امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 01:08

Afrang Khabar

1403/7/15 13:8

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان سامانه کمک جراحی را برای تشخیص نقاط با جذب بالای رادیونوکلید در بدن و یا بافت طراحی کردند.

ساخت سامانه کمک جراحی به دست دانش بنیان ها

به گزارش افرنگ خبر /مدیرعامل این شرکت دانش بینان با اشاره به اینکه هدف از طراحی این سامانه افزایش سلامت و کیفیت زندگى بیماران است گفت : سامانه گاماپروب GammaPen یک سامانه کمک جراحی است که برای تشخیص نقاط با جذب بالای رادیونوکلید در بدن و یا بافت، استفاده می شود .  

محمدرضا آی افزود: کاربرد این سامانه در آشکارسازی و تعیین موقعیت رادیودارویی است که پیش تر به بدن تزریق و در بدن توزیع شده است،  گاما پروب‌ها می‌توانند هم  در اعمال جراحی باز، لاپاراسکوپی و تراسکوپی مورد استفاده قرار گیرند و هم امکان به کارگیری آن به صورت خارجی (خارج از بدن) وجود دارد.
وی گفت: گاما پروب‌ها، در تمامی مواردی که آشکارسازی نقاط کوچکی با توزیع اکتیویته بالا، با حساسیت و رزولوشن بالا مورد نظر است، کاربرد دارد .

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ضمن اشاره به استفاده از کریستال CsI(Tl) در سامانه آشکارسازی پروب گفت: این کریستال یکنواختی پاسخ پروب و پارامترهای آن را تضمین می‌کند. شکل و هندسه مورد استفاده در این دستگاه به گونه‌ای انتخاب شده است که در عین جذابیت و زیبایی، خوش دست و کم وزن باشد.
محمدرضا آی افزود : چند ساعت (یا حتی یک روز) قبل از عمل جراحی، رادیوداروی مربوطه با مقدار مشخصی از دارو (دز) به بیمار تزریق می‌شود. چگونگی تزریق، زمان تزریق، میزان تزریق و سایر موارد در تخصص و اختیار متخصص پزشکی هسته ای و جراح است.
وی گفت: از هنگام تزریق تا عمل، رادیودارو به صورت تجمع انتخابی در غدد لنفاوی به عنوان مثال سینه (در عمل جراحی مربوط به سرطان سینه ) که در ناحیه زیر بغل می باشد توزیع می شود.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان افزود: این توزیع به گونه ای است که در غده (یا غددی) که سرطانی شده، بسیار بیشتر از سایر غدد لنفاوی است. طبق تحقیقات پیشین اثبات شده در بیش از ۹۰ درصد مواقع، فقط اولین غده لنفاوی پس از بافت درگیر است و باید برداشته شود و نیازی به برداشتن سایر غدد لنفاوی نیست. پیش از این روش، جراح  تمامی غدد لنفاوی ناحیه زیر بغل را خارج می کرد که می توانست عوارض جانبی بسیار شدیدی برای بیمار داشته باشد. نحوه شناخت غده لنفاوی پیش آهنگ از سایر غده ها به کمک گاماپروب است.
محمد رضا آی با اشاره به استفاده بیش از ۱۱۳ بیمارستان ایرانی از این محصول دانش‌بنیان افزود: از نظر کمی و کیفی ، محصول کاملا قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی بوده و تا به امروز بیش از دو هزار عمل جراحی با گاما پروب‌ها انجام شده است
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: از آنجا که تجمع رادیودارو در آن بیشتر است با نزدیک کردن سر پروب (که یک آشکارساز پرتوهای گاماست)، صدای بوق شدیدتر و شمارش بالاتری روی نمایشگر به جراح اعلام می شود و جراح با توجه به آموزش ها و تجربه خود، اقدام به برداشتن غده پیش آهنگ می کند. پس از آن جهت اطمینان، سایر غدد نیز با پروب بررسی می شد و هر غده ای که اکتیویته آن بیشتر  از ۱۰ درصد اکتیویته محل تزریق باشد (این اصول جزو تخصص جراح است) نیز خارج می شود.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما