امروز : چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ - 12:21

Afrang Khabar

1400/6/14 0:21

درپی انهدام یک باند حفار غیرمجاز در شهرستان رامهرمز تعداد ۴۹۵ عدد شی تاریخی کشف و ۲ زن نیز در این رابطه دستگیر شدند.

دو زن گنج نفیس را پیدا کردند

به گزارش افرنگ خبر /معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: بر اساس گزارش منابع محلی مبنی بر قاچاق اشیاء تاریخی توسط چند فرد، موضوع با قید فوریت در دستورکار عوامل پایگاه حفاظت میراث‌فرهنگی رامهرمز قرار گرفت.

احمدرضا حسینی‌ بروجنی  با اشاره به بازداشت ۲ زن در این رابطه در عملیاتی با هماهنگی نیروی انتظامی همچنین متواری شدن یک مرد از اعضای این باند افزود : پرونده این سوداگران باتوجه به متواری شدن یکی از افراد، از سوی مراجع قضائی درحال پیگیری است.

وی ادامه داد: در ابتدا ۴۹۹ عدد شی مشکوک به تاریخی از این باند توقیف و ضبط شد که براساس نظر کارشناس اموال فرهنگی ـ تاریخی این اداره کل تعداد ۴۹۵ شی از اشیاءِ ضبط شده دارای اصالت تاریخی بوده و چهار قطعه بدل تشخیص داده شدند.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان خاطر نشان کرد: اشیاء تاریخی کشف‌شده از این باند شامل سکه‌های دوره تاریخی و اسلامی همچنین دست‌آفریده‌های ارزشمندی از جمله دشنه، شمشیر، تندیس مهر، پیکرک جام سرمه‌دان از جنس سنگ، فلز، سیمین، زرین، مفرغ، آهن، قلع و مس هستند که به صورت عمده مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، سلوکی، اشکانی، صدر اسلام، سلجوقی و قاجاریه می‌باشند.

وی گفت: قرار است این اموال فرهنگی ـ تاریخی ارزشمند، با همکاری مدیر موزه‌ها و اموال فرهنگی‌تاریخی استان خوزستان برای نخستین بار در سریع‌ترین زمان ممکن تدقیق، ساماندهی، مستندنگاری و آسیب‌شناسی شده و در سامانه جامع اموال فرهنگی‌تاریخی کشور ثبت شوند.

حسینی بروجنی گفت: تعدادی از اشیاء کشف شده برای مرمت به کارگاه و آزمایشگاه مرمت اشیاءِ تاریخی سپرده می‌شوند و تعدادی که از اشیای نفیس فرهنگی تاریخی و تمدن ایران تشخیص داده شده‌اند، در فهرست آثار منقول ثبت می‌شوند.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما