امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 02:59

Afrang Khabar

1401/3/28 14:59

حسین آخانی استاد محیط زیست دانشگاه تهران در صفحه اینستاگرام خود خبر از هجوم گونه گیاه غیربومی به دریاچه زریوار داد.

تهاجم «پالونیا» به دریاچه زریوار/ عکس

به گزارش افرنگ خبر /متخصص محیط زیست نوشت: دو سال قبل از اینکه این نگارنده پا به زندگی بگذارد، یعنی ۵۹ سال پیش مقاله ای در مجله معروف ساینس منتشر شد که عنوانش "بررسی مطالعات گرده ای در دریاچه زریوار (زریبار) در نزدیکی مریوان بود (اسلایدهای دوم و سوم). این مقاله پرده از یک راز بزرگ برداشت.

آخانی افزود: جنگل های بلوط زاگرس حدود ۵ تا ۶ هزار سال پیش بعد از آخرین دوران یخبندان شکل گرفته اند. در سال ۱۳۶۷ که من دانشجوی فوق لیسانس دانشگاه تهران بودم این مقاله را یافتم و مطالعه کردم. این مقاله به حدی برای من جذاب بود که شروع به انجام‌ مطالعاتی در این زمینه کردم و هر مقاله ای این رابطه بود را یافتم. من خودم هرگز گرده شناس نشدم، ولی این انگیزه و علاقه من به دانشجوی سابق زمین شناسی ما آقای مرتضی جمالی منتقل و منجر به این شد که او امروز یکی از برجسته ترین محققان تغییرات اقلیمی گذشته فلات ایران و بهترین گرده شناس خاورمیانه شود.

وی اضافه کرد: اما امروز در روز بیابان زدایی، در سال ۲۰۲۲ میلادی و ۱۴۰۱ شمسی باید خبری را منتشر کنم که اشک در چشمان آدم راه می اندازد. عده ای از روی جهل، بی خردی و سوار بر موج ناآگاهی مسئولین و نبود نظارت برای پر کردن جیبشان، درخت پالونیای چینی را در سراسر ایران گسترش می دهند. این قاچاقچیان گیاهان مهاجم، علیرغم غیر قانونی بودن کارشان، بدون ترس در ده ها صفحه و سایت به فروش و تبلیغ گیاه خطرناکی می پردازند که بزودی بلای جان طبیعت ایران خواهد شد.

 

آخانی توضیح داد: این جماعت پای پالونیای چینی را به تالاب زیبای زریوار باز کرده اند و طبق آنچه انتظار می رفت این‌گیاه مهاجم وارد تالاب شده است. این تالاب شناسنامه تاریخ زیستی زاگرس است. محققان سالهاست که در مورد این دریاچه تحقیق می کنند.

استاد دانشگاه تهران افزود: این تالاب حفاظت شده باید از آفاتی چون پالونیا در امان باشد. سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع بدون حتی یک روز تاخیر باید دستور قطع سریع این درختان را صادر و پرونده کسانی که باعث کاشت آنها در اطراف این تالاب شده اند طبق قانون حفاظت و بهره برداری منابع ژنتیکی کشور مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس به مراجع قضایی بفرستند. اگر کارگزاران دولتی با آنها همکاری داشتند، طبیعی است که جرم آنها سنگین تر است.

وی نوشت: امیدوارم که همه کسانی که این نوشته را می خوانند با ارسال آن به کلیه صفحات پر مخاطب آنها را از خطر کاشت پالونیا آگاه کنند.

گفتنی است دریاچه زریوار در غرب شهر مریوان از توابع استان کردستان قرار دارد.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما