امروز : جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ - 10:59

Afrang Khabar

1400/6/31 10:59

ر اساس سیاست ابلاغی وزارت صمت؛ راهبرد سازمان ایمیدرو از این پس از کمیت به کیفیت سوق داده خواهد شد و به جای افزایش تناژ، تولید کیفی و ارزش افزوده خط‌کش و راهنمای ما خواهد بود.

تولید کیفی با تمرکز بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر

به گزارش افرنگ خبر /از ایمیدرو، آقای امیر صباغ با بیان اینکه راهبرد این سازمان، نگاهی به توسعه اشتغال در پایین‌دست زنجیره معدن و صنایع معدنی دارد، افزود: بومی‌سازی، سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف به کمک بخش‌های خصوصی، آموزش و پژوهش در جهت ایجاد شرایط بهتر رشد توسعه و سرمایه‌گذاری، استفاده از توان داخلی و اجرای قانون برنامه هفتم توسعه که به زودی در دستور کار دولت قرار می‌گیرد از دیگر برنامه‌های ایمیدرو است. 

 
وی اضافه کرد: ایمیدرو برای تامین مواد اولیه صنایع خودرو از جمله تولید ورق‌های عریض و کیفی در نورد ۲ فولاد مبارکه و حتی لوله ترمز که از خارج وارد می‌شد تفاهمنامه‌هایی با خودروسازان به امضا رساند.
 
صباغ گفت: کشور در حوزه زیرساخت به ویژه در زمینه انرژی، آب و گاز ضعیف است و بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری ایمیدرو ظرف ۳ الی ۴ سال آینده در حوزه زیرساخت‌های انرژی خواهد بود.
 
وی افزود: قطعا اگر از تامین زیرساخت اطمینان پیدا کنیم در کمیت می‌توان مانور بیشتری داد. تا آن زمان به سمت کیفیت خواهیم رفت که انرژی کمتری مصرف می‌کند و ارزش افزوده بیشتری دارد.
 
 
صباغ با اشاره به اینکه در صنعت مس با مازاد ظرفیت کاتد روبرو هستیم، گفت: با توجه به اینکه دولت قرار است در برنامه هفتم ساخت خودرو‌های برقی را در دستور کار قرار دهد، مصرف مس در داخل افزایش می‌یابد به همین دلیل ایمیدرو به دنبال شناسایی ظرفیت‌های جدید مس است البته در زمینه تولید دیگر مواد اولیه مورد نیاز باتری خودرو‌های برقی مانند لیتیوم نیز برنامه‌هایی ازجمله واردات آن به صورت کنسانتره و سپس تولید آن در داخل یا اکتشاف ذخیره معدنی این مواد خواهیم داشت.
 
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو همچنین از سرمایه‌گذاری این سازمان توسعه‌ای در حوزه پایین دست فولاد خبر داد و گفت: مطالعاتی در زمینه تولید لوله‌های فشار بالای آلیاژی که در ذخیره‌سازی سوخت هیدروژن، سیلندر‌های اکسیژن و سی ان جی کاربرد زیادی دارد آغاز کردیم؛ این لوله‌ها که عمدتا وارد می‌شود تبدیل به سیلندر شده و امیدواریم با ساخت لوله‌های فشار بالای آلیاژی، ارزش افزوده آن به داخل کشور بیاید.
 
صباغ با بیان اینکه ایمیدرو همزمان طرح‌هایی روی ارزش افزوده زنجیره فولاد، آلومینیوم و مس در دست اقدام دارد افزود: ایمیدرو در حوزه آلومینیوم مطالعاتی را در پایین دست انجام داده، آلومینیوم سالکو وارد مدار تولید شده و با توجه به مازاد آلومینیوم، پیش‌بینی می‌شود مواد معدنی و محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر، بخش عمده‌ای از صادرات آینده کشور را به خود اختصاص دهد به ویژه آنکه در این زمینه مذاکراتی با چینی‌ها داشته‌ایم. ایمیدرو هم‌زمان در تقویت زنجیره ارزش ازجمله افزایش ظرفیت تولید الکترود گرافیتی، پودر آلومینا و تولید آن از مواد معدنی مختلف، فعالیت در حوزه اکتشافات عمیق و تجهیزات معدنی هم فعال است.
 
وی حجم سرمایه‌گذاری ایمیدرو و شرکت‌های تابعه در حوزه زیرساخت را حدود ۸ میلیارد دلار بیان کرد و افزود: این میزان شامل احداث ۱۲  هزار مگاوات توان نیروگاهی و خطوط انتقال آب است. روی گاز نیز همچنان مطالعه می‌کنیم و معتقدیم گاز، بحران و مشکل اصلی حوزه صنایع انرژی‌بر کشور در آینده است.
 
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو اضافه کرد: واحد‌های تابعه ایمیدرو بیش از ۱۰  میلیارد دلار پروژه توسعه در دست اجرا دارند و به نظر می‌رسد بتوانند از منابع داخلی و بازار سرمایه، پروژه‌ها را کامل کنند.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما