امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 01:57

Afrang Khabar

1400/12/12 1:57

دانشمندان گروه تحقیقاتی نانوزیست حسگر دانشگاه تهران با بهره گیری از هوش مصنوعی موفق به ابداع روش جدیدی برای شناسایی ویروس کرونا شده اند.

کویدومتر؛ سامانه تشخیص کرونا باگوشی‌های هوشمند

به گزارش افرنگ خبراین روش نوین علاوه بر کاهش هزینه‌ها، زمان تشخیص را تا ۱۰ ده دقیقه کاهش می‌دهد.

اغلب آزمایشگاه‌ها از آزمایش ”پی سی ار“ برای شناسایی ویروس کووید ۱۹ استفاده می‌کنند که علاوه بر فرآیند استخراج RNA، زمان بر است و هزینه بالایی دارد.

در این سامانه که از الکترود طلا ساخته شده، با بهره‌گیری از پادزهر‌های ویروس اصلاح سطح شده و الکترود، توانایی به دام انداختن ویروس فراهم می‌شود.
در صورت حضور ویروس حتی به مقدار بسیار ناچیز، نانو مواد نورتاب سنتز شده در سطح این الکترود از خود نور منتشر می‌کنند.
سپس با استفاده از دوربین تلفن‌های هوشمند نور منتشر شده ثبت می‌شود و به کمک هوش مصنوعی اطلاعات استخراج شده از تصویر به حضور ویروس کرونا و مرحله پیشروی بیماری مرتبط می‌شود. با توجه به اینکه این روش خود ویروس را شناسایی می‌کند، از همان روز‌های ابتدایی بیماری و حتی در دوران نهفتگی قبل از بروز علایم، توانایی تشخیص بیماری را خواهد داشت.
نتایج کارآزمایی بالینی این حسگر تطابق قابل قبولی با روش‌های استاندارد دارد. سامانه طراحی شده ظرفیت این را دارد تا در مدت زمان بسیار کوتاه و تغییرات کوچک به صورت اختصاصی برای سویه‌های بعدی ویروس کرونا و یا حتی بیماری‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
این محصول دانش بنیان پس از اخذ مجوز‌های لازم در دسترس قرار می‌گیرد با توجه به نوآوری استفاده شده در این سامانه، این گروه تحقیقاتی به دنبال صادرات آن هستند تا علاوه بر کمک به تشخیص بیماری، ارزآوری برای کشور به ارمغان بیاورند.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما