امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 03:11

Afrang Khabar

1400/12/14 15:11

آژانس بین المللی انرژی:

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه می‌تواند ظرف یک سال به دوسوم مقدار کنونی برسد.

اروپا قادر به حذف گاز روسیه نیست

به گزارش افرنگ خبر /به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی امروز اعلام کرد در طرح ۱۰ گزینه‌ای خود برای کاهش وابستگی به گاز روسیه اروپا می‌تواند یک‌سوم واردات گاز خود از روسیه را در بازه زمانی یک ساله کاهش دهد.

«فاتح بیرول»، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده ۳۱ کشور صنعتی دنیا به جز روسیه است، گفت: اروپا باید هرچه سریع‌تر برای بی‌ثباتی عرضه گاز در زمستان آینده آماده شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد اروپا می‌تواند سالانه حدود ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز از قطر، آمریکا و دیگر کشورها وارد کند که حدود ۲۰ درصد عرضه گاز روسیه به این قاره است.

این نهاد همچنین با تاکید بر کاهش ذخیره سازی و ضرورت شتاب بخشیدن به طرحهای تولید برق از انرژی‌های بادی و خورشیدی تصریح کرد: این اقدام‌ها می‌تواند واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه را طی یک سال آینده بیش‌ از ۵۰ میلیارد مترمکعب یعنی یک‌سوم کاهش دهد.

با وجودیکه عرضه گاز روسیه از زمان حمله این کشور به اوکراین ثابت بوده، اما قیمت گاز در بازار حتی پیش ‌از آغاز درگیری‌های اوکراین و به‌وجود آمدن نگرانی‌های جدید رو به ‌افزایش بوده ‌است.

وابستگی ۴۰ درصدی اتحادیه اروپا به گاز روسیه، مسکو را به بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گاز این منطقه تبدیل کرده و جنگ اوکراین نگرانی هایی در زمینه وابستگی به روسیه و احتمال اختلال در عرضه را بالا برده ‌است.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما