امروز : پنج شنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ - 09:59

Afrang Khabar

1401/11/30 9:59

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: کمبود راننده و ماشین برای استفاده در سرویس مدارس موجب انعقاد قراردادهای مختلف میان مدارس و رانندگان شده است

کمبود راننده سرویس، عامل مشکلات مالی وتخلفات

خانم شهلا باقری مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در برنامه صبحانه ایرانی شبکه دو سیما درباره تعطیلی‌های مکرر مدارس در برخی کلانشهر‌ها از جمله تهران و مسائل آموزشی و هزینه‌های مربوط به کلاس‌های فوق برنامه و سرویس مدارس گفتگو کرد.

مشروح این گفتگو را در ادامه می بینید:

سوال: همچنان یکی از مطالبات مردم به ویژه خانواده‌هایی که فرزند دانش آموز دارند این است که با توجه به این که این سال تحصیلی حداقل در برخی از کلانشهر‌ها از جمله تهران تعطیلی‌های پی در پی به علت آلودگی هوا اتفاق افتاد، قول وزارت آموزش و پرورش مبنی بر این که مثلا هزینه کلاس‌های فوق برنامه‌ای که برگزار نشده کی به خانواده‌ها برمی گردد یا خیلی ویژه‌تر این دنبال می‌شود که هزینه سرویس مدارس که تعطیل بود و بچه‌ها را به جایی منتقل نکردند به خانواده‌ها چرا برگشت داده نمی‌شود یکی از مسائلی است که می‌خواهیم در موردش با خانم باقری صحبت کنیم.
سلام بر شما، آماری از تعداد سرویس مدارسی که در تهران مشغول فعالیت هستند، ماشین‌هایی که به عنوان سرویس مدارس هستند و تعداد دانش آموزانی که ثبت شده از سرویس استفاده می‌کنند به ما بدهید.
باقری: متقاضیان استفاده از سرویس حدود ۱۰۰ هزار به بالا در شهر تهران هستند منتها امسال به دلیل کمبود خودرو ناشی از شرایطی که در دوره کرونا پیش آمد و عده‌ای این شغل را ترک کردند و الان به رانندگی اشتغال ندارند و مسائلی از این دست، تعداد خودرو‌هایی که بتواند در خدمت آموزش و پرورش باشد بسیار کم شد، مستحضرید که هر راننده‌ای نمی‌تواند به عنوان خودروی حمل و نقل دانش آموزی اقدام کند این‌ها باید گواهینامه و صلاحیت خاصی داشته باشند که شرکت تاکسیرانی به آن‌ها اعطا می‌کند.
سوال: امسال هم سامانه سپند ثبت نام کردند برای این که سرویس باشند.
باقری: خیر سامانه سپند در دست وزارت کشور است و آموزش و پرورش اصرار دارد که اطلاعات مربوط به خودروی دانش آموزی در داخل خودوزارت آموزش و پرورش باشد که متاسفانه وزارت کشور همکاری نکرد. خود اداره شهر تهران سامانه‌ای دارد که موسوم است اس ان اس از آن طریق ما برای شهر تهران اقدام کردیم و از کسانی که مایل بودند خودرو دریافت کنند اعلام نیاز کردند آن جا ثبت شده، بنابراین تعداد نیاز ما با تعدادی که الان این کار را انجام می‌دهند و متغیر هم است برحسب ۲۲ منطقه شهر تهران آمارش متفاوت است پایین‌تر از حد تقاضا است. امسال مشکلی که ما داشتیم این بود که رانندگانی را که قبل از کرونا داشتیم را امسال نداشتیم لذا اتفاقات عدیده‌ای پیش آمد و آن این که برخی از شرکت‌های حمل و نقل یکه تاز معرکه شدند قیمت‌های خودشان را بالاتر بردند از سقفی که شورای شهر اعلام کرده بود، تابعیت قوانین را نپذیرفتند و به خاطر کمبود خودرو و نیاز والدین برای انتقال فرزندانشان ناچار شدند بعضی قسمت‌ها که این را بپذیرند.

سوال: اولا این که می‌گویید دو سامانه است یکی سپند است و یکی سامانه‌ای که مربوط به اداره آموزش و پرورش تهران است، هم سرویس‌هایی بودند که در سپند ثبت نام کردند و هم سرویس‌هایی که در سامانه دیگر ثبت شدند؟
باقری: خیر سامانه سپند قبل از کرونا فعال بوده و بعد از کرونا ما دیگر آن را فعال نکردیم یعنی مبنا همان سامانه اس ان اس شهر تهران است.
سوال: می‌گویید که، چون امسال ماشین کم بود برای این که سرویس مدرسه باشند یک سری خانواده‌ها مجبور شدند از شرکت‌های خصوصی بیرونی استفاده کنند مثلا آژانس‌های کرایه‌ای و یا شرکت‌های اینترنتی و بقیه کسانی که می‌توانستند سرویس ارائه کنند. درست است؟
باقری: عملا این طور شد، ولی این کار مورد تائید شهر تهران نیست.
سوال: آن خصوصی‌ها با مدارس، هیچ قراردادی نبستند؟
باقری: چرا همین اتفاق افتاده است. خصوصی‌ها وقتی با مدارس قرارداد می‌بندند مدیر مدرسه باید پاسخگو باشد که نام شرکت‌های مورد تائید را باید از اداره کل شهر تهران بگیرد.
سوال: یعنی می‌گویید مدرسه‌ها سرخود کاری انجام دادند بدون این که با اداره آموزش و پرورش هماهنگ باشند؟
باقری: همه مدارس نه، عمدتا مدارس خصوصی و غیرانتفاعی.
سوال: مگر نظارتی روی مدارس خصوصی و غیرانتفاعی نیست؟
باقری: آن‌ها تمکین را از طریق سازمان مدارس غیرانتفاعی دارند که از آقای دکتر محمودزاده باید بپرسید باید تابعیت کنند، ولی اگر نکنند به هرحال قوانین ما به نوعی نمی‌تواند مشمول آن‌ها شود.
سوال: نکته عجیبی را عنوان می‌کنید.
باقری: چون ما عنوان کردیم که این شرکت‌ها مجاز هستند و شما باید به این شرکت‌ها رجوع کنید اگر رجوع نکنند خودش یک تخلف است.
سوال: پس در برخی از مدارس تخلف انجام شده و آموزش و پرورش هیچ کاری نکرده است؟
باقری: این مسئله چند سطح دارد، در مدرسه قراردادی بسته می‌شود بین مدیرمدرسه و راننده، آن کسی که راننده را معرفی می‌کند در واقع شرکت است، شرکت‌ها تحت پوشش و تائید اتحادیه مثلا در شهر تهران، تاکسیرانی شهر تهران هستند؛ بنابراین آن قرارداد الان مهم است حالا می‌خواهد خصوصی باشد یا غیرخصوصی باشد آن‌ها هم قابل پیگیری است منتها قراردادی که تنظیم می‌شود قرارداد‌های نوعی به آن می‌گوییم که در آن‌ها قید شده که تحت چه شرایطی چه مبلغی باید پرداخت شود، اگر پیش بینی شده باشد که در آن قرارداد تحت شرایط قهری مثل شرایطی که خارج از اراده راننده است تعطیلاتی پیش بیاید و یا اتفاقی طبیعی خدای نکرده بیفتد که خارج از اراده راننده باشد اگر آن شرایط قهری آن جا پیش بینی شده باشد به طریق اولی خیلی راحت‌تر می‌شود پیگیری کرد و این، چون قبلا قابل پیش بینی نبوده در خیلی از این قرارداد‌های تیپ نیامده، ولی با این همه قابل پیگیری است مشروط بر این که خود اتحادیه و شرکت تاکسیرانی بیاید بگوید که چگونه می‌خواهد کسانی را که تخلف می‌کنند را مجازات کند.
سوال: نکته‌ای را بگویم، مدرسه چه دولتی باشد، چه نیمه دولتی، چه هیات امنایی، چه غیرانتفاعی و غیردولتی همه اش زیر نظر وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش هر شهری است حتی اگر یک پزشک بخواهد برای معاینه بچه‌ها وارد آن مدرسه شود آن مجوزش باید از اداره آموزش و پرورش منطقه مربوط به آن مدرسه صادر شود یا حداقل یک هماهنگی تلفنی صورت بگیرد. شما می‌گویید مثلا مدیر یک مدرسه غیرانتفاعی فرض کنیم آمده با یک شرکت خصوصی حمل و نقل برای سرویس مدارس قرارداد بسته و آموزش و پرورش هیچ دخل و تصرفی در آن قرارداد ندارد، پس مدیر این اختیار را دارد که با هر شرکت خصوصی قرارداد ببندد؟
باقری: این یک قاعده عمومی نیست و من عرض کردم که در برخی مدارس این اتفاق افتاده است.
سوال: که افتاده و قبل از کرونا هم البته بوده یعنی در سال‌های قبل هم مدارس غیرانتفاعی این کار را انجام می‌دادند.
باقری: وقتی این مشکل عمومی وجود دارد و تعداد خودرو با تعداد نیاز‌های واقعی کف میدان برابری نمی‌کند، شما برای این که این نیاز را تامین کنید به جا‌های مختلف رجوع می‌کنید البته این مجوزی را برای مدیران مدرسه ایجاد نمی‌کند فقط از جهت این که قرارداد‌های این‌ها الان مهم است حتی اگر این کار را کرده باشد قراردادشان مهم است، آیا در قرارداد این شرایط قهری پیش بینی شده یا نه.
سوال: قرارداد که مهم است، ولی این که چرا آموزش و پرورش نظارتی بر بستن آن قرارداد با بند‌هایی که داخلش بوده نداشته هم نکته مهمی است، قاعدتا اگر مدرسه هم می‌خواسته با یک شرکت خصوصی قرارداد سرویس ببندد این برگه قرارداد باید برای همه مدارس یکی باشد.
باقری: ما یک سطح مدرسه داریم یک سطح استان و منطقه داریم، در سطح منطقه واستان یک کارگروه ماده ۱۸ است، تمام اختیارات مربوط به قرارداد‌های تیپ این چنینی در اختیار کارگروه‌های ماده ۱۸ است آن‌ها به حسب شرایط هر منطقه، شرایط جغرافیایی، فیزیکی و ... خودشان تیپ‌های مختلفی را طراحی می‌کنند و نکته دیگر این است که در همه این شرایط آن کسی که الان باید تخلف از این قرارداد را پیگیری کند خود تاکسیرانی شهر تهران است. برای مثال ما که در کلان شهر تهران است، شرکت‌های تاکسیرانی هستند که این شرکت‌ها تحت پوشش آن هاهستند و دارند فعالیت می‌کنند یعنی حالا قرارداد شما در آن گنجانده شده باشد حتی نشده باشد باید توافق شود در کارگروه ماده ۱۸ که این اتفاق بخشنامه اش شده و افتاده، پیگیری کننده اش تاکسیرانی شهر تهران است. شما فرض کنید که اصلا در این قرارداد این‌ها قهریه پیش بینی نشده باشد که این طوری نیست خیلی از موارد در مناطق مختلف بوده، ولی الان پیگیری کننده اش باید مرجع پاسخگویی شما باشد.
سوال: نکته اصلی این است که آن برگه قرارداد چطور بدون نظارت آموزش و پرورش می‌آید امضا می‌شود بین مدیر مدرسه با یک شرکت خصوصی.
باقری: عرض کردم این‌ها در کارگروه ماده ۱۸ هر منطقه واستان است و آن‌ها بحث نظارت را دارند.
سوال: پس حتما خبر داشتند که چنین قراردادی دارد امضا می‌شود.
باقری: بله
سوال: نمی‌توانند خودشان را کنار بکشند و بگویند فقط تاکسیرانی می‌تواند ورود کند.
باقری: شما الان اگر می‌خواهید مسئله را حل کنید که چرا پرداخت نشده این را باید از طریق تاکسیرانی شهر تهران جویا شوید از اتحادیه تاکسیرانی سوال کنید.
سوال: پس شما اعلام می‌کنید که آموزش و پرورش در زمینه برگشت هزینه سرویس مدارس هیچ تعهدی ندارد.
باقری: خیر، چون کارگروه‌های ماده ۱۸ در هر منطقه‌ای تشکیل می‌شوند این قرارداد‌های تیپی را تنظیم می‌کنند، ابلاغ می‌کنند. الان چه کسی متخلف است؟ راننده، چون او است که نمی‌خواهد پول را برگرداند، حالا این راننده تحت پوشش چه کسی است؟ شرکت‌های تاکسیرانی، شرکت خودش و آن شرکت هم تحت پوشش اتحادیه تاکسیرانی است آن‌ها الان با هر قراردادی که شما می‌خواهید بسته باشید که الان دیگر این محل بحث ما نیست، آن‌ها الان ازشان بپرسید که چه مشکلاتی داشتند که نتوانستند راننده را مجاب کنند که این اتفاق بیفتد.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما