امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 12:30

Afrang Khabar

1400/9/29 0:30

سازمان ملل هشدار داد به علت خشکسالی در سومالی، از هر چهار نفر در این کشور ویران در چند دهه جنگ، یک نفر با خطر گرسنگی شدید مواجه است.

هشدار درباره خشکسالی و گرسنگی در سومالی

به گزارش افرنگ خبر /به نقل از خبرگزاری فرانسه از نایروبی، سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرد از آنجا که این کشور سه فصل متوالی بارش های بسیار کم داشته و پیش بینی می شود که چهارمین فصل خشک را نیز پیش رو داشته باشد، انتظار می رود که بحران گرسنگی در این کشور وخیم تر شود و تا ماه مه 2022 حدود چهار میلیون و 600 هزار نفر نیازمند کمک های غذایی شوند.

بنا بر اعلام سازمان ملل، کمبود مواد غذایی، آب و مراتع هم اکنون موجب شده است 169 هزار نفر از مردم سومالی خانه و کاشانه خود را ترک کنند و ظرف شش ماه آینده این رقم ممکن است به یک میلیون و 400 هزار نفر برسد.
در سال‌های اخیر، فجایع طبیعی - و نه مناقشات - علت اصلی آوارگی ها در سومالی بوده است. این کشور در گروه آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته است.
آدم عبدالمولی، مسئول امور هماهنگی کمک های بشردوستانه سازمان ملل به سومالی، گفت: « فاجعه ای باورنکردنی در حال وقوع است. طی ماههای آتی 300 هزار کودک زیر پنج سال در معرض سوء تغذیه حاد قرار می گیرند. اگر به سرعت به کمک آنها نرویم، این کودکان جان خود را از دست خواهند داد.»
این در حالی است که سازمان ملل متحد درخواست کمک یک و نیم میلیارد دلاری را برای تامین بودجه پاسخ به بحران راه اندازی کرده است.
بنا بر اعلام سازمان ملل، در سال آینده میلادی حدود هفت میلیون و 700 هزار نفر یعنی حدود نیمی از جمعیت سومالی (15 میلیون و 900 هزار نفر) به کمک های بشردوستانه و محافظت نیاز پیدا خواهند کرد که افزایشی 30 درصدی را در یک سال نشان می دهد.
دست کم 70 درصد مردم سومالی زیر خط فقر زندگی می کنند و خشکسالی منابع درآمدی مردم این کشور (دام و محصولات کشاورزی) را که قبلا هم نامطمئن بود، از بین برده و همه اینها با تورم شدید در این کشور همراه شده است.
وزیر امور بشردوستانه و مدیریت بحران سومالی گفت: « خطر به حدی زیاد است که بدون کمک‌های بشردوستانه فوری، کودکان، زنان و مردان در سومالی به زودی از گرسنگی خواهند مرد.»
اخیرا خشکسالی و سیل، کنیا و سودان جنوبی را نیز در بر گرفته است و موجب کشته شدن دام ها و ویرانی مراتع و از بین رفتن محصولات کشاورزی شده است.
کمبود آب و مواد غذایی نگرانی هایی در مورد خطر مناقشه و درگیری بین جوامع را بر سر منابع، ایجاد کرده است.

کارشناسان می گویند تغییرات اقلیمی موجب افزایشِ فراوانی و شدت پدیده های آب و هوایی شدید شده است.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما