امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 12:58

Afrang Khabar

1400/8/12 12:58

آیا کشور اسلامی می تواند با مبانی علوم انسانی وارداتی اداره شود

علوم انسانی وارداتی

به گزارش افرنگ خبر /دکتر غلامعلی حداد عادل درسخنانی در افتتاحیه ششمین دوره طرح ملی نخبگان علوم انسانی افزود: وقتی می‌گوییم می‌خواهیم برویم پشت صحنه علوم انسانی غربی را واکاوی کنیم ببینیم چه مبانی‌ای وجود دارد عده‌ای گارد می‌گیرند و قضیه را جناحی و سیاسی می‌کنند؟ آیا ما حق داریم سوال کنیم و نقد کنیم؟.

وی گفت: پشت سر هر علمی یک فلسفه‌ای است در هر رشته علمی شما یک مبانی را می‌پذیرید که بر اساس آن مبانی علم بنا می‌شود و هیچکس منکر این نیست بحث از بعد آن شروع می‌شود.
رییس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی با طرح این پرسش که فرض کنید انقلاب اسلامی اتفاق نیافتاده و هیچ مدعی در برابر غرب وجود ندارد و ما هم گفتیم هرچه شما در غرب بگویید درست است؛ آیا دنیا غرب که بر جهان سلطه دارد آیا جهان را خوب اداره می‌کند؟.
آقای حداد عادل با بیان اینکه برای تمدن غربی آزادی جای خدا را گرفته گفت: در ماجرای اهانت به قران و ماجرای سلمان رشدی در اعتراض یک و نیم میلیارد مسلمان جهان می‌گویند آزادی بیان وجود دارد و ما نمی‌توانیم چیزی به او بگوییم، اما همین دنیای غرب در مقابل ماجرای هلوکاست اگر استاد دانشگاهی اندک تردیدی ابراز کند حداقل مجازاتش اخراج از دانشگاه است.
وی افزود: دم از حقوق بشر می‌زنند، اما ببینید ماجرای فلسطین اشغالی با کدامیک از موازین حقوق بشری می‌خواند ببینید این صهیونیست‌ها با ساکنین اصلی این سرزمین چه کردند؟ در خاطرات کندی می‌خوانیم سرزمینی بی مردم برای مردمی بی سرزمین، اما آیا واقعا این سرزمین بی مردم بوده؟!
وی با طرح این پرسش که آمریکایی‌ها در منطقه ما چه می‌کنند؟ گفت: در عراق داعش را ایجاد کردند کشتار کردند چند سال بعد خانم کلینتون در کتابش نوشت که داعش را ما ایجاد کردیم آمریکایی‌ها تمام فشارشان روی اسد این بود که اینجا دموکراسی نیست اگر راست می‌گویید چرا به عربستان فشار نمی‌آورید مگر آنجا دموکراسی هست؟ آیا آن‌ها می‌توانند جهان را اداره کنند؟.
رییس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی افزود: تمدنی که با استعمار و حیله و کشتار و ظلم دنیای فعلی را پدید آورده یک جای کار لنگ است کجای کار لنگ است؟ شما بگویید عیب کار کجاست؟
آقای حداد عادل گفت: اومانیسم و سکولاریسم مطالبی کلی است که در همه علوم انسانی غربی مثل روح جریان دارد سکولاریسم می‌گوید می‌خواهی دین داشته باشی داشته باش به بقیه چکار دارد?. ما حق داریم راجع به این مبانی نقد و بحث کنیم شما باید تفکر نقاد نسبت به اومانیسم و سکولاریسم داشته باشید.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما