امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 02:48

Afrang Khabar

1400/11/26 2:48

وزیر آموزش و پرورش گفت: درهای مدارس، مراکز فرهنگی، دارالقرآن ها و ورزشگاه ها، باید به روی مردم باز باشند.

ضرورت استفاده از ظرفیت مدارس

به گزارش افرنگ خبر /  یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در نشست تبیین «طرح توسعه و تحول اجتماع محور دوهزار و بیست محله کم برخوردار کشور» که با حضور علی آقا محمدی مشاور رهبر معظم انقلاب و چند تن از معاونان وزیر، در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با تبریک ۱۳ رجب، میلاد مولود کعبه حضرت علی علیه السلام، گفت: با پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی، این نظام به دلیل محدودیت‌های جهانی، دچار سختی‌هایی شد؛ وقوع جنگ ۸ ساله، ترورهایی که از سوی منافقین صورت می‌گرفت، اعمال تحریم‌ها، عملکرد برخی دولت‌ها و…، باعث شد تا بسیاری از کشاورزان به حاشیه شهرها، مهاجرت کنند.

وی افزود: در گذشته مردم یک محله، نسبت به هم محلی‌های خود حساس بودند و در صورت نیاز از هیچ تلاشی در جهت رفع مشکلات همدیگر دریغ نمی‌کردند، این فرهنگ، فرهنگ خوبی بود که در دهه‌های اخیر به فراموشی سپرده شده است؛ لذا در طرح «محرومیت زدایی» و «توانمند سازی محله‌ها» باید تلاش شود فرهنگ‌های خوب فراموش شده، احیا شود.

نوری تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های موجود در طرح «توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار»، بیش از پیش استفاده کنیم. لذا در نوبت عصر، درهای مدارس و مراکز فرهنگی مانند: کانون‌های فرهنگی-تربیتی، ورزشگاه‌ها، دارالقرآن‌ها و…، باید به روی مردم باز باشد.

وزیر آموزش و پرورش، اضافه کرد: اگر مدارس به عنوان «کانون تربیتی محله»، مکانی برای استقرار خانواده‌ها در نوبت عصر باشند، می‌توان با تعاملات بیشتری به کارهای فرهنگی پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: از هنرستان‌های موجود می‌توان به عنوان مراکز آموزش مهارت‌ها و کار آفرینی استفاده کرد.

وزیر آموزش و پرورش، بر انعقاد تفاهم نامه در راستای محرومیت زدایی از ۲۰۲۰ محله کم برخوردار تأکید کرد و ادامه داد: در هریک از استان‌ها باید اولویت‌ها را تعیین و برای «محرومیت زدایی» برنامه ریزی کنیم.

عضو کابینه دولت مردمی، اظهار کرد: در آموزش و پرورش، در حدود ۲۴۱ درمانگاه، بیمارستان و اردوگاه‌های مجهز، و تعداد ۷ هزار هنرستان، ۶ هزار و ۷۰۰ مدرسه استثنایی و ۷ هزار مدرسه تیزهوشان داریم که باید در تبیین طرح توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور، از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شویم.

وی گفت: آموزش و پرورش از هرگونه مساعدت در راستای اجرای طرح مذکور دریغ نخواهد کرد. همچنین طرح «سامان دهی مدارس مرزی» در ۱۶ استان مرزی، در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.

همه ساکنان محلات محروم دارای دفترچه بیمه می‌شوند

همچنین در این نشست، علی آقامحمدی مشاور رهبری، به تشریح فعالیت‌های انجام شده در قالب طرح توسعه و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور پرداخت و اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، هلال احمر و آموزش و پرورش در این طرح مشارکت دارند.

وی افزود: دو هزار و بیست محله محروم در کشور وجود دارد. در تهران نیز ۲۶۰ محله محروم وجود دارد که تاکنون ۹۰ خانه در این محله‌ها استقرار پیدا کرده است و تا پایان سال در سایر محله‌ها خانه ساخته می‌شود.

مشاور رهبری تصریح کرد: بر اساس فرمایش و منویات هبری، ساخت مدرسه، مسکن، درمانگاه، از مواردی است که باید در مناطق کم برخوردار مورد پیگیری قرار گیرد.

وی محرومیت زدایی و توانمندسازی محله‌های محروم را هدف اجرای طرح مذکور عنوان و اذعان کرد: پوشش بیمه‌ای ساکنان مناطق محروم در حال انجام است و تا پایان سال، همه ساکنان محلات محروم دارای دفترچه بیمه می‌شوند و در بخش مسکن نیز، بنیاد مسکن، طرحی را برای خانه دار شدن ساکنان محلات محروم در دست اجرا دارد.

 

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما