امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 05:04

Afrang Khabar

1401/4/26 17:4

در حال حاضر ۲۰۰۰ مرکز مهارت آموزی جوار و بین کارگاهی در سطح کشور فعال هستند که طبق پیش‌بینی‌ها قرار است تا پایان امسال به حدود ۳۰۰۰ مرکز افزایش یابد.

افزایش سطح مهارت شاغلان و کارکنان صنایع

به گزارش افرنگ خبر / به مراکزی که به ‌منظور گسترش آموزش‌های فنی و‎‌حرفه‌ای و تامین نیروی کار ماهر مورد نیاز صنایع، تاسیس و راه‌اندازی شوند، مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی گفته می شود.

مراکز جوار کارگاهی از لحاظ تجهیزات آموزشی، مستقل از جریان خط تولید است و عمدتا تحت نظارت کارخانه و در قالب استانداردهای مهارت سازمان  آموزش فنی و حرفه ای فعالیت می‌کنند ولی مراکز آموزش بین کارگاهی، بین دو واحد تولیدی به منظور آموزش مهارت‌های شغلی توسط صنایع بزرگ ایجاد می‎شود.

هدف از ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای جوار کارگاهی و بین کارگاهی، ارتقای مهارت، کاهش هزینه‌های جانبی تولید، استفاده بهینه از امکانات آموزشی برای شاغلان، صیانت از نیروی کار و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر است.

بی تردید ایجاد و توسعه مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی تأثیر بسزایی در ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری در حوزه های مختلف صنعت دارد. سال گذشته ۱۵۰۰ مرکز مهارت آموزی جوار و بین کارگاهی راه اندازی شد و امسال نیز برنامه ایجاد حدود ۳۰۰۰ مرکز تا پایان سال در دستور کار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور قرار دارد.

محمدرضا شاه‌پسند - معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای در گفت‌وگو ای، می گوید: ایجاد مراکز آموزش مهارتی در کنار صنایع علاوه بر رونق بخش‌های تولید زمینه افزایش سطح مهارت کارگران و شاغلان در واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی را فراهم می کند.

او می گوید: به موجب استاندارد اتحادیه اروپا افراد باید سالانه ۳۰ ساعت آموزش دریافت کنند و مراکز جوار و بین کارگاهی از این منظر فرصت مناسبی هستند تا در کنار خط تولید به ارائه خدمات آموزشی به افراد شاغل بپردازند و موجب به روز شدن آموزش شاغلان بخش صنعت شوند.

آنطور که شاه‌پسند گفته به منظور توسعه مهارت آموزی در صنایع، زمان صدور مجوز مراکز کارآموزی جوار و بین کارگاهی به سه روز کاهش یافته است.

پیش از این معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، از رشد ۳۰۰ درصدی توسعه مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی در سال گذشته خبر داده و گفته بود: "سال گذشته مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی با هدف ارتقای مهارت کارگران و شاغلان بنگاه‌های اقتصادی و به منظور پاسخ به نیاز آموزشی کارخانه‌ها از ۵۰۰ مرکز به ۱۵۰۰ مرکز افزایش پیدا کرد که تاثیر ملموسی بر ارتقای توان فنی و اشتغال‌پذیری در حوزه صنعت داشت."

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به موجب ماده ۱۱۰ قانون کار، ملزم شده برای بنگاه‌های اقتصادی با داشتن شرایطی مجوز مراکز جوار و بین کارگاهی صادر کند. طبق این ماده واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی به منظور مشارکت در امر آموزش کارگر ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز خویش مکلفند نسبت به‌ ایجاد مراکز کارآموزی جوار کارگاهی و یا بین کارگاهی، همکاری‌های لازم را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عمل آورند.

صیانت از نیروی کار و ارتقای مهارت منابع انسانی صنایع و صنوف از طریق ایجاد مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی محقق و مجوزهای مورد نظر در بخش صنایع و اتحادیه ها صادر می شود.

بر اساس بخشنامه دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در راستای ارائه آموزش‌های مختلف به کارکنان خود و تسهیل دسترسی به این آموزش‌ها برای کارکنان صنایع و اتحادیه‌ها و افزایش سطح دانش فنی نیروهای کار، صنایع و صنوف در محل کار خود می توانند با دریافت مجوز رسمی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به تاسیس مراکز آموزش جوار و بین کارگاهی اقدام کنند. برگزاری دوره‌های آموزشی در این مراکز با رعایت استانداردها و نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای صورت می‌گیرد.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما