امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 12:57

Afrang Khabar

1400/9/18 12:57

عقب ماندگی‌های آب و برق، از جمله مشکلات کشور در اثر محقق نشدن برنامه ششم توسعه است که دولت سیزدهم با ارائه راهکار‌های متعدد، به دنبال جبران آنهاست.

عقب ماندگی‌های آب و برق

به گزارش افرنگ خبر /کاهش بارندگی ها، سوء مدیریت منابع آبی همچنین محقق نشدن برنامه ششم توسعه، از جمله دلایل بروز مشکلات در بخش آب است که سید ابراهیم رئیسی، رسیدگی به آن را از جمله مسائل مهم در دولت سیزدهم می‌داند.

رئیس جمهور اجرایی نشدن مصوبات شورای عالی آب را از سال ۹۲ یکی دیگر از دلایل بروز معضلات فعلی صنعت آب بخصوص در استان اصفهان دانست و ادامه داد: شورای عالی آب باید از حقیقت کاملا آگاه شود و با بررسی دقیق، مردم را از مشکلات آگاه کنند ضمن اینکه یکی از مصادیق اجرای عدالت در حوزه آب، همین موضوع است البته در استان اصفهان مدیریت آب باید در اولویت اقدامات قرار گیرد.

پس از بروز نارضایتی‌هایی در بین کشاورزان اصفهان به دلیل خشکسالی‌ها و تامین نشدن آب برای کشت‌های مختلف در فصل‌های پیش رو و از طرفی نیز فرونشست‌های این استان که به دلیل جاری نشدن آب در رودخانه زاینده رود است جلسات متعددی در این استان برگزار شد که در ادامه این جلسات، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با اشاره به ضرورت رسیدگی به موضوع آب در استان اصفهان گفت: به سرانجام رساندن طرح‌های نیمه کاره، مهمترین برنامه وزارت نیرو در این استان برای رفع معضل آب است.

شورای عالی آب مهمترین دستگاه ناظر و البته تصمیم ساز برای حوزه آب در کشور است که این شورا در ۸ سال گذشته جلسه‌ای تشکیل نداد و همین موضوع زمینه ساز بروز اختلالات فعلی در صنعت آب شده است موضوعی که دولت سیزدهم پس از شروع فعالیت با تشکیل نخستین جلسه به این بی توجهی پایان داد.

رئیس جمهور در این جلسه عدالت در توزیع آب را به عنوان اولویت نخست اعلام کرد.

استفاده از آب دریا در شهر‌های ساحلی به عنوان ظرفیتی مهم برای رفع کمبود آب در این مناطق است که البته تاکنون نتوانسته در اولویت تامین آب قرار گرفته و نیاز شهر‌های دارای تنش آبی را برطرف کند موضوعی که حجت الاسلام رئیسی در شهریور ۱۴۰۰ با سفر به استان سیستان و بلوچستان استفاده از این ظرفیت را نیز یکی از راهبرد‌های دولت سیزدهم اعلام کرد.

انرژی هسته‌ای نیز از دیگر ظرفیت‌هایی بود که آقای رئیسی برای تامین آب شرب مورد نیاز به ویژه در استان بوشهر قابل استفاده دانست و گفت: استفاده از آب شیرین کن‌ها هم ظرفیتی قابل بهره گیری است و البته با توجه به این ظرفیت‌ها شهری مانند بوشهر که در کنار دریا قرار دارد نباید با کمبود آب مواجه باشد.

یکی دیگر از دغدغه‌های کشور فراز و نشیب‌های صنعت برق است موضوعی که با خاموشی‌های مکرر در تابستان و زمستان بطور کامل قابل لمس بود مشکلی که به دلیل کمبود نقدینگی و بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی بروز کرد.

رئیس جمهور در دیدار با فعالان صنعت برق با اشاره به اینکه باید این بدهی‌ها پرداخت شود گفت: اگر پول نقد وجود ندارد باید سازوکار‌ها را بررسی کرد و راهکار‌های موجود با توجه به امکانات کشور را به کار گرفت.

احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه برق و به نتیجه رساندن پروژ‌های نیمه کاره از جمله برنامه‌های وزارت نیرو برای رفع مشکل برق در کشور است که وزیر نیرو با اشاره به تکمیل بخش بخار نیروگاه‌های موجود و احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر و نیز ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع هدف گذاری انجام شده در این بخش است.

به هر حال تا کنون ۱۰۰ روز از عمر دولت سیزدهم گذشته و وعده‌های متعددی برای رفع مشکل آب و برق داده شده است در این بین افزایش تولید، ساماندهی سیستم آبرسانی و رفع مشکل هدر رفت‌ها از جمله کار‌هایی است که اگر انجام شود می‌تواند گره بزرگی از معضلات صنعت آب و برق باز کند.

کلید واژه

Alternate Text

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما