امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 01:56

Afrang Khabar

1400/7/18 1:56

پنجمین انتخابات پارلمانی عراق با تدارکات گسترده حکومتی و امنیتی و حمایت گسترده بین‌المللی برگزار می‌شود.

انتخابات سراسری عراق‎

به گزارش افرنگ خبر / کشور عراق یکشنبه ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهر ۱۴۰۰) شاهد برگزاری پنجمین انتخابات پارلمانی خود است که با تدارکات گسترده حکومتی و امنیتی و حمایت گسترده بین‌المللی برگزار می‌شود.

انتخابات عراق یک انتخابات پیش از موعد است که در نتیجه تظاهرات گسترده مردمی و مطالبه مرجعیت عالی شیعه در دستور کار قرار گرفت.
برای اجرای این انتخابات قانون انتخابات عراق پس از بحث‌های گسترده‌ای تغییر و همه اعضای کمیساریای عالی مستقل انتخابات نیز که در انتخابات ۲۰۱۸ عملکرد شائبه برانگیزی داشتند تعویض شدند.
براساس قانون جدید، استان‌های عراق به دایره‌های انتخاباتی متعدد تقسیم شدند که تعدادشان به ۸۳ دایره می‌رسد. هر دایره انتخاباتی ۳-۵ کرسی دارد و از همه دایره‌ها باید یک زن به مجلس راه یابد. یعنی زنان در مجلس ۸۳ کرسی خواهند داشت. 

انتخابات زود هنگام مجلس عراق برای انتخاب ۳۲۹ نماینده مجلس این کشور در ۸۳ حوزه انتخابیه برگزار می شود.
امروز عراق همزمان با برگزاری انتخابات مجلس تعطیل رسمی است و رای‌گیری از ساعت ۷ صبح شروع شد و تا ساعت ۶ عصر هم پایان می‌یابد.
از ویژگی‌های انتخابات این دور از مجلس عراق، حضور پرشور طرفداران گروه‌های محور مقاومت در رقابت‌های انتخاباتی است. شعار اصلی این گروه ها، افزون بر ایجاد اصلاحات در ساختار مبارزه با فساد، اخراج هرچه سریعتر آمریکایی‌ها از عراق است.

 

افراد واجد شرایط

رای گیری با کارت‌های الکترونیکی و نیز برای اطمینان بیشتر از تطابق نتایج به صورت پرکردن برگه تعرفه رای انجام خواهد شد و تاکنون بنا بر اعلام مقام‌های مسئول برگزاری انتخابات، ۱۷ میلیون کارت الکترونیکی برای رای دهندگان از مجموع حدود ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار واجد شرایط، صادر شده است.
هر چند برخی از رای دهندگان، کارت جدید را دریافت نکرده اند و قرار است با کارت‌های سابق خود در انتخابات مشارکت کنند.
حدود ۲۵ میلیون عراقی واجد شرایط رای دادن هستند. جمعه رأی گیری از گروه‌های ویژه (نیرو‌های ارتش، پلیس و زندانیان و برخی از آوارگان) صورت گرفت.
کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد که در رأی‌گیری از گروه‌های خاص، ۶۹ درصد در پنجمین انتخابات پارلمانی این کشور مشارکت داشته‌اند.

 

شمار ائتلاف‌ها و نامزد‌ها
کمیساریای عالی انتخابات عراق، پیشتر اعلام کرده بود که ۲۱ ائتلاف سیاسی، ۱۶۷ حزب که ۵۸ حزب در ائتلاف‌ها گنجانده شده‌اند و ۳ هزار و ۲۴۹ نامزد انتخاباتی از جمله ۹۵۱ زن در این تاریخ به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.
بنابر اعلام کمیساریای انتخابات عراق، ۷۸۹ نامزد عراقی قرار است به عنوان مستقل، ۹۵۹ نامزد در قالب ائتلاف‌ها و ۱۵۰۱ نفر در فهرست‌های حزبی در این انتخابات برای دستیابی به ۳۲۹ کرسی پارلمانی به رقابت خواهند پرداخت.

 

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما