امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 04:52

Afrang Khabar

1401/1/21 16:52

در حالی که تا دو ماه پیش فکر عضویت در ناتو برای فنلاند غیر قابل تصور بود اکنون ممکن و حتی محتمل است. در پی جنگ اوکراین فنلاند برای عضویت در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) آماده می‌شود.

فنلاند خود را آماده عضویت در ناتو می‌کند

به گزارش افرنگ خبر /به نقل از خبرگزاری فرانسه از هلسینکی، با توجه به حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین، فنلاند برای عضویت در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) آماده می‌شود. در حالی که تا دو ماه پیش فکر عضویت در ناتو برای فنلاند غیر قابل تصور بود اکنون ممکن و حتی محتمل است. با این توضیح که فنلاند در این هفته وارد مرحله سرنوشت سازی در مورد نامزدی احتمالی خود برای ناتو شده است. فنلاند در نظر دارد تا پایان ماه ژوئن (۱۰ تیر)  تصمیم نهایی خود را در این خصوص بگیرد.  


فنلاند قرار است این هفته «کتابچه سفید» درباره امنیت کشور برای ترسیم وجهه جدید روسیه که همسایه فنلاند است منتشر کند. این بازنگری راهبردی که در اول ماه مارس (۱۰ اسفند سال گذشته) دستور آن صادر شد قرار است به تصویب پارلمان کشور و در همه پرسی باید به تایید مردم برسد. این مسئله اکنون برای سوئد نیز مطرح شده است.

«سانا مارین» نخست وزیر فنلاند اعلام کرد: روشن است ما گفتگو‌های محتاطانه‌ای در این باره انجام خواهیم داد، اما بیش از حد لازم زمان را صرف آن نخواهیم کرد. وی افزود: به باور من ما تا قبل از ماه ژوئن بحث‌ها و گفتگو‌های خود در این باره انجام داده ایم.  

فنلاند در هفته‌های اخیر رایزنی‌ها را با تقریبا همه ۳۰ عضو ناتو افزایش داده است. این کشور با همسایه سوئدی خود تضمین‌های روشنی از «ینس استولتنبرگ» دبیر کل دریافت کرده است مبنی بر اینکه در‌ها به روی آن باز است و حمایت‌های زیادی از همه اعضا از آمریکا گرفته تا آلمان، فرانسه فرانسه و انگلیس به دست آورده است. تغییر در افکار عمومی در این زمینه نیز چشمگیر بوده است. نتایج نظرسنجی‌ها اکنون حاکی از آن است که حدود ۶۰ درصدی فنلاندی‌ها با عضویت کشورشان در ناتو موافق هستند. حال آنکه تا قبل از حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین تنها حدود ۳۰ درصد مردم فنلاند خواهان عضویت کشورشان در این ائتلاف نظامی بودند.

«ولادیمیر پوتین» گسترش ناتو را علت تهاجم به اوکراین معرفی کرده است و در صورت عضویت فنلاند در ناتو مرز‌های مشترک روسیه با این ائتلاف نظامی به ۱۳۴۰ کیلومتر می‌رسد که عواقب آن جدی‌تر خواهد شد. مسکو همیشه به هلسینکی و استکهلم درباره «عواقب جدی سیاسی و نظامی» در صورت پیوستن به ناتو هشدار داده است. هشداری که در هفته‌های اخیر تکرار شده است.  

پس از سفارش ۶۴ هواپیمای جنگنده F-۳۵ آمریکایی در پایان سال ۲۰۲۱، فنلاند به تازگی افزایش ۴۰ درصدی در بودجه نظامی خود تا سال ۲۰۲۶ برنامه ریزی کرده است که بسیار بالاتر از ۲ درصد تولید ناخالص داخلی توصیه شده توسط ناتو خواهد بود.

فنلاند که سابقا تا زمان استقلال در سال ۱۹۱۷ دوک نشین بزرگ روسیه بود، در سال ۱۹۳۹ توسط اتحاد جماهیر شوروی در یک جنگ زمستانی سه ماهه مورد حمله قرار گرفت که با مقاومت شدید مردم مواجه شد. در پایان یک جنگ جدید موسوم به «استمرار» (۱۹۴۱-۱۹۴۴) علیه شوروی، این کشور شمال اروپا در طول جنگ سرد تحت بی طرفی اجباری قرار گرفت. با این حال در دهه ۱۹۹۰ فنلاند به اتحادیه اروپا پیوست و در عمل به یکی از شرکای ناتو تبدیل شد.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما