1401/2/19 14:38
چگونه اذهان و قلوب فرزندان ملت های دیگر را برای پذیرش و پیروی از ارزش هایمان فتح کنیم
به گزارش افرنگ خبر / شاید عبارت دیپلماسی کودک را نشنیده باشید؛ این اصطلاح در پاسخ به این سئوال پدید آمد که که چکار کنیم اذهان و قلوب فرزندان ملتهایِ دیگر را برای پذیرش و پیروی از ارزشهایمان فتح کنیم؟ بر همین اساس آمریکایی ها سرمایه گذاری زیادی بر ساخت انیمشن ها، بازی و گیم ها و ... جهت تسخیر ذهن کودک و نوجوان انجام داده اند.
شرکت بزرگ فیلم و انیمیشنسازی دیسنی در عرصه دیپلماسی عمومی، محلی برای القای سیاستهای آمریکایی تلقی میگردد و فرهنگِ دیسنی اصطلاحی رایج است؛ چنانچه همزمان با اجرای اصل چهار ترومن، محصولات این شرکت بهصورت گسترده در قالب فیلم، اسباببازی و... در ایران منتشر و توزیع شد. بر همین اساس اوباما در بازدید از کمپانی دریم ورکس به صراحت اعتراف کرد که «هالیوود و صنعت سرگرمی، بخشی از دیپلماسی آمریکاست». این سرمایهگذاریهای حیرتآور در صورتی است که ما در داخل فاقد یک برنامه جامع برای نسل کودک و نوجوان کشورمان هستیم و بهحق میتوان وضعیت امروز ما در حوزه کودک را به یک ولنگاری فرهنگی تعبیر نمود.
🔹 در این شرایط، برآمدن یک محتوای جذاب و فاخر مانند «سلام فرمانده» نشان میدهد که در خلأ یک سیاستگذاری مدون، جریان انقلابی به تعبیر رهبر معظم انقلاب، موظف به یک «حرکت آتش به اختیار به معنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز» است. سلام فرمانده نشان داد که بدون بودجههای کلان و با کاربست مضامین متعالی مانند مهدویت، ولایتفقیه، شهادت و ...، استفاده از برخی مباحث فنی مانند آهنگسازی بومی، ملودی و ریتم دلنشین و متناسب با فضای کودکانه، بدون پشتیبانی متولیان فربه فرهنگی هم میتوان یک موج ایجاد کرد.
🔺 میدانیم که رقابت غول های رسانه ای غرب در حوزه کودک با یک اثر فاخر مانند «سلام فرمانده»، قطعاً یک نبرد نابرابر است ولی این اثر بارقه امید را برای بسیاری از نیروهای دغدغهمند باز کرد که میتوان در این نزاع نابرابر، با استفاده از مضامین متعالی و مباحث تکنیکال بهروز، به خلق آثار فاخر و تأثیرگذار بر نسل آینده امید داشت.
✍ یعقوب ربیعی
کلید واژه
ارسال نظرات