امروز : جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ - 11:56

Afrang Khabar

1401/3/10 11:56

مهمترین راهکار برای کاهش قیمت چادر این است که چادر به عنوان پرچم فرهنگی کشور، در لیست کالای فرهنگی قرار گیرد

چراخریدچادربرای محجبه‌ها آنقدر گران تمام میشود ؟

به گزارش افرنگ خبرروند صعودی قیمت چادرمشکی در سال های اخیر، اکثر خانواده های محجبه را با معضلی جدی مواجه کرده است؛ از رجوع به چادرهای بی کیفیت گرفته تا استفاده از چادرهای دست دوم و حتی کنارگذاشتن چادر برای همیشه. اما واقعا چرا برای ارزانی این پوشش برتر که علاوه بر تمام محاسن اشکار و نهانش، به عنوان نمادی اسلامی – فرهنگی به شمارمی رود، تدبیری اندیشیده نمی شود؟ در این گزارش همراه با اسدالله سلیمانی رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب، موانع پیش روی کاهش قیمت چادرمشکی و معضلات ناشی از آن را مرور می کنیم.


گرانی قیمت چادر شاید برای درصد اندکی از خانواده های چادری، مساله بزرگی نباشد اما قطعا در خانواده های ضعیف و حتی متوسط جامعه، شرایط به شکل متفاوتی است و خرید چادر برای تک تک بانوهای چادری خانه، دغدغه بسیار مهمی به شمار می رود. تصور کنید، در خانواده ای با 3 فرزند دختر که همگی آن‌ها مقید به استفاده از چادر به عنوان حجاب برتر هستند، چه مشکلاتی پیش روی خانواده قرار دارد؟ مادر به لحاظ هزینه بالای خرید، ممکن است برای مدتی طولانی به همان یک چادر قناعت کند و تا زمانی که رنگ و روی ان نرفته، سراغ چادر جدید نرود اما به هرحال چادر، یار همیشگی خانم های چادری در تمام محافل است و یک خانم برای فصول و مجالس مختلف باید از همان یک یا دوچادری که دارد، استفاده کند، بنابراین فرسودگی آن اجتناب ناپذیر است و ناچارا هرچند وقت یکبار باید چادر جدیدی جایگزین شود. اما مساله بعدی برای خانواده موردمثال، خرید چادر برای دخترهای خانواده است که قاعدتا در سن رشد هستند و سال به سال به چادر جدید نیاز دارند. گرچه در خانواده هایی با چند دخترچادری، ممکن است، دخترهای کوچکتر به استفاده از چادرهای خواهرهای بزرگ خود رضایت دهند اما به هرحال خرید مداوم چادر باید در هزینه های چنین خانواده ای دیده شود که متاسفانه باتوجه به قیمت های امروزی، پیامدهایی را به همراه دارد.

 

براساس اطلاعات موجود، خیلی از خانواده ها درهنگام مواجهه با قیمت های میلیونی چادرمشکی، به رغم میل باطنی خود مجبورند به استفاده از چادرهای بی کیفیت و ارزان قیمت روی آورند. برخی ها، چادرهای دست دوم اقوام نزدیک خود که وضعیت مالی بهتری دارند را مورداستفاده قرار می دهد و در یک اتفاق بسیار بدتر نیز، یکسری تصمیم می گیرند که چادر خود را برای همیشه کنار بگذارند. اتفاقی که امروز در جامعه بسیار شاهد آن هستیم و ریزش بانوان چادری روز به روز درحال افزایش است. گرچه عوامل مختلفی در این ریزش نقش دارند و همه چیز را نمی توان به گردن قیمت های میلیونی چادر مشکی انداخت اما متاسفانه برای بسیاری از خانواده های مقید که اساسا دنبال بهانه جویی برای کنارگذاشتن چادر نیستند، صرفا همین قیمت های بالا، مهمترین عامل برای جدایی ان ها از این پوشش برتر بوده است.
گرانی چادر،  ارزش های کشور را تحت الشعاع قرار می دهد
قطعا بانوان چادری به عنوان حافظ ارزش های شرعی و عرفی جامعه اسلامی ما به شمار می روند و وجودشان برکتی است برای حفظ ارزش هایی که به راحتی بدست نیامده اما به راحتی درحال از دست رفتن هستند. به واقع، بی تفاوت گذشتن از کنار مشکلات بانوان چادری در تهیه این پوشش برتر، به معنای رها کردن ارزش ها و عواقبی است که در اینده گریبان جامعه را خواهد گرفت. اسدالله سلیمانی رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب که طی سال های گذشته تمام توان خود را برای حمایت و تکریم بانوان چادری به کار گرفته، نگرانی های بسیاری دارد. او می گوید:«چادر در کشور ما صرفا یک پوشش نیست و درکنار ارزش های اعتقادی، ارزش سیاسی و امنیتی دارد. دشمن روی این مساله زوم کرده و هرچقدر با ریزش بانوان چادری مواجه باشیم، طرف مقابل ما خوشحال تر خواهد بود اما متاسفانه به جای آنکه روی این مساله تمرکز و سرمایه گذاری کنیم، شاهد ریزش بانوان چادری هستیم.» او ادامه می دهد:« ما 7 سال است که این موضوع را فریاد می زنیم اما هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم. مگر نه اینکه مقام معظم رهبری، چادر را حجاب برتر و پرچم و نماد بانوی ایرانی می دانند، پس چرا هیچ یک از 170 جلسه ای که در این راستا با مسئولین برگزار کرده ایم، به نتیجه ای نرسیده و کاری برای رفع مشکلات موجود صورت نمی گیرد؟ اگر باورداریم که حجاب، پاشنه آشیل ماست، باید چاره ای بیندیشیم و فرصت را بیشتر از این از دست ندهیم، زیرا از دست دادن بانوان چادری، برگشت پذیر نیست.»

نرخ ارز، متهم اصلی افزایش قیمت چادر

افزایش محسوس قیمت چادر مشکی درست از زمانی اتفاق افتاد که نرخ ارز به یکباره با جهشی بزرگ مواجه شد و یارانه ای به این کالای اسلامی- فرهنگی تعلق نگرفت. حالا دیگر تولیدکنندگان با اتفاقی جدید مواجه بودند و عملا چاره ای جز افزایش قیمت نداشتند که متاسفانه استارت داستان تلخ چادرهای میلیونی نیز از همان موقع زده شد. گرانی چادر مشکلات زیادی برای بانوان چادری بوجود آورد و سرانجامش شد ریزش چشمگیر بانوان چادری کشور. چادر به عنوان یک حجاب برتر، یک حجاب مضاعف محسوب می شود؛ یعنی یک بانوی چادری علاوه برآنکه مثل همه زنان دیگر برای حضور در جامعه، مانتو، شلوار و روسری می خرد، باید یک کالای دیگر را نیز تهیه کند که این به معنای هزینه بیشتر برای حجاب برتر است و آن هایی که توان پرداخت این هزینه را نداشته و ندارند، مجبور به کنارگذاشتن چادر می شوند. سلیمانی در این رابطه توضیح می دهد:«80 تا 95 درصد این کالا، خارجی است و طبیعتا نرخ ارز روی آن تاثیر مستقیم می گذارد. متاسفانه زمانی که ارز 4200 تومانی به بسیاری از کالاها از جمله غذای سگ و گربه، چوب بستنی و دسته بیل و کلنگ که اتفاقا درداخل هم قابلیت تولید داشتند، تعلق گرفت، به چادر تعلق نگرفت و چادری که مثلا متری 3 هزارتومان بود به یکباره به متری 27 هزارتومان رسید و نرخ چادر، رشد زیادی کرد.»

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما