امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 04:55

Afrang Khabar

1401/3/31 16:55

فنلاند و سوئد در نشست بروکسل نتوانستند از بن بست ناشی از مخالفت‌های ترکیه با درخواست‌های خود برای پیوستن به ناتو خارج شوند.

شکست مذاکرات فنلاند و سوئد با ترکیه

به گزارش افرنگ خبر /به نقل از نیویورک تایمز، فنلاند و سوئد در نشست روز دوشنبه خود با مقامات ترکیه در بروکسل نتوانستند از بن بست ناشی از مخالفت‌های ترکیه با درخواست‌های خود برای پیوستن به ناتو خارج شوند، اما همه طرف‌ها متعهد شدند که به مذاکره درباره بلندپروازانه‌ترین گسترش ناتو در چند دهه اخیر ادامه دهند.

با یورش روسیه به اوکراین، این دو کشور اسکاندیناوی ماه گذشته درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کردند، اما این اقدام مستلزم توافق همه ۳۰ کشور عضو است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، با اشاره به حمایت سوئد و فنلاند از شبه نظامیان کرد که ترکیه آن‌ها را تروریست می‌داند، تهدید به مسدود کردن درخواست این دو کشور کرده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی ناتو، در تلاش برای غلبه بر این بن‌بست، روز دوشنبه نمایندگان ارشد این سه کشور را به بروکسل دعوت کرد. مقامات ناتو گفتند که آن‌ها بیش از پنج ساعت با تمرکز بر نگرانی‌های امنیتی مطرح شده از سوی ترکیه گفتگو کردند.

پتری هاکاراینن، نماینده فنلاند در این مذاکرات گفت گرچه پیشرفت واضحی در برخی موارد وجود دارد، "هنوز کار‌های بیشتری باید انجام شود تا به درک متقابل برسیم"...

اما ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهور ترکیه پس از این دیدار به خبرنگاران در بروکسل گفت پیشرفت بیشتر اکنون به "جهت و سرعتی که این کشور‌ها با آن در خصوص خواسته‌های آنکارا گام بر می‌دارند" بستگی دارد.

استولتنبرگ گفت که این نشست "سازنده" بود و اعتراضات آنکارا را "نگرانی‌های امنیتی مشروع در مورد تروریسم خواند که باید به آن رسیدگی کنیم" و افزود که مذاکرات در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت. او در آخر هفته گفت ائتلاف نگرانی‌های دولت ترکیه را جدی گرفته است، اما جزئیاتی در مورد راه حل احتمالی ارائه نکرد.

سران کشور‌های ناتو قرار است هفته آینده در مادرید نشستی در سطح بلند پایه برگزار کنند.

مقاومت ترکیه در برابر پیوستن سوئد و فنلاند به این ائتلاف، روندی را که سایر اعضا مایل به سرعت بخشیدن به آن هستند، کند کرده است، زیرا غرب به دنبال نشان دادن اتحاد در برابر تهاجم روسیه به اوکراین است.

اما سدات اونال معاون وزیر خارجه ترکیه، در بروکسل به خبرنگاران گفت: «ما خود را مقید به ضرب‌الاجل نمی‌دانیم.»».

آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد، روز دوشنبه به خبرگزاری تی تی سوئد گفت: "امیدوارم مذاکرات به خوبی پیش برود، اما ما همچنین آماده ایم و این روندی است که می‌تواند زمان زیادی ببرد. "

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ماه مه با ساولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند و ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد در کاخ سفید دیدار کرد و در این دیدار متعهد شد که عضویت این دو کشور را تسریع کند.

وی مشارکت سوئد و فنلاند را در ائتلاف تقریباً رسمی توصیف و خاطرنشان کرد که هر دو کشور نیرو‌های خود را در درگیری‌ها در کوزوو، افغانستان و عراق مشارکت داده‌اند.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما