امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 05:08

Afrang Khabar

1400/11/21 17:8

منیزیوم یکی از ترکیبات مهم در بدن است که از طریق خوراکی‌ها تامین و در استخوان‌ها ذخیره می‌شود.

این علائم به شما می‌گوید کمبود منیزیم دارید

به گزارش افرنگ خبر / منیزیوم در بیش از 300 واکنش بدن نقش دارد که از مهم‌ترین آنها می توان به تغییر ویتامین‌D به نوع فعال آن، سنتز ایمنوگلوبین و تاثیر بر عملکرد سلول‌های ایمنی اشاره کرد. 

کمبود مصرف منیزیوم با بروز علائمی همراه است که می‌تواند به‌عنوان هشدار تلقی کرد که به ترتیب عبارتند از:

خستگی و تحریک‌پذیری

منیزیوم نقش اساسی در عملکرد سیستم اعصاب مرکزی دارد و در نتیجه بر کیفیت خواب نیز تاثیر می‌گذارد. خستگی به‌خصوص پس از بیدار شدن از خواب و چرت‌زدن مداوم در طول روز می‌تواند از تاثیرات کمبود منیزیوم باشد. البته این تاثیر منیزیوم بر اعصاب باعث می‌شود تا در صورت کمبود، علائمی مانند کاهش تمرکز، اضطراب و تحریک‌پذیری نیز بروز پیدا کند.

اسپاسم عضلات

محققان دریافتند بین گرفتگی عضلات همچنین پرش ناگهانی پاها حین خواب با کمبود منیزیوم ارتباط وجود دارد. منیزیوم در واقع به شل‌شدن عضلات کمک می‌کند و کمبود آن باعث کشیدگی دردناک عضلات حتی احساس گزگز و خواب‌رفتگی دست‌ها و پاها نیز می‌شود. 

افزایش فشار خون

اگر اصول تغذیه صحیح و ورزش کافی رعایت شود اما علائمی از افزایش فشار خون دیده می‌شود بهتر است کمبود منیزیوم نیز مدنظر باشد. منیزیوم باعث اتساع عروق خونی می‌شود و زمانی که بدن دچار کمبود آن باشد، عروق منقبض‌تر شده و فشار خون بالا می‌رود. منیزیوم همچنین بر تنظیم ریتم قلب نیز تاثیر می‌گذارد. 

سرگیجه و حالت تهوع

سرگیجه و حالت تهوع در بعضی موارد می‌تواند ناشی از کمبود منیزیوم باشد زیرا منیزیوم در تعادل الکترولیت‌های بدن نیز تاثیر دارد. در صورت کمبود، مغز برای انتقال پیام‌های عصبی به گوش داخلی دچار اختلال می‌شود و سرگیجه و حالت تهوع ممکن است به‌وجود آید.

نفخ

منیزیوم باعث اتساع روده‌ها و بهبود هضم می‌شود که در نتیجه کمتر احساس سنگینی و نفخ به‌وجود می‌آید. اما زمانی که بدن با کمبود این ماده مواجه ‌شود، بروز چنین اختلالات گوارشی دور از انتظار نیست. 

بهترین خوراکی‌های سرشار از منیزیوم                   

به‌طور کلی نیاز بدن به منیزیوم، 6 میلی‌گرم به‌ازای هر کیلوگرم وزن است؛ البته کودکان، خانم‌های باردار، سالمندان و ورزشکاران به مقدار بیشتری نیاز دارند. شکلات کاکائو، غلات سبوس‌دار، مغز‌ها (بادام، گردو، کنجد، فندق و بادام‌زمینی)، حبوبات، خشکبار به‌خصوص برگه موز، انجیر و زردآلو منابع سرشار از منیزیوم هستند. گنجاندن این خوراکی‌ها در رژیم غذایی نیاز بدن به منیزیوم را تامین می‌کند اما در صورت کمبود می‌توان تحت‌نظر پزشک از مکمل‌های غذایی استفاده کرد.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما