امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 02:54

Afrang Khabar

1400/11/30 14:54

صنعت گاومیش داری در خوزستان پیشتاز است ولی این سال‌ها با بروز خشکسالی و افزایش هزینه‌های نگهداری دام، آینده این حرفه تاریخی مردم استان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

آینده مبهم حرفه تاریخی دامداران خوزستان

به گزارش افرنگ خبرصنعت گاومیش داری در خوزستان نسبت به دیگر استان‌های کشور بیشترین شاغل را دارد، در واقع این استان با داشتن بیش از ۸۵ درصد این دام سنگین، قطب این صنعت محسوب می‌شود.

گاومیش داری کار سختی است که صاحبان این دام باید از ساعت سه صبح بیدار شده و بعد از دوشیدن اولیه نسبت به تهیه خوراک «علگه» یا همان ترکیب سبوس شلتوک، آرد گندم و پیت و باگاس (با نسبت معین) اقدام کنند؛ ساعت هشت صبح وقت نظافت آغل و بعد هم راهی شدن به سمت علف چینی برای وعده ناهار گاومیش‌ها است.

بعد از ناهار هم مجدداً دوشیدن شیر و نظافت آغل باید برقرار باشد و این کارها مردانه است و زنان باید در دیگر فعالیت‌های کشاورزی و خانه داری به همسران خود کمک کنند.

صنعت گاومیش داری در خوزستان پیشتاز است ولی این سال‌ها با بروز خشکسالی و افزایش هزینه‌های نگهداری دام شاهد کوچ ابدی تعداد بسیاری از گاومیش‌ها هستیم.

سال گذشته با بروز بحران خشکسالی و کاهش آورد رودخانه‌ها شاهد کم آبی در تالاب هورالعظیم بودیم و اولین زنگ خطر وضعیت اسفناک این تالاب با انتشار تصاویر آسیب پوستی به گاومیش‌ها در هویزه و رفیع نواخته شد.

هرچند سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نسبت به ساخت حوضچه‌های مصنوعی برای آنها اقدام کرده بود ولی به سرعت گرم شدن آب موجود در این فضا و طبیعی نبودن فضای شنا برای گاومیش‌ها باعث نارضایتی گاومیش داران شده بود.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما