امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 01:02

Afrang Khabar

1400/7/20 1:1

پروفسور کامران وفا، استاد ایرانی دانشگاه هاروارد و پروفسور زاهد حسن، استاد بنگلادشی دانشگاه پرینستون به صورت مشترک برگزیده جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۱ شدند.

کامران وفا و زاهد حسن برگزیده جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱

به گزارش افرنگ خبر /به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی جایزه مصطفی (ص)، آقای نادری منش، عضو کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) امروز (سه شنبه، ۲۰‌مهر) در نشست خبری چهارمین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) گفت: در سال‌های اخیر اسلام‌هراسی شدیدی علیه پیامبر اکرم (ص) راه افتاد، در صورتی که مسلمانان در بدو اسلام سال‌ها طلایه دار علم بودند و خود پیامبر اکرم (ص) توجه زیادی به توسعه دانش داشتند. در این شرایط بنیاد مصطفی (ص) جایزه علمی معتبری را شکل داد تا اهمیت اسلام به علم و شناسایی دانشمندان مسلمانی که در توسعه دانش نقش دارند، بیشتر شناخته شود.

وی گفت: جایزه مصطفی (ص) در این کار موفق بوده و برگزیدگان دوره‌های قبل این را نشان می‌دهد. برای نمونه قبل از اینکه دنیا پروفسور اوگور شاهین را بشناسد، جایزه مصطفی (ص) وی را شناسایی و از او تقدیر کرد؛ فردی که نخستین واکسن ام. آر. ان.‌ای برای کرونا را ساخت.
وی گفت: جایزه به تدریج جای خود را باز کرده و حتی مجلات علمی مانند نشریه ساینس از جایزه مصطفی (ص) به عنوان نوبل اسلامی یاد کردند.
نادری منش در ادامه به روند شناسایی دانشمندان در این جایزه پرداخت و گفت: مانند اکثر جوایز معتبر، افراد خود را نامزد دریافت جایزه نمی‌کنند و افراد نخبه و شناخته شده، فردی را به دبیرخانه جایزه معرفی می‌کنند و سوابق او را می‌فرستند. 
وی اظهار داشت: فرد معرفی شده باید علاوه بر مقالات علمی فناوری، اثر شاخص هم داشته باشد. بنیاد مصطفی (ص) در ادامه به کشف و رصد دانشمندان مسلمان نیز پرداخت؛ چون معرفی را کافی نمی‌دانست.
 
دریافت بیش از ۵۱۵ اثر در چهارمین دوره جایزه
نادری منش در مورد آثار رسیده به دبیرخانه جایزه مصطفی (ص) گفت: امسال در این فرآیند بیش از ۵۱۵ اثر به دبیرخانه رسید و از این تعداد ۴۸۴ اثر به گروه‌های داوری اولیه شامل علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو، علم و فناوری ارتباطات و اطلاعات و کلیه زمینه‌های علم و فناوری ارجاع شد.
به گفته وی از این ۴۸۴ اثر، ۲۱۳ اثر به داوری ثانویه و ۴۱ اثر به مرحله نهایی رسید و ۱۱ اثر به شورای سیاست گذاری جایزه معرفی و ۵ اثر برگزیده شد.
وی تأکید کرد: از این تعداد، ۷۰ اثر در گروه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات بود که ۶۷ اثر در داوری اولیه، ۱۷ اثر در داوری ثانویه و ۴ اثر به مرحله نهایی وارد شدند. در گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی نیز ۲۲۰ اثر به گروه معرفی شد که از این تعداد ۱۹۷ اثر از داوری اولیه،۱۶۰ اثر از داوری ثانویه و ۲۲ اثر در داوری نهایی واجد شرایط تشخیص داده شده و نامزد‌های فهرست کوتاه این گروه هم ۶ نفر بود.
نادری منش ادامه داد: در گروه علم و فناوری نانو و کلیه زمینه‌های علم و فناوری که در یک گروه بررسی شدند، ۲۲۵ اثر به گروه رسید و از این‌تعداد ۲۲۰ اثر به داوری اولیه، ۳۶ اثر داوری ثانویه و ۱۵ اثر به مرحله نهایی راه یافت و ۵ اثر در فهرست کوتاه قرار گرفت.
وی توضیح داد: بیش از ۱۰۰ نفر داور و ۲۰ هزار نفرساعت در این دوره مشارکت کردند. در مرحله نهایی ۱۵۰ نفر داور ملی و بین¬المللی و در مجموع ۲۵۰ نفر نقش داشتند.
 
برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۱
آقای نادری منش گفت: جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۱ به صورت مشترک به آقایان کامران وفا از ایران و زاهد حسن از بنگلادش اعطا می‌شود.
‌وی به معرفی برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) پرداخت و گفت: پروفسور کامران وفا استاد فیزیک دانشگاه هاروارد متولد سال ۱۹۶۰ در ایران با اثر نظریه F، مخفف کلمه Father به معنای نظریه پدر ریسمان در فیزیک نظری برگزیده شده است. وی حتی ظرفیت دریافت جایزه نوبل را نیز دارد.
 
آقای نادری منش در معرفی پروفسور زاهد حسن نیز اظهار داشت: پروفسور حسن، استاد فیزیک دانشگاه پرینستون متولد سال ۱۹۷۱ از کشور بنگلادش است و با اثر نیمه‌فلز‌های فرمیون ویل در حوزه فیزیک کوانتوم برگزیده این دوره شده است.
 
برگزیدگان مقیم کشور‌های اسلامی جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۱
عضو کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) در مورد جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۱ از کشور‌های اسلامی گفت: این جایزه به صورت مشترک به آقایان یحیی تیعلاتی از مراکش، صائغ از لبنان و محمداقبال چودری از پاکستان اعطا می‌شود.
وی در توضیح آثار و دستاورد‌های این برگزیدگان نیز گفت: پروفسور صائغ، برگزیده مقیم کشور‌های اسلامی جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۱، استاد پزشکی و ایمنی‌شناسی دانشگاه آمریکایی بیروت، متولد سال تولد ۱۹۵۹ در لبنان با اثر درمان‌های نوین برای بهبود نتایج آلوگرافت کلیه و قلب است که در حوزه پزشکی این جایزه را می-گیرد. وی در کشور‌های مختلف غربی هم فعالیت کرده، ولی در حال حاضر در لبنان ساکن است.
رئیس گروه کلیه زمینه¬های علم و فناوری جایزه مصطفی (ص) در مورد پروفسور محمد اقبال چودری، رئیس مرکز بین¬المللی زیست¬شناسی و شیمی ICCBS دانشگاه کراچی نیز گفت: وی متولد سال ۱۹۵۹ از پاکستان با اثر کشف مولکول‌های جذاب با کاربرد‌های درمانی است و در حوزه شیمی آلی زیستی برگزیده مقیم کشور‌های اسلامی جایزه مصطفی (ص) شده است. وی در جایزه توآس، نقش دارد و در تولید دارو‌های گیاهی نیز فعال بوده و سال‌ها قبل برنده جایزه خوارزمی شده و از شاگردان دکتر عطا رحمان، دانشمند مطرح پاکستانی است.
آقای نادری منش گفت: پروفسور یحیی تیعلاتی نیز برگزیده مقیم کشور‌های اسلامی جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۱، استاد فیزیک دانشگاه محمد الخامس، متولد ۱۹۷۱ در مراکش با اثر مشاهده پراکندگی نور با نور و جستجوی تک‌قطبی‌های مغناطیسی در حوزه فیزیک نظری و ذرات برگزیده این جایزه شناخته شده است.
امسال جهان اسلام شاهد برگزاری چهارمین آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) خواهد بود که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۲۹ مهر ۱۴۰۰ در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.
اعطای جایزه مصطفی (ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری، همچنین به عنوان یکی از نماد‌های شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثری نوآورانه در مرز‌های دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.
این جایزه در دور اول (سال ۹۴) به دو دانشمند مسلمان؛ خانم پروفسور جکی¬یینگ از سنگاپور و عمریاغی شیمیدان برجسته اردنی تعلق گرفت؛ دور دوم جایزه مصطفی (ص) (سال ۹۶) به پروفسور سامی ارول گِلِنبه در رشته رایانه، الکترونیک و ریاضی‌دان کاربردی اهل ترکیه و محمدامین شکراللهی دانشمند علوم رایانه و ارتباطات ایرانی‌تبار ساکن سوئیس اعطا شد. دور سوم این جایزه (سال ۱۳۹۸) به صورت مشترک به دکتر اوگور شاهین از کشور ترکیه و استاد دانشگاه ماینز آلمان و دکتر علی خادم حسینی از ایران اهدا شد؛ و دکتر عمران اینان از ترکیه، دکتر حسین بهاروند دانشمند ایرانی حوزه سلول‌های بنیادی و دکتر محمد عبدالاحد دانشمند ایرانی حوزه الکترونیک نیز به عنوان برگزیدگان مقیم کشور‌های اسلامی تجلیل شدند.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما