به اعتقاد کارشناسان تمایل زنان ایرانی به داشتن مشارکت اجتماعی و اقتصادی خصوصا تحصیلات عالیه در سالهای اخیر افزایش داشته است.
به گزارش افرنگ خبر / در سالهای اخیر کارآفرینی زنان مورد توجه قرار گرفته و سهم زنان در کسب و کارهای خصوصی و خانگی به اندازه کارهای دولتی افزایش داشته است.
پیشرفت و موفقیت زنان کارآفرین نه تنها به سود خانواده است بلکه منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری را به دنبال دارد؛ با این وجود زنان با موانع خاصی در کسب و کار مواجه می شوند که لازم است به تدریج بر آنها غلبه کنند.
زنان به دلایل معتددی از قبیل بیکاری، نیاز مالی، پایین بودن دستمزدها و عدم رضایت شغلی به عرصه کارآفرینی قدم میگذارند.
بررسی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که چند عامل در بیکاری زنان اثرگذار است که پایین بودن درآمد، تعطیلی دائمی محل کار،فصلی یا موقتی بودن کار،تحصیل، اخراج یا تعدیل نیروی کار، مهاجرت، مسایل خانوادگی و بازنشستگی از مهمترین آنها به شمار میرود.
زنان در جامعه امروز نقش مهم و بسزایی در زمینه کسب و کار دارند و بیشتر وارد بازار کار و درآمدزایی شدهاند بر همین اساس باید ابتدا به توانمندیها، استعدادها و علایق خود توجه کنند و سپص به آموزش مهارتی بپردازند.
انسیه خزعلی ـ معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری معتقد است: کسب و کار پایدار باید در خانواده شکل بگیرد و همه دستگاههایی که در زمینه کارآفرینی خانوار محور فعالیت دارند، برای جلوگیری از موازی کاری با یکدیگر همافزایی و فعالیتهای مکمل داشته باشند.
او ویژگیهای زنان برای کارآفرینی و اشتغالزایی را از مزیتهای قابل توجه آنان دانسته و انگیزه، علاقه، عشق به کار و کمک به دیگران، قدرت ایجاد ارتباط ، عملگرایی و ابتکار و نوآوری را از جمله این ویژگیها عنوان میکند.
خزعلی با تاکید بر اهمیت مبحث نوآوری میگوید: کارهایی که با رویکرد نوآوری ایجاد شده است باید بتواند رشد کند، پایدار بماند و بازار کار خود را به دست آورد.
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به فرهنگ کار میافزاید: ممکن است مهارتآموزی شغلی را بدانیم اما اگر فرهنگ کار وجود نداشته باشد بهره وری لازم و عملکرد مناسب را نمیتوانیم از آن شغل داشته باشیم.
در حال حاضر اگرچه عده زیادی از زنان کارآفرینی میکنند ولی اغلب آنها با موانع و چالشهای متعددی روبه رو میشوند؛ این چالشها فارغ از چالشهایی مثل عدم دسترسی به منابع واعتبارات مالی، آموزش، دسترسی ناکافی به تکنولوژی و سایر محدودیتهایی که در راه اندازی کسب و کار خود با آن مواجه هستند، برخی مشکلات و مسایل فرهنگی و اجتماعی را شامل میشود که از جمله آنها میتوان به مخالفت مردان با فعالیت همسرانشان در بنگاهها و واحدهای اقتصادی، محدود کردن فعالیتهای زنان به خانه داری و مراقبت از فرزند و عدم باور به نقش زنان در کسب و کار اشاره کرد.
علیرغم آنکه در سالهای اخیر تمایل زنان ایرانی به داشتن مشارکت اجتماعی و اقتصادی خصوصا تحصیلات عالیه افزایش داشته اما استفاده مطلوب و بهینه از حضور و مشارکت زنان در امور اقتصادی صورت نگرفته است.کارشناسان معتقدند با توجه به مشارکت همه جانبه زنان در آموزش عالی و حضور موثر آنان در عرصههای علم و دانش که نشانگر وجود شایستگی و توانمندی در آنها است، ایجاد کسب وکار مبتنی بر کارآفرینی توسط زنان در مقیاس کوچک و متوسط چه به صورت کار در منزل چه به صورت ایجاد شرکتهای تولیدی نظیر تعاونیهای مشاغل خانگی، دستاورد های مهمی به دنبال دارد.
ارسال نظرات