امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 01:07

Afrang Khabar

1400/12/24 13:7

وضعیت نامناسب و ریزش بخش‌هایی از بنای موسوم به «عمارت حاج اسمال» در کازرون کار را به جایی رسانده که مسیر قضایی دیوان عدالت اداری برای خروج این بنای تاریخی از فهرست آثار ملی دنبال می شود.

یک اثر قاجاری در مسیر خروج از فهرست ملی

به گزارش افرنگ خبر /  حدود دو سال پیش بود که بنای «عمارت حاج اسمال» برای فروش گذاشته شد و پس از آن اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون در استان فارس دست به کار شد تا این بنا را در فهرست آثار ملی ایران ثبت کند.

 
مساحت بزرگ این مجموعه تاریخی در ۱۸۵۰ متر مربع، قدمت پیش از قاجاری و همچنین ساختمان آن در دو طبقه با اطاق‌های تو در تو و ایوان مرکزی که در میان خانه‌های تاریخی کازرون منحصر به فرد به شمار می‌رود، عواملی بود که موجب شد تا بنای «عمارت حاج اسمال» در فهرست آثار ملی ایران قرار گیرد.
 
در آن زمان بنای تاریخی «عمارت حاج اسمال» توسط «بنیاد کازرون پژوهی» به صورت مجازی بازطراحی شد تا چهره اصلی آن پس از حدود دو قرن نمایان شود و در همان روزها نیز مسئولان کازرون قول مساعد تملک و احیای این بنای تاریخی را به مردم و علاقه مندان به میراث فرهنگی دادند تا بزرگترین بنای قاجاری در قلب شهر کازرون به عنوان یک مرکز فرهنگی، گردشگری و تاریخی میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد.
 

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما