امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 04:53

Afrang Khabar

1400/11/19 16:53

ماسک‎های صورت مسافتی که پاتوژن‎های موجود در هوا طی می‎کنند را به نصف کاهش می‎دهد

تحقیقات جدید از اثرات ماسک‎های صورت

به گزارش افرنگ خبرعوامل بیماری‏زا متفاوت هستند و میتوانند با ورود به بدن باعث بیماری شوند.تنها چیزی که یک "پاتوژن" (پاتوژن ارگانیسمی است که باعث بیماری میشود.بدن به طور طبیعی پر از میکروب است.) برای رشد و بقا نیاز دارد یک میزبان است. هنگامی که پاتوژن خود را در بدن میزبان قرار میدهد، از پاسخهای ایمنی بدن جلوگیری میکند و از منابع بدن برای تکثیر قبل از خروج و انتشار به میزبان جدید استفاده میکند.

عوامل بیماریزا بسته به نوع آن از چند راه قابل انتقال هستند. آنها میتوانند از طریق تماس با پوست، مایعات بدن، ذرات معلق در هوا، تماس با مدفوع، و لمس سطحی که توسط فرد آلوده لمس شده است، پخش شوند.

پاتوژنهای ویروسی موجود در هوا مانند "کووید۱۹" نیز به راحتی از طریق تنفس منتقل می‏شوند. مهار گسترش این عفونتها برای واکنش و مدیریت بیماری همه گیر بسیار مهم است و به حفاظت از زیرساختهای مراقبت‏های بهداشتی و کاهش پیامدهای اقتصادی کمک میکند. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که در صورت استفاده صحیح، ماسک‌های صورت در پیشگیری از انتقال بیماری‌های منتقله از طریق هوا بسیار موثر بوده و می‌توانند امکان استفاده از اقدامات کاهش فاصله اجتماعی را فراهم کنند.

کمک مالی بنیاد ملی علوم ایالات متحده به محققان دانشگاه فلوریدا مرکزی اجازه داد تا مطالعهای در مورد تأثیر ماسکهای صورت در جلوگیری از گسترش بیماریهای منتقله از هوا انجام دهند. دانشمندان دریافتند که ماسک‌های صورت، مسافتی را که پاتوژن‌های معلق در هوا می‌توانند از تماس مستقیم در هنگام صحبت کردن یا سرفه طی کنند، در مقایسه با عدم استفاده از ماسک، به نصف کاهش می‌دهد. نتایج در مجله The Journal of Infectious Diseases منتشر شده است.

شرکت کنندگان در مطالعه عبارتی را قرائت کردند و سرفه را به مدت پنج دقیقه بدون پوشش صورت و با یک پوشش پارچهای صورت و یک ماسک جراحی یکبار مصرف سه لایه شبیه سازی کردند. محققان سپس سرعت ذرات، جهت، اندازه قطرات و حجم ذرات معلق در هوا را اندازه‌گیری کردند. داده‌ها نشان می‌دهند که هنگام پوشیدن هیچ پوششی، انتشار گازهای گلخانه‌ای حدود 140 سانتی متر طی می‌کند، ماسک صورت پارچه‌ای انتشار گازهای گلخانه‌ای را به 70 سانت کاهش می‌دهد.

"کریم احمد" یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «این تحقیق شواهد و دستورالعمل‌های روشنی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد 1 متر فاصله گرفتن با پوشش صورت بهتر از 2 متر فاصله بدون پوشش صورت است».

کلید واژه

Alternate Text

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما