خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: نیمه شعبان مصادف با ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۰ بود که نماهنگی با عنوان «سلام فرمانده» با نوای ابوذر روحی در لنگرود اجرا شد؛ سرودی با مضامین ساده و دلنشین. نماهنگ این سرود در صحن و سرای مسجد مقدس جمکران بلافاصله در شبکههای اجتماعی سپس در رسانه ملی پخش شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. اگرچه مخاطب سنی این اثر «دهه نودیها» هستند، اما فرم موسیقی این سرود باعث شده که بزرگترها نیز با کودکان خود همنوا شوند.
نماهنگ سرود «سلام فرمانده» در مسجد مقدس جمکران
«سلام فرمانده» به قدری دیده و شنیده شد که شاید کمتر کسی را بتوان در این سرزمین پهناور دید که این سرود به گوشش نرسیده باشد و افراد بسیاری هم هستند که در حال و هوای خود آن را زمزه میکنند و میگویند: «سلام فرمانده، سیدعلی دهه نودیهاش فرا خوانده»
حجتالاسلام سعید نعیمی تهیهکننده سرود «سلام فرمانده»
سرود سلام فرمانده چگونه ساخته شد؟
سرود مذهبی «سلام فرمانده» کاری از گروه «ماح» مخفف «ملت امام حسین(ع)» در لنگرود است. حجتالاسلام سعید نعیمی، تهیهکننده این اثر میگوید: «گروه «ماح» را مقارن با سالروز شهادت حاج قاسم در سال گذشته راهاندازی کردیم تا برای تربیت نسل دهه ۹۰ برنامهریزیها و تلاشهایی داشته باشیم که خدا را شکر شهید زنده، ما را تنها نگذاشت. برای ساخت این اثر، هزینه کرایه پنج دوربین را هم نداشتیم، ولی عوامل بهصورت دلی و جهادی کار کردند. واقعاً برخی از ارگانها از جمله تیپ میرزا کوچکخان که من آنها را شهیدان زنده میدانم، جبهه انقلاب فرهنگی گیلان، آموزش و پرورش، شهرداری، امامجمعه ما را بسیار حمایت کردند».
ابوذر روحی مداح اهل بیت(ع)
امروز همه ایران سلامهای بزرگمردان کوچک را واگویه میکنند
رسانههای ضدانقلاب و عواملشان همواره از یک شکاف بین نسلی در انقلاب اسلامی حرف میزدند و میگفتند انقلاب اسلامی در میان مسنترها مقبولیت دارد و در میان نسلهای جدید جایگاه خود را از دست داده، اما سرود «سلام فرمانده» توانست فاصلهها را به حداقل برساند و بسیاری از بچهها و نسلهای مختلف را با انقلاب و نظام آشناتر کند.
ابوذر روحی مداح اهل بیت(ع) در خصوص علت این ماجرا میگوید: «سلام فرمانده» یک کار دلی و معجزهای از طرف آقا امام زمان (عج) بوده است. لطف امام حاضر، چنان اثری بر کارمان گذاشته که امروز همه ایران سلامهای بزرگمردان کوچک را واگویه میکنند. این سرود دارای ابیاتی در خور نیازهای روز نوجوانان در عصر جهاد تبیین است. در خصوص امام زمان (عج) همیشه از انتظار، دلتنگی و منتظر صحبت شده ، ولی در «سلام فرمانده» به مسأله بخشش و آمادگی قرار گرفتن در صف یاران امام و سربازی آقا صحبت شده است».
گیج شدن علینژاد و مجری منوتو با «سلام فرمانده»؛ فرمانده کیست؟!
مدتها بود که در جریان فرهنگی کشور زمانی که نوجوانان و کودکان ما آهنگهای مبتذل خوانندگان غربی را زمزمه و همخوانی میکردند، همه تأسف میخوردند و انگار راه مقابله با آن را بلد نبودند؛ چون مابهازایی تولید نشده بود تا بتواند بر زبان این نسل بیفتد و مفاهیم و معارف انقلابی و دینی داشته باشد. «سلام فرمانده» باعث شد تا برنامهریزیهایی را که برای نسل دهه هشتادی و دهه نودی توسط غرب صورت گرفته بود، به انزوا ببرد. واکنشها و استقبال از «سلام فرمانده» به حدی بود که رسانههای ضدانقلاب را گیج کرد. «علینژاد» و «یکی از مجریان زن منوتو» در واکنش به سرود «سلام فرمانده» سعی کردند عصبیت خود را پشت تمسخر پنهان کنند. مجری منوتو برای تمسخر این نماهنگ مدعی شد که رهبر انقلاب اسلامی برای آنکه کودکان به او فرمانده بگویند، دستور داده است تا این نماهنگ را بسازند! علینژاد هم خط او را ادامه داد. با این حال سازندگان این نماهنگ در واکنش به این جوسازیها کلیپی تولید کردند و گفتند: فرمانده خطاب شده در این نماهنگ امام زمان(عج) است. ببینیم.
تلاشهای ضدانقلاب داخلی و خارجی برای انحراف «سلام فرمانده»
استقبال کودکان و نوجوانان در شهرهای مختلف، رسانههای ضدانقلاب و برخی از رسانهها و جریانات داخلی را به واکنش واداشت تا با دستاویز قرار دادن شایعاتی، روند موفقیت آن را کُند کنند. یک مرتبه با اکانتی با هویت نامعلوم در توئیتر،به قصد تخریب شخصیت ، اتهامی شنیع به «ابوذر روحی» خواننده این اثر وارد کردند که بلافاصله «میرحسینی» دادستان عمومی و انقلاب شهرستان لنگرود، آن را از اساس تکذیب و اعلام کرد که اصلاً چنین پروندهای در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان لنگرود تشکیل نشده است. در گام بعدی سراغ مضامین شعر این اثر رفتند و گفتند مضامین ایرانی ندارد و یا مناسب سن کودکان نیست
.پاسخ شاعر «سلام فرمانده» به انتقادات صورت گرفته در خصوص مضامین این شعر
سیدمهدی بنیهاشمی لنگرودی، شاعر این اثر میگوید: «اینکه عدهای «سلام فرمانده» را به داشتن مضامین غیرایرانی محکوم میکنند، تنها نشاندهنده هدف آنها برای لطمه زدن به این سرود است. پاسخم این است که کجای این شعر غیرایرانی است؟ آیا علی ابن مهزیار اهوازی، غیرایرانی است یا آیتالله بهجت، نماد تقوا در سالهای اخیر، اهل کدام کشور است؟ آیا حاج قاسم سلیمانی که کل عمر و زندگیاش را وقف دفاع از آب و خاک و ناموس ایران کرد، ایرانی نیست؟ میرزاکوچک خان جنگلی که اسطوره مقاومت یک ملت است و سرش را در این راه داد تا کشور دست بیگانه ندهد، ایرانی نیست؟ تمام این هجمهها وارد شده تا مانع شوند از این سرود، نسلی پرورش یابد که ارزشهای دینی و ملی خود را بشناسد و در مقابل دنیاطلبی عدهای سر خم نکند و پای ارزشهایش بماند».