امروز : جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ - 04:15

Afrang Khabar

1401/4/28 16:15

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد حدود صد در صدی در حوزه ترانزیت هستیم که این یک فرصت خوب و در حال توسعه است.

رشد صد در صدی ترانزیت در مقایسه با پارسال

به گزارش افرنگ خبرآقای علیرضا پیمان پاک افزود: باید توجه کنیم هم صادرات ما آسیب نبیند یعنی اینکه ترانزیت با توسعه تجارت، هماهنگ و متوازن باشد و هم از ظرفیت مجموعه‌هایی که می‌خواهند ترانزیت داشته باشند استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: در حوزه کریدور‌ها اگر ما بی توجهی کنیم کریدور‌ها مسیر‌های خودشان را باز و از ایران گذار می‌کنند و ما دوباره فرصت را از دست می‌دهیم و دیگر نمی‌توان این حوزه را فعال کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در حوزه توسعه تجارت با حمایت رئیس جمهور، ارتباطات خوبی با کشور‌های همسایه ایجاد و نشست‌های موفقی با حضور هیئت‌های تجاری در بالاترین مقامات و سطوح، انجام شده است.

پیمان پاک با بیان اینکه توسعه بازار نیازمند سرمایه گذاری چندین ساله در حوزه زیرساخت‌ها بوده که سال‌ها به این موضوع بی توجه بودیم افزود: وضع حوزه‌های ریلی، گمرکات و بنادر تاحدودی در مقایسه با سایر حوزه‌ها بهتر بوده است، اما باید بدانیم زیرساخت‌هایی مانند کشتی، کانتینر و کشنده این‌ها یک شبه بدست نمی‌آید از این رو باید نسبت به فرصت‌ها بیش از بیش توجه کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه برای توسعه زیرساخت‌ها با چینی‌ها به توافق رسیده ایم و هم اکنون در حوزه سرخس و شرق کشور، روند توسعه‌ای داشته ایم گفت: روس‌ها نیز در خصوص رفع گلوگاه‌های کریدور شمال - جنوب و راه اندازی خطوط کشتیرانی با دولت ایران وارد مذکرات جدی شده اند و با کمکی که شده حجم قابل توجهی از حوزه کانتینر به ناوگان شمال در دریای خزر اضافه شده است ضمن اینکه با کشور‌های عربی مذاکراتی داشتیم تا از توانمندی‌های سرمایه گذاری و مالی آن‌ها برای توسعه زیر ساخت‌ها استفاده کنیم.

پیمان پاک افزود: این یک کار موازی است، باید قدر این فرصت‌ها را بدانیم و از آن‌ها استفاده کنیم که خود این فرصت‌ها سبب توسعه زیرساخت می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در بحث واردات مواد اولیه، هم اکنون تعرفه بر اساس نرخ‌ای تی اس که مصوبه مجلس بود صادر می‌شود که ممکن است چالش‌هایی را ایجاد کند، مهم این است که ما در بحث تنقیح و تصویب قوانین، ارتباطات نزدیکتر باشد تا آن مصوبات کارشناسی‌تر شود، ضمن اینکه بخش خصوصی هم باید فعال‌تر بوده و با مجموعه‌های قانونگذار ارتباط بیشتری داشته باشد، زیرا در مصوبات منافع همه بخش‌ها لحاظ می‌شود

وی اضافه کرد: مسئله مهم این است که بخش خصوصی چطور بین منافع چند بخش هماهنگی ایجاد می‌کند. مثلا تولید کننده تلاش می‌کند تا مجلس قانونی تصویب کند که به نفع او باشد یا وارد کننده تلاش می‌کند مصوبات به نفع او صادر شود در صورتیکه مصوبات مجلس باید منافع ملی را در پی داشته باشد بنابراین اتاق یعنی همان پارلمان بخش خصوصی، می‌تواند این مسئولیت را بر عهده بگیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: نکته بسیار مهم که باید در توسعه صنعتی به آن توجه داشته باشیم این است که کشوری مثل ازبکستان به جای صادرات مواد اولیه، نخ صادر می‌کند و بزودی به جای نخ، پوشاک صادر خواهد کرد بنابراین نگاهی توسعه گرایانه به کشور‌هایی داشته باشیم که مبادی صادراتی با ما دارند.

پیمان پاک در خصوص راه حل‌های توسعه گفت:‌آیا ما باید بخشی از صنعت مان را به آنجا ببریم و آنجا زنجیره ارزش ایجاد کنیم؟ آیا باید آنجا کشت و مواد تولید کنیم؟ ما باید نگاهمان را عوض کنیم وجزیره‌ای عمل نکنیم.

وی گفت:‌با ایجاد دفاتر تخصصی و با تغییر ساختار که در وزارت صمت ایجاد شده همچنین با توجه به اطلاعات موجود در این دفاتر، باید با سیاستگذاری درست کل فرایند توسعه را مدیریت کرد.

پیمان پاک درباره راه‌های حمایت از افزایش صادرات گفت: نخستین مشوق، مانع زدایی داخلی است دوم اینکه، بتوانیم یک فرآیند واقعی و حمایت شده توسعه بازار، برای بخش خصوصی در فضای بین الملل اعم از مسائل توسعه بازار، لجستیک و مسائل بانکی، ایجاد کنیم و ناهمواری‌هایی را که بخش خصوصی و به عبارتی صادر کننده با آن مواجه است هموار کنیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان ایکه قطعاً زیرساخت‌های تولیدی ما پاسخگوی ترانزیت و توسعه صادرات نیست گفت‌: چند تولید کننده داخلی در حوزه تولید واگن، لوکوموتیو، کشنده و کانتینر فعالیت می‌کنند اگر ما واقعاً بخواهیم رشد تجاری و اقتصادی داشته باشیم باید از آن‌ها حمایت کنیم البته باید در بخش‌هایی واردات انجام داشته باشیم اگر چه این واردات مشکلی هم برای تولید کننده ایجاد نمی‌کند، زیرا بر اساس قاعده انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: شما می‌توانید بگویید یک بخشی را از این نیازمندی، سفارش گذاری می‌کنیم مشروط به این که به بخشی که تولید داخل ندارد یا پاسخگوی نیاز نیست اجازه بدهند واردات انجام دهد، این قاعده مشکلی ندارد، اما این که بیاییم برای منافع آن بخش خاص که نمی‌تواند این حجم را پوشش دهد محدودیت و ممنوعیت در نظر بگیریم ده‌ها هزار واحد تولیدی، تجاری و صنعتی آسیب می‌بیند یعنی اقتصاد و منافع ملی را برای منافعی که معلوم نیست آن بخش خصوصی بتواند بدست بیاورد، فدا می‌کنیم

پیمان پاک گفت:‌تولید کننده ادعا می‌کند به طور نمونه می‌توانم ۱۰ هزار تا کانتینر تولید کنم ممکن است ۲۰۰ مورد هم نتواند، تولید کند، پس باید سفارش گذاری صورت گیرد، قرارداد هم امضا شود چیزی که من تاکید کردم، حالا شاید دوستان در این زمینه یک کمی ملاحظه دارند، اتفاقاً جریمه گذاشته شود، تضمین گرفته شود، بخش خصوصی می‌گوید این تعداد لوکوموتیو تولید می‌کنم ما هم نیاز داریم اشکال ندارد مثل بقیه جا‌های دنیا در قرارداد ضمانت گذاشته شود اگر نتوانست خسارت از او اخذ شود اتفاقاً باید خسارتش هم بیشتر باشد، زیرا منافع ملی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: بغیر از حدود سه قلم کالای خاص، ممنوعیت‌های وارداتی همچنان باقی مانده، زیرا این ممنوعیت ها، برای زیرساخت و توسعه صنعتی کشور مفید است.

وی درباره اجرایی شدن معاملات تجاری ایران و روسیه با پول‌های ملی دو کشور گفت: حوزه بانکی، متشکل از دو بخش بانکداری و تجاری است در بحث بانکی و زیرساختی، سیاست‌های پولی دو بانک مرکزی یکی است و در مقوله تسویه و سامانه‌ها ارتباطی هماهنگی وجود دارد ضمن اینکه مذاکرات خوبی میان بانک مرکزی ایران و روسیه صورت گرفته، است.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما