امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 03:11

Afrang Khabar

1401/1/5 15:11

به دنبال بارش چند روزه برف در مناطق مختلف استان اردبیل، کمبود علوفه و نهاده‌های دامی به تلف شدن دام عشایر و روستاییان منجر شده است.

کمبود علوفه و تلف شدن دام عشایر در اردبیل

به گزارش افرنگ خبردر حالی که اهالی استان اردبیل روزهای نخستین سال‌جاری را با توده هوای سرد زمستانی سپری می‌کنند، دام عشایر و روستاییان نیز در این اوضاع و شرایط جوی با مشکلاتی مواجه شده و آماده نبودن چراگاه‌ها و کمبود نهاده‌ها و علوفه‌های دامی به تلف شدن دام عشایر و روستاییان در مناطق مختلف استان به ویژه مشگین‌شهر منجر شده است.

معاون استاندار اردبیل که از مناطق گرفتار در برف و کولاک گرمی و انگوت بازدید می‌کرد، ضرورت بازگشایی این محورها و مسیرهای ارتباطی را بسیار ضروری اعلام کرد و گفت: با گذشت ۴ روز از آغاز بارش سنگین برف همچنان راه ۱۸۵ روستای استان اردبیل مسدود است و این امر مانع از امدادرسانی به روستاییان واقع در مسیرهای کوهستانی و صعب‌العبور شده است.

تداوم تأمین اقلام ضروری روستاییان

رضا قاسمیان ضرورت تأمین نان و سایر اقلام ضروری این روستاییان را یادآور شد و اظهار کرد: تلاش بر این است تا با تأمین غذا، دارو، نان و سوخت مورد نیاز به این روستاییان امدادرسانی شود.

وی غافلگیری برخی دستگاه‌های خدمات‌رسان را در این اوضاع و شرایط سخت یادآور شد و تصریح کرد: با برگزاری جلسات ستاد بحران در استان سعی بر این است تا خدمات‌رسانی به مناطق گرفتار در برف و کولاک درست مدیریت شده و بهنگام امدادرسانی به این مناطق را با همکاری سپاه، بسیج و سایر نیروهای امدادی شاهد باشیم

.معاون استاندار اردبیل افزود: با تلاش سپاه گرمی ۱۵ هزار قرص نان در بین روستاییان و عشایر دورافتاده گرمی و انگوت توزیع شده و همچنان به رغم بازگشایی مسیرها، کولاک شدید در این محورها اجازه تردد را به این مناطق روستایی نمی‌دهد.

اما به دنبال بارش سنگین برف در نخستین روزهای سال ۱۴۰۱ احشام روستاییان و عشایر نیز در مضیقه تأمین علوفه و نهاده‌های دامی هستند به طوری که در گرمی، مشگین‌شهر و مناطق عشایری دامنه‌های سبلان تأمین نیازمندی‌های جامعه دامپروری با مشکلات و نارسایی‌های جدی روبه‌رو شده است.

غافلگیری دامداران/‏۵۰‬ تن نهاده دامی تأمین شد

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل با اشاره به توزیع ۵۰ تن نهاده‌های دامی در بین روستاییان و عشایر مشگین شهر خاطرنشان کرد: غافلگیری دامداران در این اوضاع و شرایط جوی و عدم تأمین به موقع نهاده‌های دامی مشکلاتی را به وجود آورده که ما از طریق مسئولان کشوری سعی کردیم به صورت فوق‌العاده بخشی از این نهاده‌های دامی را برای دامداران منطقه تأمین کنیم.

مهدی خدمتی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در بازدیدی که از این مناطق دورافتاده و صعب‌العبور داشتیم، عمده دامداران، روستایی و عشایر گله‌مند تلف شدن دام خود به دلیل تأمین نشدن علوفه و نهاده‌های دامی بودند که ما سعی کردیم از استان‌های همجوار نیز درخواست کمک کرده و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی بخشی از نیازمندی‌ها را برای روستاییان و عشایر تأمین کنیم.

کمبود علوفه و تلف شدن دام عشایر در اردبیل/راه ۲۸۵ روستا مسدود است

وی بیان کرد: در کنار تأمین نیازمندی دام عشایر و روستایی برای خود این اهالی که در برف و کولاک گرفتار آمدند نیازمندی‌ها و ارزاق عمومی تأمین شده و به تدریج در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل ادامه داد: در حال حاضر تمامی راه‌های اصلی و فرعی استان باز است و تردد در آنها با زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی ادامه دارد اما راه ۱۸۵ روستا مسدود شده که به رغم تلاش راهداران به دلیل شرایط کولاکی این عملیات تا آخر وقت فردا ادامه خواهد داشت تا زمینه بازگشایی تمامی راه‌های روستایی فراهم آید.

خدمتی اظهار کرد: ما سعی کردیم با استفاده از مدرن‌ترین خودروها و دستگاه‌های مجهز به برف‌روبی عملیات زمستانی را با تلاش راهداران و سایر عوامل امدادی انجام دهیم و سعی بر این است تا با مساعد شدن شرایط جوی در روزهای آینده این روند ادامه پیدا کند.

اما بر اساس اعلام هواشناسی استان اردبیل سامانه سرد بارشی که در چند روز اخیر مناطق مختلف استان اردبیل را تحت تأثیر جو زمستانی قرار داده، تا عصر جمعه ادامه خواهد داشت و بر شدت بارش‌ها از عصر فردا افزوده شده و در مناطق جنوبی استان بارش برف سنگین دوباره رخ خواهد داد.

بر همین اساس از اواسط هفته آینده هوای سرد بارشی جای خود را به هوای صاف آفتابی خواهد داد که پیش‌بینی می‌شود از دوشنبه هفته آینده آسمان مناطق مختلف استان اردبیل صاف، آفتابی همراه با افزایش دمای هوا باشد.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما