امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 04:51

Afrang Khabar

1402/2/4 16:51

افزایش چند برابری موارد ابتلا به اوتیسم در کشور‌های صنعتی، نگرانی‌هایی جدی به همراه داشته است.

افزایش موارد ابتلا به اوتیسم در کشور‌های صنعتی

به گزارش افرنگ خبر /به نقل از شبکه فرانس بیست و چهار، نقش آلودگی‌ها در ابتلا به اوتیسم به تدریج در حال پررنگ‌تر شدن است، اما از دیدگاه نوروبیولژیک، هنوز به طور رسمی به اثبات نرسیده است. این، موضوع یک پژوهش علمی در فرانسه است که طی ۱۰ سال، روی ۱۷۰۰ زوج تحقیق خواهد کرد. از دیدگاه طرفداران این طرح، آگاهی از ارتباط میان سلامت انسان و آلودگی‌ها می‌تواند ارتباط ما با محیط زیست را به طور کلی دگرگون کند.

اوتیسم که با مجموعه‌ای از اختلالات در رفتار، شیوه برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی همراه است، در نوع شدید آن یک معلولیت محسوب می‌شود؛ معلولیتی که به یک نگرانی بزرگ در زمینه سلامت انسان بدل شده است.
نتایج پژوهش‌ها و ارزیابی‌های اخیر در کشور‌های صنعتی نشان می‌دهد میزان شیوع اوتیسم در این کشور‌ها به ۲ درصد رسیده است. به گفته موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی فرانسه (Inserm)، هر سال حدود ۸ هزار کودک مبتلا به اوتیسم در این کشور به دنیا می‌آیند.
در دو سوی اقیانوس اطلس (منظور اروپا و آمریکاست)، نتایج، مشابه است. نه تنها تولد کودکان مبتلا به اوتیسم مرتبا در حال افزایش است بلکه این افزایش روند تصاعدی هم دارد. در آمریکا، مقامات بهداشتی در سال ۱۹۷۵ تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم را ۵ هزار نفر اعلام کرده بودند که این رقم در سال ۲۰۱۴ به یک کودک در هر ۶۸ کودک رسید.
اوتیسم در سال‌های دهه ۱۹۷۰ کشف شد و جامعه علمی، منشاء وراثتی آن را تایید کردند. اما دی ان ای، هیچ توضیحی برای این مقدار افزایش تعداد موارد ابتلا ندارد. این یک واقعیت علمی کاملا واضح است که میراث ژنتیکی ما نمی‌تواند در چنین مدت زمان کوتاهی، به این اندازه متحول شود.
اما برعکس، محیط زیست ما شاهد اختلالات بیشماری بعد از جنگ بوده است. (احتمالا منظور جنگ جهانی است). آلودگی هوا، آلودگی مواد غذایی با سموم دفع آفات و کود‌های شیمیایی، غذا‌های فرآوری شده صنعتی، اختلالات در غدد درون ریز بدن. ما در جهانی که از لحاظ شیمیایی دستکاری شده است زندگی می‌کنیم.
حدود ۱۰ سال است که بشر با جمع آوری داده‌های اطلاعاتی، به ارتباط کاملا آشکار میان آلودگی و اوتیسم پی برده است. دکتر آماریا بغدادلی، روان پزشک کودکان از دانشگاه مون پلیه می‌گوید "آمار‌ها حکایت از این ارتباط دارند، ولی ما هنوز نتوانسته ایم از نقطه نظر نوروبیولژیک، ارتباط این دو را ثابت کنیم. "
در سطوح جهانی، افزایش روند گستردگی آلودگی‌های شیمیایی حتی ذره‌ای هم کمتر نشده است. براساس پژوهشی که نتایج آن در نشریه "علوم و فناوری زیست محیطی" منتشر شده است، میزان آلودگی شیمیایی در سیاره ما در سال ۲۰۲۲ از سطح "بحران" هم عبور کرد.

کلید واژه

Alternate Text

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما