برابر پژوهشها و تحقیقات جهانی سهم عوامل انسانی در وقوع تصادفات رانندگی بیش از ۸۰٪ تخمین زده شده، اما تکنولوژی و فن آوری اطلاعات به کمک سازندگان خودرو آمده تا حتی اگر خطای انسانی هم اتفاق افتاد جلوی حوادث مرگبار را بگیرد. متأسفانه در کشور ما به دلیل نبود رقابت در تولید و ساخت خودروهای بی کیفیت و همچنین جادههای نا امن سالانه بیش از ۱۷۰۰۰ نفر جان خود را از دست میدهند و ۲۰ تا ۳۰ برابر این عدد مجروح و معلول که عمدتاً از افراد فعال ۱۵ تا ۴۵ سال جامعه هستند برجای میماند. به عبارت دیگر تعداد کشته شدگان ما در حوادث رانندگی به عدد ۲۰ در هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر جمعیت میرسد و در طیف کشورهای نا ایمن و پر حادثه قرار داریم.
ناگفتههای بسیاری در مورد ابعاد و زوایای پیدا و پنهان فاجعه تصادفات رانندگی و آمار بالای فوتیها، مصدومان و معلولان ناشی از آن وجود دارد؛ از رانندگی پرخطر و عدم رعایت قوانین و مقررات از سوی رانندگان و سرنشینان تا وضعیت آشفتهای که بر روند تولید خودروهای نا ایمن و غیر استاندارد داخلی حاکم است و جادههایی که بستر ساز حواث هستند. بخشهایی از این ناگفتهها در روزها و هفتههای اخیر با شجاعت و صراحت از سوی سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا مطرح شده است.
جدال بر سر اینکه مقصر اصلی کیست، جدالی بی نتیجه و به ضرر ایمنی جادهها و رانندگان است. شاید بهترین اقدام دولت سیزدهم تلاشهای چند جانبه با مشارکت خودروسازان برای تولید محصولات ایمن تر، وزارت راه برای جادههای امن تر، توجه به موضوعات رفتار رانندگی با محوریت صدا و سیما و نهایتاً قوانین و مقررات سختگیرانه برای رانندگان بی پروا و ماجراجو توسط مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه باشد. و در آخر باید تقدیر صمیمانه خود را از پرسنل سخت کوش ناجا داشته باشم که با تمام این کاستیها شبانه روز برای ایمنی مردم تلاش میکنند و کمتر جادهای است که حضور این سبز پوشان را تجربه نکرده باشد