به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، سنت قرضالحسنه که بر اساس آیات قرآن در نظام اسلامی وجود دارد، از عبادات با رویکرد اجتماعی برای کمک به محرومان و رونق اقتصاد است، اما آنچه که به صورت رسمی از صندوقهای قرضالحسنه در کشور وجود دارد، بر اساس ابتکاری است که از مرحوم میرزا علی فلسفی، برادر واعظ مشهور محمد تقی فلسفی است که از مسجد لرزاده در میدان خراسان در حدود سال 1348 شروع شد.
وقتی که مرحوم میرزاعلی فلسفی میدید هنگام مراجعه به مسجد برای اقامه نماز تعدادی افراد به تکدیگری میپردازند، با خود اندیشید باید کاری کنیم یکباره مشکل این افراد حل شود و این مسأله را با نمازگزاران و متدین مسجد در میان گذاشت. صندوقی در این مسجد درست کنیم که افراد نیازمند وام قرض الحسنه بدهد تا آنها بتوانند برای خود کسب و کاری راه بیندازند و دست تکدیگری نزنند.
مرحوم میرزا علی فلسفی
مرحوم فلسفی حتی معتقد بود، کسانی که برای نماز مغرب و عشا مراجعه میکنند، هر میزان پولی که با خود همراه دارند، هنگام ورود به مسجد در صندوق بگذارند و حتی بعد از نماز عشا اگر خواستند، پول خود را بردارند و همین مدت زمان بین دو نماز که پول مردم در صندوق بماند هم با خود برکت میآورد به هر حال اولین صندوق قرض الحسنه به نام ذخیره جاوید در مسجد لرزاده اطراف میدان خراسان تهران راهاندازی شد که هنوز هم به فعالیت میپردازد.
امروزه در کشور ما حدود 6 هزار صندوق قرض الحسنه وجود دارد، گرچه در دهه 70 شمسی برخی افراد به نام قرضالحسنه به کارهای خلاف و جمعآوری وجوه مردم میپرداختند و از تلویزیون تبلیغ میکردند، اما جریان صحیح صندوقهای قرضالحسنه از حدود 53 قبل تاکنون همچنان ادامه دارد و تعداد زیادی از مردم و نیازمندان واقعی با گرفتن وامهای قرضالحسنه و خرد توانستهاند، مشکلات روزمره زندگی و یا کسب و کار خود را حل کنند و این سنت اسلامی همچنان در کشور جاری است.
البته ناگفته نماند بانکها به نام حسابهای قرض الحسنه در دهههای گذشته تبلیغات اغواکننده و جوایز گولزننده برای حسابهای قرضالحسنه در نظر میگرفتند، مانند سفر به دور دنیا و یا خودروهای گرانقیمت و یا برنده شدن چند صد میلیون تومان، اما بعد از آن شورای پول و اعتبار و شورای فقهی بانک مرکزی این مسأله را ممنوع کرد و قرار بر این شد تبلیغات اغواکننده برای قرضالحسنه وجود نداشته باشد.
صندوق جاوید مسجد لرزاده
صندوق جاوید در مسجد لرزاده تاسیس 1348
برای آگاهی از چگونگی جریان صحیح قرضالحسنه در کشور به سراغ مسعود زندیه یکی از کسانی که از ابتدای راهاندازی صندوقهای قرضالحسنه حضور داشته و اکنون سابقه حدود 53 ساله در این امر مهم دارد،وی که خود پدر یکی از شهدای دفاع مقدس بوده و معتقد است، قرضالحسنه علاوه بر اینکه کرامت انسانها را حفظ میکند، باعث میشود جامعه رشد پیدا کند و افراد بتوانند با وامهای قرض الحسنه عقل و توانایی خود را به کار گیرند و این به مسأله رونق کسب و کار کمک میکند.
مشروح گفتوگوی خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با مسعود زندیه مدیر صندوق قرض الحسنه پسانداز جاوید به شرح زیر است:
فارس: قرضالحسنه در قرآن و احادیث چگونه ذکر شده است و چه ویژگیهایی دارد؟
زندیه: قرض الحسنه مسئلهای است که خداوند در قران در مقابل آن ربا را ذکر کرده است. بر اساس آنچه در آیات و روایات آمده است برای قرض الحسنه ثواب بسیار زیادی ذکر شده است. در جامعه ما افراد زیادی هستند که گرفتاری دارند و نیاز به کمک دارند. در مقابل افرادی هستند که از نظر مالی قدرتمند هستند و اینها میتوانند به کسانی که احتیاج دارند کمک کنند و این کمکها شامل کمکهای مالی، فکری و حتی راهنمایی افراد به شمار میرود. فردی که در کسب و کار و صنعت اطلاعات بیشتری دارد میتواند این اطلاعات خود را به کسانی که نیازمند هستند، منتقل کند. همچنین در روایات آمده است؛ ثواب قرض الحسنه 18 برابر، اما ثواب صدقه دادن 10 برابر است، در حالی که در صدقه دادن پولی که به فرد میدهید، برگشت ندارد ، اما در قرضالحسنه پول برگشت میخورد، با این حال ثواب قرض دادن از صدقه دادن بیشتر است، زیرا پولی که در قرض داده میشود بعد از برگشت دوباره در جامعه میچرخد و منشا تحول میشود و از طرف کرامت فرد نیازمند و قرض گیرنده حفظ میشود، اما در صدقه اولا این پول به مصرف میرسد و تمام میشود، ثانیا کرامت صدقه گیرنده حفظ نمیشود.
بسیاری از قوانین در اسلام وجود دارد که هنوز برای مردم باز نشده و روشن نیست. یکی از این موارد اهمیت قرض الحسنه است؛ قوانین اسلام چون بر اساس فطرت انسان تدوین شده است، بسیار سازگار است، اما این قوانین هنوز در جامعه ما خیلی عملیاتی نشده است. هرچه این قوانین و مسائل بیشتر به گوش مردم برسد، مردم تشویق میشوند وارد این مسأله قرضالحسنه شوند. کسی که احتیاج دارد و برای کسب و کار و زندگی خود نیازمند مبلغی است تا کاری راهاندازی کند، میتواند از قرضالحسنه استفاده کند و کسی که پولی برای این مسأله قرض داده است تا آخر عمر میتواند در ثواب این کار شریک باشد.
در این زمینه حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که « الصدقه بعشر و القرض بثمانیه عشر» یعنی برای برای 10 برابر و برای قرض 18 برابر ثواب وجود دارد. در حالی که پولی که برای قرضالحسنه میدهید، بالاخره پس میدهد، اما در صدقه این پول مصرف میشود و از بین میرود. شاید کسی که صدقه میگیرد، به این کار عادت کند، اما در قرضالحسنه قرضگیرنده تلاش میکند کسب و کار کند و پول را برگرداند و این باعث تحرک میشود. مثلا کسی که در اول جوانی میخواهد کسب و کاری راهاندازی کند و خانواده خود را اداره کند با یک قرض میتواند کار خود را شروع کند و این در مجموع به نفع کشور و جامعه است و برای این گفته میشود در قرض 18 برابر ثواب وجود دارد، اما در صدقه کسی که صدقه میگیرد احساس ضعف میکند و آن را به مصرف میرساند و تمام میشود. در حالی که قرض الحسنه حالت تولیدی و تلاش برای بازگرداندن آن وجود دارد و این نکته بسیار مهمی است که ثواب قرضالحسنه از صدقه بیشتر است و ما باید مسائل زمان را هم بر اساس این روایت تحلیل کنیم.
همچنین در قران آمده است: «مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ / بقره 261) یعنی در قرآن آمده است؛ کسی که اموال خود را در راه خدا انفاق میکند، مانند دانهای که در زمین کاشته، هر دانه تبدیل به 7 خوشه میشود که در هر خوشه 100 دانه دارد؛ یعنی درواقع 700 برابر میشود، بنابراین ثواب قرض الحسنه 700 برابر است. یا در جای دیگری از قران آمده است؛ «من جاء بالحسنه فله خیر منها» یعنی هر کس کار نیکی انجام دهد خدا پاداش بهتری به او میدهد. بعد از این آیه پیامبر فرمود؛ بارالها این پاداش را افزون کن، بعد آیه بعدی نازل میشود که «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها» یعنی اگر کسی کار نیکی انجام دهد خدا آن را ده برابر میکند و این بعد از تقاضای پیامبر از خدا بوده است. باز پیامبر فرمود؛ خدایا آن را افزون فرما که آیه بعدی آمد که «مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَةً ۚ وَاللَّهُ یَقْبِضُ وَیَبْسُطُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ /بقره 254» یعنی چه کسی است که به خدا قرض نیکو بدهد و خدا آن را چندین برابر کند در حالی که خداوند گسترنده روزی است؛ یعنی خداوندی که آسمانها و زمین را آفریده، میفرماید؛ کسی که قرض حسن و نیکو بدهد، خداوند آن را چندین برابر افزایش میدهد، به گونهای که از شمارش خارج است.
همچنین بر اساس آنچه در روایات آمده است قرض دهنده نباید منت بگذارد و اگر احیانا قرضگیرنده در پرداخت به خوبی عمل نکرد، با زبان خوش از او بخواهد که پول را برگرداند و کلا قرضالحسنه علاوه بر اینکه ایجاد محبت و رفاقت میکند، باعث تلاش قرض گیرنده هم میشود، اما برعکس بحث ربا که باعث افزایش حرص و طمع میشود و خوبیها را از بین میبرد و کینه و نکبت به بار میآورد، در حالی که خداوند جهان را بر اساس محبت ایجاد کرده و یکی از راههای محبت انسانها به یکدیگر انفاق، قرض و صدقه است.
فارس: شرایط روز را چگونه میتوان توجیه کرد و آیا میتوان گفت آنچه در قرآن آمده است در جامعه ما در زمینه قرضالحسنه پیاده میشود؟
زندیه: ما در شرایط کنونی مشکلات زیادی از نظر اقتصادی داریم، اما این نکته را باید مدنظر قرار دهیم، جمهوری اسلامی تنها کشوری است که اعلام کرده میخواهد به هیچ کشوری وابسته نباشد و سیاست نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی را دارد. پیش از این همه کشورها یا وابسته به شرق و یا غرب بودند، اما جمهوری اسلامی است که بیش از 43 سال ایستادگی کرده و تحریمهای 40 ساله را پشت سر گذاشته و آنها نتوانستند جمهوری اسلامی را از مسیر خود بازدارند. امام خمینی(ره) از همان ابتدا گفت آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند، آنها جنگ را تحمیل کردند، سپس تحریمها را تحمیل کردند تا کشور را از پای درآورند اما نتوانستند. امپراطوری رسانهای آوردند و انقلاب همچنان ایستادگی کرد. در زمینه اقتصادی تحریم کردند، باز هم ایستادگی کرد، از صدر اسلام تاکنون هیچ حکومتی مثل جمهوری اسلامی سابقه نداشته است که بتواند در مقابل دشمن ایستادگی کند.
متأسفانه در زمینه قرض الحسنه آن طور که باید و شاید موفق عمل نشده، در حال حاضر حدود 6 تا 7 هزار صندوق قرض الحسنه در کشور وجود دارد که وامهای خرد و بدون بهره به مردم میدهند. بر اساس آنچه در روایات ما آمده است؛ وقتی کسی به ائمه معصومین(ع) مراجعه میکرد و قرض میگرفت، پول را به او میدادند و میگفت پول را برگردان و آن پول را بو میکردند و دوباره به دست نیازمند میکردند چون معتقد بودند به نیازمند میدهند قبل از آنکه به دست او برسد به دست خدا میرسد و قرضالحسنه بسیار کارگشاست و همچنین بر اساس روایات آمده است؛ اگر کسی گره از کار یک مومن بگشاید خدا ثواب 9 هزار سال عبادت برایش مینویسد. در حال حاضر حدود 6 تا 7 هزار صندوقی که در کشور وجود دارد، اگر هر صندوق روزی 4 یا 5 وام قرض الحسنه بدهد، روزی حدود 30 هزار گره از مشکلات مردم باز میشود و مردم وقتی بدانند در قرضالحسنه چقدر برکت وجود دارد، به این کار تشویق میشوند.
در سوره بقره آیه 276 آمده است؛ «یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَیُرْبِی الصَّدَقَاتِ ۗ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ کُلَّ کَفَّارٍ أَثِیمٍ/ بقره 276» یعنی خداوند ربا را محو میکند در حالی که صدقات و انفاقات را پرورش میدهد. کسی که ربا بگیرد، خدا او را دوست ندارد و جنگ با خدا و پیامبر انجام میدهد که در قران آمده است؛ «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَکُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِکُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ/ بقره 279» یعنی اگر کسی رباخوری کند، اعلان جنگ با خدا و پیغمبر انجام میدهد و بعد فرموده است؛ اگر توبه کردید همان پولی که دادهاید را پس بگیرید و اضافه نگیرید. در قرض الحسنه هم همان مبلغی که میدهد را باید پس بگیرد، بدون اضافه و بدون منت. کسانی که میخواهند وارد رباخواری شوند زندگیشان از بین میرود، اما برعکس وامهای قرضالحسنه برکت زیادی دارد. با این حال وامهای صندوقهای موجود جوابگوی همه نیازها نیست. من بیش از 50 سال در صندوقهای قرضالحسنه بودهام. از نزدیک با افرادی که وام میگیرند در ارتباط بودم. کسی که گرفتاریاش با این وام قرض الحسنه باز میشود چقدر خوشحال میشود. برخی از این افراد با گرفتن وام قرض الحسنه از افتادن به دامن رباخواران نجاته پیدا میکنند. کسی که دنبال رباخوری برود نمیتواند به زندگی طبیعی برگردد، در حالی که در قرآن و احادیث سفارش زیادی به قرضالحسنه شده است. طبق حدیثی از پیامبر آمده است که در بالای درب بهشت نوشته شده که صدقه به 10 برابر و قرض الحسنه با 18 برابر ثواب داده میشود.
در قرض الحسنه اختلاف طبقاتی ایجاد نمیشود، اما در رباخواری اختلاف طبقاتی و جنگ و خونریزی میشود.
امام خمینی(ره) هم در جریان انقلاب به طور درست فرمودند؛ این انقلاب متعلق به پابرهنگان است و طرفداران من همان پابرهنگان هستند. در قرض الحسنه کسانی که قدرت مالی دارند منابعی را در اختیار صندوق میگذارند تا کسانی که نیاز دارند وام قرضالحسنه بگیرند و مشکلشان حل شود و کسی که وام گرفته است تلاش میکند کار و کسب کند، تشکیل خانواده دهد و اقساط خود را به موقع بپردازد.