سیاستمدار حیلهگر «جیران»
امیر جعفری با کاراکتر «میرزا آقاخان نوری» که یکی از چهرههای بدنام تاریخ سلطنت قاجار اسـت، از همان قسمت دوم وارد سریال «جیران» شد. او در جلد شخصیتی اهل تزویر و دسیسه جلوی دوربین رفته که در برابر افراد مختلف، چهرههای متفاوت و متناقضی از خـود به نمایش مـیگـذارد. پس از بـازی در یک سکانس در قسمت دوم، به تدریج نقش پررنگتری یافت و به یکی از شخصیتهای اصلی تبدیل شد. در «جیران»، جعفری وقتی که در مقابل شاه قاجار، مهد علیا و همسران شاه قرار میگیرد، در عین حال که با نرمی، حیلهگری خود را نشان میدهد، با سخن گفتن تندتند و صریح، از اقتدار خود نمیکاهد و در زمانی که در برابر دیگر مسئولان حکومت و دولت حضور مییابد، با تبختر یک سیاستمدار غالب ظاهر میشود. این دوگانگی به شکلی جالب توجه، فتنهانگیزی و فریبکاری «میرزا آقاخان نـوری» را به شکلی باورپذیر در مقابل مخاطب مـیآورد. این تواناییهای امیر جعفری به ویژه با هدایت حسن فتحی، روشن میکند چرا در آثار متعددی از این فیلمساز از «کیفر» و «پستچی سه بار در نمیزند» گرفته، تا «شهرزاد» و «میوه ممنوعه» حضور جدی دارد و گویی جعفری بازیگر ثابت ساختههای فتحی است.
مالخر لات «یاغی»
این بازیگر همزمان «یاغی» ساخته محمد کارت را نیز در حال نمایش در پلتفرم دارد. جالب آن که درست عکس نقشآفرینی کاملا درونگرای خود در «جیران»، در «یاغی» بازی برونگرایی دارد؛ او که کاراکترهایی نزدیک به این شخصیت را یک دهه پیش در «چک برگشتی» و «زیر هشت» نیز بازی کرده بود، در دیالوگهای سریع و پینگ پنگی «اسی قلک» خوش نقش ظاهر شده و ابعاد تازهای از مهارت خود را نشان میدهد. اگرچه هنوز تنها یک قسمت از «یاغی» منتشر شده، اما براساس همین قسمت طولانی نیز میتوان پی برد جعفری رنگولعاب مناسبی به نقشآفرینی مالخر کلاهبردار این سریال داده است. از این به بعد، انتشار همزمان «جیران» و «یاغی» میتواند تا مدتها، آخرهفتههای جالبی را برای امیر جعفری رقم بزند.