امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 03:10

Afrang Khabar

1401/5/1 15:10

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: رتبه ایران در شاخص دولت الکترونیک مناسب نیست و باید موانع زیرساختی آن رفع شود.

رتبه ایران در شاخص دولت الکترونیک مناسب نیست

به گزارش افرنگ خبر / علیرضا ورناصری گفت که تحقق دولت الکترونیک موجب چابک‌سازی دولت و توقف اقدامات فراقانونی خواهد شد.

قانون ۵ ساله برنامه ششم توسعه بر توسعه دولت الکترونیک و حفظ یکپارچگی شبکه ملی اطلاعات تأکید کرده و بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی موظف شده بودند تا حدود دو سال پیش، «همه فرآیند‌ها و خدمات دارای قابلیت و همچنین تکمیل بانک‌های اطلاعاتی مرتبط» را الکترونیکی کنند.

در این قانون دستگاه‌های اجرایی باید برای گسترش متوازن زیرساخت‌های دولت الکترونیک، با شرایطی و متناسب با بودجه، تجهیزات و وظایف قانونیشان، خدمات الکترونیک را توسعه دهند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید از سال ۹۸، هر سال تمهیدات لازم را برای کاهش حداقل ۱۲/۵ درصدی مراجعه حضوری به دستگاه‌های اجرایی را فراهم می‌کرد تا رتبه جهانی ایران در شاخص‌های توسعه دولت الکترونیک و فناوری اطلاعات، ۳۰ رتبه بالا می‌رفت.

۱۸ فروردین ماه امسال وزیر ارتباطات گفت که ایران باید امسال در شاخص‌های دولت الکترونیک ۸ رتبه پیشرفت داشته باشد تا در پایان دولت سیزدهم به ارتقاء ۳۰ رتبه‌ای برسد.

به گفته عیسی زارع‌پور، ایران امسال باید از میزان تحقق ۴۵ درصدی در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، به ۷۰ درصد برسد.

در حالیکه چند ماه به پایان برنامه ششم توسعه باقی مانده، درگاه پایش جامعه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران وابسته به وزارت ارتباطات، نوشته رتبه ایران سال ۲۰۲۰ در شاخص توسعه دولت الکترونیک سازمان ملل متحد، با ۳ رتبه کاهش به ۸۹ رسیده است.

این در حالی است که در مدت مشابه، دانمارک در توسعه دولت الکترونیک شاخص ۰.۹۸، کره جنوبی ۰.۹۶، امارات ۰.۸۵ را داشته، اما ایران شاخص ۰.۶۶ را برای خودش ثبت کرده است.

در درگاه پایش جامعه اطلاعاتی ایران که از شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اتحادیه بین المللی مخابرات (IDI) در سال ۲۰۱۷ گزارش داده، رتبه ایران ۴ رتبه نسبت به یک سال پیش از آن بهبود داشته است.

مجلس در قانون بودجه امسال برای تحقق اهداف دولت هوشمند و ارائه خدمات دولت الکترونیکی، دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های عمومی را مکلف کرده تا «پنجره واحد خدمات هوشمند» را حداکثر تا شهریور ماه امسال راه‌اندازی کنند و حداقل یک‌سوم از خدمات اختصاصیشان را با اولویت خدمات پرکاربرد از این پنجره ارائه دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۹ تیر ماه اعلام کرد تاکنون ۲۰ دستگاه با گستره ملی به این پنجره متصل شده‌اند. به گفته آقای زارع‌پور، ​«نزدیک ۲۰۰ دستگاه ریز و درشت» باید به این پنجره متصل شوند و تا دو هفته آینده ۲۰ دستگاه دیگر هم به پنجره ملی خدمات متصل می‌شوند.

 

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما