امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 09:19

Afrang Khabar

1400/6/15 21:19

مهندسان ایرانی با طراحی و ساخت ربات جراح، در حوزه‌ای از مهندسی پزشکی وارد شده‌اند که جزء سطح بالاترین فناوری‌ها است

فناوری ربات جراح ، سینای ایران

به گزارش افرنگ خبر /مهندسی پزشکی جزء حوزه های با بالاترین سطح فناوری ها است و به اصطلاح در لبه فناوری قرار دارد که مهندسان ایرانی به آن ورود کرده اند و نتیجه تلاش شان هم عینی و قابل عرضه و استفاده شده است. 

نتیجه، ربات جراحی به نام سینا است که ورود خود را با عمل جراحی از راه دور موفق روی یک سگ اعلام کرده است. عملی که در آن یک پزشک جراح در بیمارستان سینا در تهران به وسیله ربات جراح ایرانی، سگی را در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران تحت عمل جراحی قرار داد و نتیجه عمل کاملا موفقیت آمیز بود.

ربات جراحی ایرانی سینا در واقع دستگاهی دارای ۱۶ مفصل مجهز به موتور الکتریکی است که قادر است ظریف‌ ترین عمل‌ های جراحی را انجام دهد. کنسول جراحی شامل مانیتور، دو ربات راهبر و پدال‌ های هدایت زیرپایی است که جراح با نشستن در پشت کنسول، تصاویر ارسال شده از ناحیه تحت عمل را مشاهده و ابزارهای جراحی و دوربین تصویربرداری را از راه دور هدایت می‌ کند تا جراحی انجام شود.

این دستاورد بومی که نتیجه نزدیک به 10 سال همکاری محققان ایرانی در حوزه پزشکی و مهندسی است.

مهم ترین ویژگی درباره ربات جراح سینا این است که همه تجهیزات در همه مراحل طراحی و اجرا تولید داخل هستند و به راحتی می‌ توانند به روز شوند و این ویژگی از مزایای ارزشمند این دستگاه است که باید به آن اهمیت داد.

همین مزیت، وابستگی ما را به کشورهای دیگر به حداقل کاهش می دهد و از نظر افزایش اعتبار پزشکی و مهندسی پزشکی کشور ما در ارائه خدمات پزشکی ارزشمند است و می تواند جایگاه ایران را در ارائه این خدمات در منطقه و جهان تثبیت کند.

ربات جراح در برخی از کشورها به صورت محدود وجود دارد و ما می‌توانستیم از آن کشورها تجهیزات را خریداری کنیم؛ اما قطعاً به دلیل همین محدودیت ها، خرید آنها ارزبری بالایی برای کشور خواهد داشت و حتی بعضا ممکن است در خرید برخی از این تجهیزات با محدودیت تحریم هم روبه رو شویم.

علاوه بر این،  کیفیت ساخت این دستگاه در طراحی و ساخت  در سطح  استانداردهای جهانی  است و این امر باعث شده تا  کشورهای دیگر با اینکه می توانستند از تجهیزات ساخت کشورهای دیگری استفاده کنند؛ اما ترجیح داده اند که از تجهیز طراحی و تولید ایران استفاده کنند.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما