امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 05:13

Afrang Khabar

1400/11/26 17:13

بیمارانی که قبلاً آلوده شده‎اند نسبت به افرادی که فقط واکسینه شده‎اند در برابر عفونت جدید محافظت می‎شوند.

بهبود عملکرد انتی بادی ها با ابتلای به "کووید-۱۹"

به گزارش افرنگ خبرتحقیقات جدیدی که در کنگره اروپایی میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی امسال ارائه خواهد شد (ECCMID ۲۰۲۲، لیسبون، ۲۳ تا ۲۶آوریل) نشان می‌دهد که اگرچه با گذشت زمان، تعداد آنتی‌بادی‌های" SARS-CoV-2" هم در بیماران قبلاً آلوده و هم در بیماران واکسینه شده کاهش می‌یابد، اما عملکرد آنتی بادیها تنها پس از ابتلا و عفونت قبلی (و نه واکسیناسیون) بهبود مییابد. این تفاوت نشان می دهد که چرا به نظر میرسد بیمارانی که قبلاً آلوده شدهاند نسبت به افرادی که فقط واکسینه شدهاند در برابر عفونت جدید محافظت میشوند.

 

این مطالعه که توسط دکتر "کارمیت کوهن" از مرکز پزشکی "شبا"، "رامات گان" و همکارانش انجام شد، همچنین نشان میدهد که بر خلاف انتظارات، بیماران مبتلا به چاقی که قبلاً مبتلا به چاقی بودند، پاسخ ایمنی بالاتر و پایدارتری دارند نسبت به بیمارانی که دارای اضافه وزن و محدوده وزن طبیعی هستند.

در حالی که محافظت در برابر عفونت مجدد در بیماران بهبود یافته SARS-CoV-2"" برای مدت طولانی ادامه دارد، عفونت‌های پیشرو شش ماه پس از واکسیناسیون به طور فزاینده‌ای شایع می‌شوند. در این مطالعه، نویسندگان پاسخ ایمنی هومورال (ناشی از آنتی بادی) را در افراد بهبود یافته اما واکسینه نشده کووید-۱۹ تا یک سال تجزیه و تحلیل کردند و آن را با افرادی که دو دوز واکسن فایزر (اما بدون عفونت قبلی) دریافت کرده بودند طی هشت ماه مقایسه کردند.

 

این مطالعه از ۲۴ مارس ۲۰۲۰ تا ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰ طول کشید افرادی را که قبلاً آلوده و واکسینه نشده و افرادی را که واکسینه نشده هرگز آلوده هم نشده بودند، انتخاب کردند و در آوریل ۲۰۲۱، درست قبل از شیوع نوع دلتا در اسرائیل شروع شد. افرادی که قبلاً در این مطالعه آلوده شده بودند، توسط انواع اصلی و آلفا (و برخی موارد بتا) SARS-CoV-2 آلوده شده بودند، اگرچه مشخص نیست که کدام نوع برای هر بیمار، زیرا آزمایشگاه فقط توانایی توالی‌بندی طولانی‌تر انواع را به دست آورده است.

پس از شروع مطالعه محققان ۱۳۰ بیمار مبتلا به" SARS-COV-2" را با استفاده از آزمایش PCR"" بررسی کردند. این بیماران واکسینه نشده بودند و در طول مطالعه هم واکسینه نشده بودند. هیچ یک از این بیماران در طول دوره مطالعه مجدداً آلوده نشدند.

دادهها در مورد علائم حاد (در طول عفونت و بلافاصله پس از آن) و همچنین طولانی مدت (پس از ۶ هفته) جمع آوری شد. آنها پروتئین ضد اسپایک "IgG " و آنتی بادیهای خنثی کننده این ۱۳۰ بیمار بهبود یافته را با ۴۰۲ شاخص توده بدنی (BMI) مقایسه کردند، افرادی که با واکسن فایزر دوبار واکسینه شده بودند اما هرگز کووید-19 نداشتند نیز در طول دوره مطالعه بدون عفونت باقی ماندند. با این حال، شواهدی در این زمان (سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱) شروع شده بود مبنی بر اینکه کارکنان مراقبتهای بهداشتی که با دوبار واکسینه شده و هرگز آلوده نشده بودند، تقریباً شش ماه پس از دوز دوم خود، دچار عفونتهای «سریع» شدند، در حالی که افراد قبلاً مبتلا نشده ولی واکسینه شده بودند، مجدداً آلوده نشده بودند. این مطالعه با هدف بررسی چرایی آن انجام شد.

شاخص" aviity "(که به سادگی به عنوان کیفیت عملکرد آنتی بادی بیان میشود) در شش ماه برای گروههای فرعی متشکل از ۱۶ نفر که از COVID-19"" بهبود یافته بودند و ۲۲ نفر که هرگز آلوده نشده بودند ولی دوبار واکسینه شده بودند مقایسه شد. برای بیماران بهبودیافته، پرسشنامههایی در مورد علائم از جمله کووید طولانی مدت نیز جمعآوری شد.

محققان دریافتند که تعداد آنتی‌بادی‌ها یک ماه پس از واکسیناسیون بیشتر از بیماران بهبود یافته COVID-19 بود. با این حال، این اعداد همچنین در گروه واکسینه شده به شدت کاهش یافت. شاخص " avidity " (کیفیت عملکرد آنتی بادی) در افراد واکسینه شده بیشتر از بیماران بهبود یافته بود. با این حال، علاقه تا شش ماهگی به طور قابل توجهی در افراد واکسینه شده تغییر نکرد، در حالی که به تدریج در بیماران بهبود یافته افزایش یافت و به طور بالقوه آنها را از عفونت مجدد محافظت کرد.

جالب توجه است، و برخلاف انتظار، سطح آنتی بادیها در بیماران بهبودیافته با شاخص توده بدنی ۳۰ یا بالاتر (در محدوده چاقی قرار دارند) در تمام مقاطع زمانی بالاتر از افراد با BMI کمتر از ۳۰ (وزن طبیعی تا محدوده اضافه وزن)، نشان میدهد که افراد چاق که قبلاً آلوده شده بودند، نسبت به افرادی که اضافه وزن یا وزن طبیعی داشتند و قبلاً آلوده شده بودند، در برابر عفونت آینده ایمنی بهتری داشتند.

از کل بیماران بهبود یافته، ۴۲ نفر (36%) علائم طولانی مدت کووید از جمله سلامت روان (5%)، عصبی (9%)، قلبی عروقی (5%) و تنفسی (31%) را تجربه کردند.

محققان نتیجه‌ می‌گیرند: «در حالی که تعداد آنتی‌بادی‌ها هم در بیماران بهبود یافته (اما هرگز واکسینه نشده) کووید-۱۹ و هم در افراد واکسینه شده (اما هرگز آلوده نشده‌اند) با گذشت زمان کاهش می‌یابد، ولی کیفیت آنتی‌بادی‌ها پس از عفونت افزایش می‌یابد اما نه پس از واکسیناسیون. افراد چاق پس از ابتلا، پاسخ ایمنی ناشی از آنتی بادی به طور قابل توجهی بالاتر و پایدارتری دارند. این نتایج ویژگی‌های خاصی از پاسخ ایمنی را ارائه می‌کند که ممکن است ایمنی متفاوت در برابر کووید-۱۹ را در افرادی که قبلاً آلوده شده‌اند در مقایسه با افرادی که فقط واکسینه شده‌اند توضیح میدهد.

اکنون که اکثر مردم در اسرائیل واکسینه شدهاند، انجام هر گونه مطالعه جدیدی بر روی افرادی که هرگز واکسینه نشدهاند بسیار دشوارتر شده است.

این تیم از محققان در حال حاضر گروهی از افراد بهبود یافته از نوع دلتا (به طور خاص بر روی خانوادهها) و همچنین گروه جداگانهای که از واریانت "امیکرون" بهبود یافتهاند را دنبال میکنند. در این مطالعات جدیدتر، آنها هر دو پاسخ ایمنی هومورال و ذاتی (بخش های مختلف سیستم ایمنی) را بررسی میکنند.

دکتر "کوهن" میافزاید: «با نوع اومیکرون، افراد واکسینه شده بهتر از بیماریهای شدید محافظت میشوند، اما به نظر نمیرسد دوز چهارم واکسن که اکنون به بسیاری از افراد بالای ۶۰ سال و افرادی که دارای نقص ایمنی هستند داده میشود، در برابر عفونت با این واکسن محافظت کند. نوع اومیکرون من فکر می‌کنم که بهترین افرادی را که اکنون می‌توان آن‌ها را مورد مطالعه قرار داد، کسانی هستند که از واریانت‌های قبلی بهبود یافته‌اند و سپس مجدداً توسط عفونت با نوع اومیکرون آلوده شده‌اند و بهبود یافته‌اند. به طور فرضی، این افراد باید عملکرد آنتی بادی بسیار بالایی در برابر بیشتر انواع مختلف داشته باشند.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما