امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 01:03

Afrang Khabar

1401/9/16 13:3

ریاست اتحادیه فروشندگان میوه و سبزیجات گفت : کمبودی دربازار میوه وتره بار وجود ندارد ونوسان قیمت ها طبیعی است .

متعادل کردن قیمت میوه درشب یلدا

به گزارش افرنگ خبر /رادیو گفتگو در برنامه صبح وگفت وگو با آقایان دکتر ذبیح اله اعظمی عضو کمسیون کشاورزی مجلس و کارگر ریاست اتحادیه فروشندگان میوه وسبزیجات درباره نوسان قیمت میوه در بازار به گفتگو پرداخت .

مجری : می خواستیم روز دانشجو را خدمت شما تبریک بگوییم بعنوان یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه و بعنوان یکی از پیشکسوتان حوزه علم و علم آموزی ، تبریک عرض میکنم خداقوت می گوییم خدمت شما سابقه علمی درخشانی که دارید موید تلاش هایتان در این حوزه هست انشاالله که دانشجویان بتوانند لااقل آنچه که بعنوان وظیفه برایشان در نظر گرفته شده را انجام بدهند و بتوانیم ثمراتش را در آینده در کشور ببینیم؟
آقای اعظمی : خیلی متشکرم . من اجازه می خواهم با توجه به این که امروز معرفی و رای گیری برای رای اعتماد وزیر محترم راه و شهرسازی هست ، ساعت 9 شروع می شود من وقت دارم که بتوانیم بحث روی این موضوع بکنیم ودر خدمت هستم .
مجری : روی خط آقای اسداله کارگر ، ریاست اتحادیه فروشندگان میوه و سبزیجات هم حاضر هستند من سلام کنم خدمت ایشان
 
کارگر : سلام و صبح شما هم بخیر ،
مجری : آقای دکتر اعظمی هم پشت خط هستند و می خواهیم از شما بعنوان جویا شدن خبر بپرسیم که وضعیت قیمت ها در شب یلدا و منتهی به شب یلدا چه خواهد بود در رسانه ها می گوید مثلا بعضی اقلام گران شدند و بالا رفتند و پیش بینی هم بر این است که بنا به تقاضایی که احتمالا وجود خواهد داشت این افزایش وجود داشته باشد . چه پیش بینی از قیمت ها دارید ؟
 
کارگر : من ابتدا عرض ادب کنم به میهمان محترمتان و عرض کنم که ما خداراشکر در هیچ زمینه ای کمبود نداریم ، ما الان دنبال متقاضی می گردیم یعنی می خواهیم تقاضا بیشتر باشد یعنی الان ما اینقدر خداراشکر نعمت فراوان است که می گوییم بیشتر تقاضا بیشتر باشد و ما کمبود در هیچ زمینه ای نداریم .
مجری : وقتی کمبود نداریم طبعا افزایش قیمت هم نخواهیم داشت ؟ 
کارگر : بله، قیمت اشباع می شود
 
مجری : از این جهت عرض کردم که معمولا قانون عرضه و تقاضا این هست که وقتی که ما مازاد عرضه داشته باشیم باید انتظار کاهش قیمت را داشته باشیم . در بازار خیلی این صادق نبوده در این چند وقت اخیر ، و در این چند هفته اخیر با وجود مازادی که شما می فرمایید افزایش قیمت حالا نمی گوییم شدید و با شیب تند، ولی بهرحال افزایش قیمت وجود داشته است و نکته دیگر این که از سبد مردم خیلی از اقلام خارج می شوند و این هم یک نکته دیگر است که ارتباطی با گرانی که عرض می کنم ندارد . پس می فرمایید هم تقاضا کم هست و هم عرضه زیاد هست و هم افزایش نداشتیم ?
 
کارگر : بله درست است . ما مخصوصا در بحث تره بار، یک نوسانی همیشه داریم. یعنی این نوسان طبیعی هم هست ، حالا یا به علت این که حالا یک زمانی دیر به مقصد می رسد و یا بحث طبیعی است یعنی هوا هم اینجا بی تاثیر نیست، این نوسان بعضی وقت ها هست، ولی خوشبختانه در مدت کوتاهی به ثبات خودش بر می گردد یعنی این اخلاق تره بار است .
مجری : آقای دکتر اعظمی ما از منظر دیگری می خواهیم با شما موضوع را در میان بگذاریم و آن منظر این هست که صادر کننده ما ، تولید کننده ما ، باغدار ما ، مزرعه دار ما ، علی القاعده باید بتواند کار خودش ، تجارت خودش و بازرگانی خودش را به پیش ببرد. با این وضعیتی که وجود دارد فرمودند دنبال تقاضا می گردیم از طرف دیگر تاجر ما می آید بازار جدیدی را مثلا پیدا می کند و بر اساس آن صادرات شروع می شود و سفارش برای دوره بعد می گیرد اما در دوره بعد معلوم نیست که آیا می تواند تقاضای این بازار را اجابت کند یا خیر از این باب که ممکن است دستورالعمل ممنوعیت صادرات بیاید یا هر عنوان دیگری . می شود بفرمایید که چطور باید در سطح کلان این موضوع را نگاه کرد الان می فرمایند که تقاضا کم است و عرضه زیاد است ؟
اعظمی : دقیقا همین موضوع اصلا مشکل کشور ما همین است . علیرغم این که ما از مجلس یازدهم شروع کردیم حالا دنبال بازارهای جدید یعنی با نظارتی که بر بخش دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه جلسات متعددی داشتیم ، اعزام رایزن اقتصادی و همین طور اتاق بازرگانی و غیره . اما وضعیت بسته بندی مان خوب نبود که خداروشکر در این دو سال خیلی خیلی بهبود پیدا کرده است؛ و در روسیه که من خودم رفتم(متوجه نشدم)....... را بازدید کردم حتی بسته بندی را ما در میوه وسبزی خیلی بهتر از بعضی کشورهای دیگر بود اما یک بحث دیگر که عینا شما به آن اشاره کردید در دنیا طرف قرارداد آن شرکت بین المللی که می آید یک محصولی را قرارداد می بندد کار ندارد که این محصول را شما دارید یا ندارید، بنابراین همیشه انتظار دارد که شما این تعهد را عمل کنید . این یک طرف قضیه هست و بعنوان مثال مثلا هندوستان یکی از کشورهای مهم تولید کننده پیاز است، در عین حال که پیاز صادر می کند پیاز هم وارد می کند و یا ممکن است وارد کند چون گاهی اوقات ممکن است بخشی از پیازش را سیل از بین ببرد. بنابراین این همان پیرو فرمایش شماست که اصلا اجازه نمی دهند که مشتری شان از دست برود کمااین که ما در یکی دو سال اخیر در بعضی از میوه جات همین اتفاق افتاد و وقتی که جلوی صادرات را گرفتیم ، مشتری بین المللی مان را مثل حتی کشورهای مصر و اردن و حتی عراق از دست رفت . این یکی از مشکلات اصلی ماست و به همین دلیل ما آمدیم در قانون هم 1400 و هم 1401 این را گنجاندیم که همان بند 6 تبصره 8 که وزارت جهاد کشاورزی با توجه به قانون ؟ موظف است شش ماه قبلش به اطلاع کشاورزان برساند که جلوی صادرات این محصول را دارد می گیرد البته این نکته را هم اشاره کنم که هیات دولت و هیات وزیران می تواند مصوب کند در شرایط اضطراریاین هفته های پیش هم که وزارت جهاد کشاورزی کار انجام داده بود در حقیقت مصوبه هیات دولت را نداشت این یک بخش کار است. بخش دوم هم عدم رعایت همان اصول قرنطینه و گواهی سلامت هست. مثلا ما این همه محصول کیوی بسیار عالی تولید می کنیم ، اما سال قبل بخاطر یک بی احتیاطی بعضی از این کیوی ها شپشک داشت و بازار هند را از دست دادیم که البته الان راه افتاد دوباره، یا مرکباتمان چون میوه شب عید را می خواهید بپرسید ، من دیروز هم در صحن مجلس تذکر دادم، قیمت مرکبات به اندازه ای پایین هست که اصلا هزینه برداشتش و بسته بندی اش نیست، به خصوص در شمال کشور هم در جنوب کشور و حتی از شرایط بازارهایی که حاشیه خلیج فارس در خلال جام جهانی هم نتوانستیم بهره کافی را ببریم ، بنابراین این یک بخش کار است و از آن طرف شش ماه پیش وزارت جهاد کشاورزی گفته که ما صادرات به هند و بخصوص چین و مرکبات را انجام دادیم و تمام و خیلی هم در رسانه آمد اگر انجام شده پس چرا قیمت سه هزار تومان برای یک کیلو مرکبات هست ؟ در مورد میوه شب یلدا این را هم عرض کنم دقیقا این مصادف می شود تقریبا با کریسمس در کشورهای مسیحی و آنها هم تقاضا دارند، البته ما امیدواریم همین موضوع که از الان تقریبا شروع می شود فکر می کنم 22 دسامبر می شود کریسمس تا بعدش که سال تحویل می شود، این ها تقاضای بسیار خوبی دارند یعنی میشود دقیقا از یک دیماه خودمان تا یازدهم که سالشان نو می شود همیشه تقاضای میوه و تره بار افزایش پیدا می کند .
مجری : این را آمدیم برایش کار انجام بدهیم که بازار را دست بگیریم ؟
 
اعظمی : منظور این است که این بازرگانان ما و دولت و بخصوص وزارت جهاد کشاورزی باید یک جدول زمانبندی داشته باشند و روی این ها هم حساب کند که ما این بازارها را بگیریم که میوه ای را بارور کنیم مرکبات ما بخصوص جنوب به اندازه ای کیفیت خوبی دارد که هر بازرگانی بخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس آمده آنها را رها نمی کنند، به همین دلیل ما برای اولین بار می توانیم بگوییم که با همکاری و مشارکت یک کشور عربی در جیرفت یک پایانه صادراتی که امسال افتتاح شد مرکبات و غیره و غیره را می خواهیم صادر کنیم بنابراین این ها بحثی هست که میهمان گرامی که بیشتر در این بازار هستند ، من از نظر قانون خدمت شما عرض کردم .
 
مجری : ممنون که همراه ما بودید اقای کارگر سپاسگزار از توضیحات شما و از پاسخگویی که همیشه وجود دارد از شما و همکاران شما

 

 

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما