امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 05:07

Afrang Khabar

1400/8/26 17:7

مهمترین حلقه مفقوده ما مراقبت‌های بعد از خروج افراد بهبود یافته از مراکز ماده ۱۶ است.

تهران متجاهر  چه تعداد معتاد متجاهر دارد؟

به گزارش افرنگ خبر /"مصطفی هادیزاده" دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره آخرین وضعیت جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر و استان تهران و در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت جدیدی برای نگهداری معتادان ایجاد شده است؟ گفت: در ایام کرونا و در طی دو سال گذشته طبق پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت ابلاغ کرده است، هر معتاد بعد از غربالگری ۱۴ روز باید در قرنطینه با رعایت فاصله اجتماعی نگهداری شود.

وی ادامه داد: این امر باعث می‌شود که ما نتوانیم از ظرفیت کامل مراکز استفاده کنیم. به طور مثال در مرکز فشافویه یک ظرفیت قابل توجهی را باید برای قرنطینه پیش‌بینی کنند. هنوز هم وزارت بهداشت این پروتکل را لغو نکرده است، در حالی که در نهایت با همه اقداماتی که انجام شده است، خوشبختانه کرونا در مراکز اپیدمی نشد و همان ۳ درصد افراد حاضر دچار کرونا شدند، اما همچنان پروتکل ها در حال رعایت است.

افزایش روزانه معتادان متجاهر بدون سکونتگاه در تهران

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با اشاره به حضور معتادان متجاهر از دیگر استان‌ها در تهران خاطرنشان کرد: اگر امسال را نسبت به سال قبل و سال ما قبل آن مقایسه کنیم مشاهده می‌کنیم که روز به روز بر تعداد معتادان متجاهری که سکونت گاهی در تهران ندارند، افزوده می‌شود و در حقیقت آنها اغلب از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند. این افراد هیچ جایی را در تهران ندارند و صرفا با توجه به اینکه امکان بهتری برای تامین مواد در تهران دارند احساس می‌کنند تهران برای آنها مناسبتر است. بنابراین هرچقدر ظرفیت ایجاد کنیم با توجه به اینکه تعداد معتادان متجاهر در تهران روز به روز بیشتر می‌شود، هیچ مشکلی حل نمی‌شود نهایتا تا کجا قرار است ظرفیت ایجاد کنیم.

امکان پذیرش ۴۵۰۰ معتاد متجاهر در مراکز تهران را نداریم

هادیزاده خاطرنشان کرد: دلیل دیگر این است که بسیاری از این افرادی که در تهران به ویژه در مناطق مرکزی مشاهده می‌کنیم، افرادی هستند که امکان پذیرش در مراکز را به لحاظ قانونی ندارند مانند افراد زیر ۱۸ سال و به ویژه افراد بیش از ۶۵ سال، زنان باردار، ترنس‌ها و براساس برآورد پلیس تعداد این افراد ۴۵۰۰ نفر است. باید برای آنها فکری شود، الان تنها جایی که برای نگهداری معتادان تامین اعتبار می‌کند ستاد مبارزه با موادمخدر است و تا الان که من با شما صحبت می‌کنم همه خود را از تامین اعتبار عقب کشیده‌اند.

هزینه سرانه نگهداری معتادان متجاهر ۳۵ هزار تومان است

وی با بیان اینکه برای نگهداری معتادان به صورت روزانه سرانه ۳۵ هزار تومان است و ما بیش از این نمی‌توانیم پرداخت کنیم، گفت: البته با توجه به شرایطی که گفتم اگر کل بودجه ستاد را هم برای درمان معتادان متجاهر در تهران اختصاص دهیم، کفایت نمی‌کند. نکته آخر این است که اگر ظرفیتی توسط شهرداری تهران ایجاد شود تا این معتادان را بتوانیم به آنجا گسیل و نگهداری کنیم، خیلی خوب است اما اگر همه این اقدامات را انجام دهیم بازهم مهمترین مشکل ما خلاء قانونی است و آن خلاء این است که آنها را سه ماه و در نهایت تا ۶ ماه بیشتر نمی‌شود در مراکز نگهداری کرد و بعد که از آنجا خارج می‌شوند، جایی برای رفتن ندارند و دوباره به همان پاتوق‌ها و شرایط قبل باز می‌گردند. البته در ایام کرونا با توجه به نظر مقام قضایی می‌توانیم تا یکسال آنها را نگهداری کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا حضور این افراد معتاد در تهران باعث افزایش سرقت‌های خرد نیز می‌شود؟ گفت: بسیاری از سرقت‌های خرد توسط این افراد انجام می شود. همچنین وقتی از معتادان متجاهری که در تهران دستگیر می شوند می پرسیم، چرا در این محل حضور دارد می‌گویند، آمده‌ایم غذا بگیریم، چرا که شب‌ها در آن محل افراد مختلف با نیت خیر غذا توزیع می‌کنند، و وقتی که فرد می‌بیند امکان غذای رایگان وجود دارد و زباله است که بتواند از آن پولی تهیه کند یا دزدی کند به تهران می‌آید. بنابراین ما تاکید مان بر این است که فرآیندی ایجاد شود که این افراد به استان‌های محل مراجعت‌شان ارجاع شوند.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما