امروز : شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ - 02:26

Afrang Khabar

1400/4/17 14:26

اگر بخواهید همیشه به عنوان یک کارمند فعالیت کنید، در اصل کارکردن شما سبب پیشرفت دیگران می‌شود. ضرب‌المثلی هست که می‌گوید “اگر خودتان هدفی نداشته باشید، برای رسیدن دیگران به هدفشان استخدام خواهید شد”.

اصول راه اندازی کسب و کار شخصی در ۲۲ گام کاربردی

به گزارش افرنگ خبر / موفق ترین کارشناسان کسب و کار توصیه می کنند که بهترین راه  به جای کارمندی به فکر راه اندازی کسب و کار شخصی باشید و از فرصت‌های پیش رویتان نهایت بهره را ببرید.

راه اندازی کسب و کار همیشه سخت‌تر از ادامه دادن آن است. در ابتدای راه مسائل زیادی سر راه کارتان وجود دارد که باید یکی پس از دیگری آن‌ها را حل کنید. قطعاً زمانی که کارهایتان سر روال بیفتند، راحت‌تر می‌شوید و سود و درآمدی که عایدتان می‌شود، خستگی راه را از تنتان به در می‌کند. البته اگر می‌خواهید به درآمد برسید باید اصولی کارتان را شروع کنید و از همان ابتدا پایه‌ها را قوی بنیان نهید.

پس کسب اطلاعات کافی برای کسب و کارهایی که برایتان مناسب‌اند به شما کمک شایانی می‌کند. احتمالاً کسب و کارتان را انتخاب کرده‌اید و فقط می‌خواهید آن را شروع کنید. ولی افرادی هم هستند که هنوز این مرحله را هم طی نکرده‌اند. اگر چندین ایده‌ کاری را در نظر دارید و قصد دارید یکی را که مناسب‌تر است انتخاب کنید، باید هوشمندانه عمل کنید.

انتخاب شغل جدید و ایده‌ای نو، ممکن است آن‌قدرها که فکر می‌کنید راحت نباشد. درآمد آینده‌تان، کارهایی که باید انجام دهید، ریسک‌های سر راهتان و غیره همگی متأثر از ایده‌ای است که برمی‌گزینید.

 

انتخاب شغل کار ساده‌ای نیست و باید برای تصمیم‌گیری در این مورد نکات حساس و دقیقی را مد نظر قرار دهید. برخی از این نکات شامل موارد زیر هستند:

  • اول از هر چیز علاقه‌تان را در نظر بگیرید. کاری را که از آن لذت می‌برید انتخاب کنید تا راحت‌تر مشکلات آن را تحمل کنید.
  • سرمایه و ایده کاری را متناسب با هم انتخاب کنید.
  • در زمینه‌ای که اطلاعات و تخصص دارید شروع به کار کنید.
  • نیازهای جامعه را بررسی کنید و کسب و کارتان را متناسب با آن تنظیم کنید.
  • زمان بازدهی کار را در نظر بگیرید.
  • توقعات و میزان بازدهی کسب و کار مورد نظر را با همدیگر مقایسه کنید.

هر گاه تمام این نکات را در نظر گرفتید، می‌توانید در انتخاب کسب و کار هوشمندانه‌تر عمل کنید و به سود بیشتری هم برسید.

راه اندازی کسب و کار شخصی و اصول مربوط به آن

هر کاری اصول خاص خود را دارد. اگر بدون هدف و ناشیانه شروع به کار کنید، ممکن است آنگاه که به خود می‌آیید، غرق در مشکلات کاری ریز و درشت باشید و نه تنها چیزی عایدتان نشود بلکه ضرر هنگفت هم از نظر مالی و زمانی متحمل شوید. برای راه اندازی کسب و کار هم باید اصول آن را رعایت کنید و برای قدم به قدم آن برنامه‌ریزی داشته باشید. همچنین از نظر رفتاری و عملکرد نیز به بهترین نحو ممکن عمل کنید. میزان موفقیت شما بستگی به این دارد که چقدر در پایه‌ریزی اولیه‌ کارتان موفق بوده‌اید.

۱- بهانه‌ها را کنار بگذارید

اگر دقت کرده باشید، وقتی می‌خواهید کار جدیدی را شروع کنید، مقاومت ذهنتان به شدت بالا می‌رود. این امر کاملاً طبیعی است. ذهن ما برای خود یک دایره‌ امن ایجاد کرده است که دوست ندارد از آن بیرون بزند. هنگامی که بخواهید پا را از آن فراتر بگذارید، بهانه‌ها یکی پس از دیگری به مغزتان خطور می‌کنند و شما را از انجام دادن آن منصرف می‌کنند.

خیلی از ایده‌های کسب و کار بسیار پربازده و مناسب هستند؛ ولی بهانه‌ها و ترس از شکست مانع از این می‌شود که فرد آن‌ها را به مرحله عمل برساند. باید همیشه به خودتان تأکید کنید که انجام دادن و حتی شکست خوردن در یک کار همیشه بهتر از این است که بعداً حسرت بخورید. پس بهانه‌ها را کنار بگذارید و سریع‌تر دست به کار شوید.

۲- تحقیقاتی جامع در زمینه کسب و کارتان داشته باشید

اولین گامی که نیاز است بردارید تا بتوانید به عنوان یک کارآفرین موفق عمل کنید، داشتن ایده‌های جدید است. ابتدا بررسی کنید که در چه زمینه‌ای بهتر عمل می‌کنید و چه محصولات یا خدماتی ارائه ‌می‌دهید که نیاز روز جامعه باشد. بهتر است در دفترچه‌ای از همان ابتدا ایده‌ها کاری و روش‌های معرفی کسب و کارتان را بنویسید. سپس خواهید دید که روز به روز ایده‌های بهتر و بیشتری به ذهنتان می‌رسد که شما را شگفت‌زده می‌کند.

برای ایده پردازی می‌توانید از شنیده‌ها و دیده‌هایتان در زمینه کسب و کار حتی در مسیر رفت و آمد خود نیز استفاده کنید. حال که ایده‌ مناسبی پیدا کردید، باید تحقیقات خود را شروع کنید. اکثر اوقات نداشتن تحقیقات کافی قبل از شروع کسب و کار مشکلاتی را پدید می‌آورد که در میانه راه شکست می‌خورید. در مورد نیاز بازار، رقبای احتمالی خود، قدرت رقیبان، نقاط ضعف و قوت آن‌ها و … تحقیق کنید و از نقاط ضعف آن‌ها برای تأمین بهتر نیازهای جامعه بهره ببرید. این کار سبب می‌شود تا ضریب ریسک کارتان به مراتب کاهش یابد.

۳- نقشه راه ترسیم کنید

تقریباً تمام افراد برای شروع کسب و کار خود هدف دارند؛ اما بهتر است در جهت پیشبرد اهدافتان برنامه‌ریزی دقیقی هم داشته باشید. یک ایده کسب و کار خوب، جزئیات کاملی دارد و یک نقشه راه دقیق برای آن ترسیم شده است. پروپوزال در اصل همان چیزی است که نیاز دارید. باید ابتدا اهدافتان را مشخص کنید تا بتوانند راه رسیدن به آن را مشخص کنید.

زمان‌بندی حدودی را برای رسیدن به هر مرحله نیز تعیین کنید. هر چه جزئیات کارتان بهتر طراحی شده باشد، راحت‌تر کسب و کارتان را شروع می‌کنید و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. البته این نقشه قابل تغییر است و ممکن است در میانه راه متوجه شوید که باید بخشی از آن را تغییر دهید؛ اما بالای ۶۰ درصد از مسیرتان را معین کرده است.

۴- سرمایه راه اندازی کسب و کار را تأمین کنید

افرادی هستند که فقط ایده پردازی می‌کنند و ایده‌های خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند؛ اما برخی افراد نیز خودشان سرمایه لازم را برای ایده‌هایشان نیز تأمین می‌کنند. باید حساب و کتاب خود را درست و منطقی پیش ببرید. جزو هر کدام از گروه‌ها که باشید، تأمین هزینه‌ کسب و کار شخصی بسیار اهمیت دارد و می‌تواند یکی از محدودیت‌های مسیر راهتان باشد که باید همواره به آن فکر کنید. اگر باید سرمایه‌گذار برای ایده‌تان پیدا کنید، باید هنگام ارائه ایده، آن‌قدر قوی عمل کنید که بتوانید سرمایه‌گذار را متقاعد کنید و به او اطمینان خاطر دهید که طرحی پربازده دارید.

۵- بزرگ فکر کنید اما کوچک شروع کنید

همیشه ایده‌های بزرگ، انگیزه‌ بیشتری به فرد می‌دهند؛ ولی ممکن است آن‌قدر به نظر دست نیافتنی باشند که از همان ابتدا نگرانی ایجاد کنند. همچنین کسب و کارهای بزرگ بازدهی طولانی مدتی دارند. بهتر است بدانید که هر ایده‌ای می‌تواند به بخش‌های کوچک‌تری نیز تقسیم‌بندی شود که به مرور توسعه یابد.

پس ایده اولیه‌ خود را بزرگ ترسیم کنید و ابتدا در مقیاس کوچک آن را شروع کنید. حتی در صورتی که سرمایه‌ لازم را برای راه اندازی کسب و کار شخصی دارید، بهتر است به یک‌باره ریسک نکنید و اجازه دهید تا راهی که پیش گرفته‌اید هم خودش را به شم‌ا اثبات کند. به آینده‌ دور خود نگاه کنید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. بدانید در هر مرحله چه تعداد نیروی کار نیاز دارید و همین طور مشکلات سر راهتان را پیش‌بینی کنید.

۶- هزینه های خود را حساب شده پیش ببرید

دلیل این که می‌خواهید شغل جدیدی داشته باشید این است که درآمد کسب کنید. پس هزینه‌های اولیه خود را هم باید مدیریت کنید و بدانید در هر مرحله‌ای چقدر از هزینه‌هایتان باید صرف شروع کار شود. این کار هنگامی که سرمایه‌گذار روی کارتان حساب باز کرده است، حساسیت بیشتری دارد؛ زیرا پاسخگوی او نیز باید باشید. اگر برنامه‌ریزی دقیق مالی نداشته باشید، ممکن است در میانه راه کم بیاورید و کسب و کارتان با پرداخت هزینه، وقت و انرژی زیادی، متوقف شود.

هنگامی که برنامه‌ریزی مالی خود را انجام می‌دهید، مبلغی را هم برای هزینه‌های پیش‌بینی نشده در نظر بگیرید. بهتر است از همان ابتدا یک سیستم حسابداری مشخص برای خودتان تعیین کنید که ریال به ریال سود و زیان خود را در آن محاسبه کنید. از نمودارهای روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه استفاده کنید تا بتوانید این مسئله را درک کنید که به چه سمتی در حال حرکت هستید. بدین صورت گردش مالی برندتان را راحت‌تر کنترل خواهید کرد.

۷- محیط کسب و کارتان را مشخص کنید

برای راه اندازی کسب و کار به ابزار و فضای کاری نیاز دارید. البته ممکن است مشاغلی را انتخاب کنید که از تکنولوژی‌های روز مانند اینترنت بهره می‌برند و نیاز به دفتر کار نداشته باشید؛ اما در صورتی که مکانی را برای انجام کارهایتان نیاز دارید، باید آن را هم ساماندهی کنید. بسته به نوع کسب و کارتان نیز مکان مناسبی را باید انتخاب کنید.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید محصولات و خدماتتان در دید عموم باشد، بهتر است جایی را که رفت و آمد بیشتری دارد انتخاب کنید یا از ویترینی با کارایی بالا بهره ببرید. بدانید چقدر فضا نیاز دارید، تابلوی محل کسب و کارتان را در کجا باید نصب کنید و چگونه آن را طراحی کنید. ظاهر محل کسب و کارتان در پیشرفت آن مؤثر است، از این نکته هم غافل نشوید.

البته هزینه‌های مورد نیازتان را هم باید مدیریت کنید و همان‌قدر که برای اجاره یا خرید ملک و آماده‌سازی آن در نظر گرفته‌اید، هزینه کنید، نه بیشتر.

۸- برندتان را ثبت کنید

اگر می‌خواهید کاری را شروع کنید و آن را روز به روز ارتقا دهید، در همان وهله‌ اول باید آن را هویت‌دار کنید. ممکن است برخی افراد در شروع کسب و کار شخصی خود این بخش را نادیده بگیرند. همانند نوزادی که می‌خواهید برای او نام انتخاب کنید، برندتان را هم هوشمندانه و حرفه‌ای برگزینید. هر چه نام برندتان پرمعناتر باشد در آینده که بزرگ شدید و به موفقیت رسیدید بیشتر از آن لذت می‌برید.

در مرحله بعد برندتان را به ثبت برسانید تا دیگران اجازه سو استفاده از برندتان را نداشته باشند. تا زمانی که برند مشخصی نداشته باشید، در زمینه برندینگ هم نمی‌توانید فعالیتی داشته باشید.

۹- مجوزهای لازم را دریافت کنید

برای راه انداز کسب و کار در هر نوعی که باشد باید مجوزهایی را از اصناف و ارگان‌های مربوطه دریافت کنید. ممکن است برای دریافت مجوز، شرایطی را مجبور باشید فراهم کنید و مدارک خاصی را تحویل دهید. از این رو باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید. برخی افراد تصور می‌کنند برای دورکاری یا کسب و کارهای اینترنتی، نیازی به مجوز نیست؛ بهتر است بدانید که مجوزهای لازم برای این نوع مشاغل با حساسیت بیشتری مواجه هستند و باید بتوانید از نظر امنیتی کارتان را ارتقا ببخشید تا خود و مشتریانتان ضرر نکنید.

۱۱- از تجربه افراد متخصص در زمینه‌ کاری خود بهرهمند شوید و تیمتان را تشکیل دهید

اگر برای اولین بار است که وارد یک حوزه شده‌اید، داشتن تجربه بدون شک از ابتدای راه برایتان امکان‌پذیر نیست؛ ولی می‌توانید از تجربیات دیگران استفاده کنید. کسانی که در شغل جدیدتان سابقه‌دار هستند، بهترین گزینه برای مشورت و دریافت راهنمای کار محسوب می‌شوند. افرادی که متخصص هستند و تجربه‌های بالایی دارند، راهی را که قرار است بروید، می‌شناسند و همین امر باعث می‌شود تا به شما بگویند که چه مشکلاتی ممکن است سر راهتان قرار گیرد یا چه چالش‌هایی را احتمال دارد تجربه کنید. در این صورت خودتان را برای مقابله با آن‌ها بیشتر آماده می‌کنید.

۱۲- تخصصی کار کنید و تمرکز خود را بر بخش خاصی بگذارید

حوزه‌ کاری شما ممکن است بخش‌های متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید خدمات تولید پوشاک ارائه دهید، طیف وسیعی از طرح و جنس را در ژورنال‌های مختلف می‌بینید. همچنین می‌توانید برای افراد زیادی محصول تولید کنید؛ اما سعی کنید حداقل اوایل شروع کار، روی بخش خاصی کار کنید و تمرکز خود را بر آن بگذارید. به عنوان مثال از لباس کودک شروع کنید.

در این زمینه آن‌قدر تخصص پیدا کنید که مشتریان خود را راضی نگه دارید. حال می‌توانید در آینده و زمانی که این بخش را به اندازه کافی تخصصی کردید، روی طراحی لباس برای بزرگسالان، خانم‌ها یا آقایان کار کنید. شاید در این صورت، جامعه‌ هدف کمتری داشته باشید؛ ولی همان مشتریان کم هم رضایت بالایی از کار شما خواهند داشت.

۱۳- راه اندازی کسب و کار و نوآوری

در دنیای امروز، رقابت اقتصادی بسیار نفس‌گیر است. پس اگر می‌خواهید کاری متفاوت انجام دهید و خود را در بین رقیبانتان بالا بکشید، باید خلاقیت داشته باشید. تولید و ارائه‌ محصولات و خدماتی مشابه دیگران، شما را در حد متوسط نگه می‌دارد. نوآوری در کسب و کارتان ایجاد کنید. حتی می‌توانید از روش‌های جدید و فناوری‌های نوین بهره ببرید. این کار باعث می‌شود تا خدمات بهتری ارائه دهید و مشتریان تفاوت‌های شما را در بازار مشاغل مشاهده کنند و به سمتتان جذب شوند. برای داشتن خدماتی بهتر از افراد متخصص و دارای مهارت زیاد بهره ببرید.

۱۴- برنامه‌ریزی دقیق برای راه اندازی کسب و کار و بیزینس پلن خود را آماده کنید

سعی کنید نتایج کارتان را پیش‌بینی کنید. این مهم در صورتی امکان‌پذیر است که برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. بسته به این که شرایط کاریتان چگونه باشد، زمان شروع را انتخاب کنید؛ مثلاً برای این که بازدهی بالاتری داشته باشید، برای شروع به کار فروشگاه اینترنتی‌تان، بهتر است زمانی را انتخاب کنید که نیاز مردم به خرید بیشتر است. ایام قبل از عید بازدهی بالایی در این زمینه دارد و برای سوددهی سریع‌تر به شما کمک می‌کند.

در صورتی که همه جنبه‌های کار را در نظر بگیرید و شروع به راه اندازی کسب و کار شخصی کنید، فشار کمتری در اوایل کار روی دوشتان خواهد افتاد. بیزینس پلن، در واقع نقشه و طرحی است که همه ابعاد و زوایای کسب و کار نوپای شما در آن توضیح داده است. هدفی که دنبال می‌کنید، دلایلی که برای موفقیت اهداف خود دارید و ایده‌هایی که جهت رونق تجارتتان ارائه می‌دهید، همه باید به طور کامل و مشخص در بیزینس پلن آورده شود تا اگر نیاز به تیم جدید یا سرمایه‌گذار دارید، این طرح بتواند آن‌ها را قانع کند که همکاری با شما موفقیت‌آمیز و سودآور خواهد بود.

در نوشتن بیزینس پلن لازم است که به چند نکته توجه کنید. اول اینکه بیزینس پلن شما کوتاه، مفید و کاربردی باشد. ممکن است سرمایه‌گذاری که در صدد جلب نظر او هستید، اطلاعاتی در زمینه کسب و کار شما نداشته باشد؛ بنابراین از نوشتن جملاتی که موجب سردرگمی او می‌شود خودداری کنید و در نهایت سادگی، اهداف و برنامه‌های خود را توضیح دهید. تجزیه و تحلیل جزییات بازار هم باید در بیزینس پلن آورده شود تا مشخص شود که چقدر علمی و آماری به حرفه‌ ‌آینده خود نگاه کرده‌اید.

مسائل مالی و توضیحات روشن پیرامون آن، یکی دیگر از مسائلی است که حتماً باید در بیزینس پلن به طور کامل به آن پرداخته شود. بازه‌های زمانی هر بخش از کار باید مشخص باشد. به عنوان مثال باید بدانید سال بعد این موقع در چه مرحله‌ای از کسب و کارتان هستید و تا چه حد آن را رشد داده‌اید. این بخش همان‌طور که گفته شد شامل هزینه‌های مورد نیاز و سود دریافتی نیز می‌شود.

۵-استخدام نیروی متخصص را جدی بگیرید

از قدیم گفته‌اند، “کار را باید به کاردان سپرد”. هر کسی در زمینه‌ خاصی تخصص دارد و اگر بخواهید همه اصول کار را یاد بگیرید، زمان زیادی از شما گرفته می‌شود. پس به فکر استخدام نیروی متخصص در هر زمینه‌ای باشید. ورود افرادی که تجربه و تخصص کافی در کارهایتان را دارند، به شما کمک می‌کنند تا بتوانید سریع‌تر رشد کنید و خطاهای کار به مراتب کمتر می‌شود. حتی ممکن است نیاز باشد برای به کار گرفتن افراد متخصص، هزینه بیشتری صرف کنید؛ ولی قطعاً بازخوردی که از این کار می‌بینید به مراتب بهتر خواهد بود و این هزینه به شما برمی‌گردد.

۱۶- کیفیت را از همان ابتدای راه اندازی کسب و کار بالا ببرید

یکی از اشتباهاتی که افراد برای راه اندازی کسب و کارشان مرتکب می‌شوند، این است که فکر می‌کنند در اوایل کار باید هزینه‌های خود را کمتر کنند و به خدمات سطح پایین راضی شوند. این کار شاید در ابتدا جلوی هزینه‌های بالا را بگیرد؛ ولی قطعاً از دست دادن مشتری اولین اثری است که بر روی کسب و کارتان می‌گذارد.

در هر صورت شما باید چیزی را به فروش برسانید، ممکن است محصول خاصی داشته باشید، خدماتی ارائه کنید یا حتی علم و هنرتان را بفروشید. اگر کیفیت محصول و خدماتتان پایین باشد، مشتریان و وجهه‌ کاری خود را همان ابتدا از دست می‌دهید. از آن به بعد نه تنها از صفر بلکه باید از منفی شروع کنید؛ زیرا دیدگاه افراد در موردتان منفی شده است.

۱۷- برای مشکلات مسیر راه‌حل بیابید

 

قبلاً گفتیم که با افراد با تجربه در زمینه کاری‌تان مشورت کنید و از آن‌ها بخواهید که مشکلات احتمالی را برایتان شرح دهند. این کار به شما کمک می‌کند تا آمادگی بیشتری داشته باشید و راه حل بسیاری از مسائل پیش رویتان را از یک فرد باتجربه دریافت کنید. از طرفی این نکته را هم مد نظر قرار دهید که همیشه کارها آن گونه که تصور می‌کنید، پیش نمی‌روند.

پس باید همیشه اتفاقات غیرمنتظره را پیش‌بینی کنید. حتی اگر نتوانید ماهیت آن‌ها را به خوبی تصور کنیدَ؛ ولی وقت و هزینه‌ لازم برای اتفاقات احتمالی را در نظر بگیرید. پیدا کردن راه حل برای مشکلات سر راهتان باعث می‌شود تا روز به روز قوی‌تر شوید و به یک فرد خبره و صاحب‌نظر در زمینه‌ کاریتان تبدیل شوید.

۱۸- در مورد تجارتتان با دیگران صحبت کنید

صحبت کردن در مورد کسب و کار شخصی این امکان را به شما می‌دهد که اطلاعات جدید و تجارب بیشتری به دست آورید. حتی ممکن است مشتریان جدیدی را پیدا کنید که در آینده به سمتتان بیایند. برخی افراد تصور می‌کنند که فقط با افراد با تجربه صحبت کنند و کسانی را برگزینند که به خدمات یا محصولاتشان نیاز دارند. ممکن است افراد مختلف اطلاعاتی داشته باشند که از دیگران کسب کرده‌اند و بتوانند در زمینه‌ای خارج از فعالیت خودشان نیز شما را راهنمایی کنند. برای رشد کسب و کار، به تعامل با دیگران نیاز دارید. حتی اگر به صورت مستقیم از آن‌ها بهره‌ای نبرید، حداقل شغلتان را به دیگران معرفی کرده‌اید.

۱۹- مارکتینگ پلن را از یاد نبرید

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید به آن توجه داشته باشید، مارکتینگ پلن است. هر چقدر که محصولات با کیفیتی تولید کنید و خدماتی عالی ارائه دهید؛ ولی دیگران آن را نبینند و نشناسند، نمی‌توانید پیشرفت کنید. مارکتینگ پلن همان نقشه‌ای است که برای بازاریابی و تبلیغات در نظر می‌گیرید. قبل از هر کار باید نیاز بازار و جامعه را بشناسید و گروه‌هایی که به خدمات یا محصولاتتان نیاز دارند مشخص شوند.

این کار سبب می‌شود تا مارکتینگ پلنتان کاملاً هوشمندانه باشد و هزینه‌هایی که در این مسیر صرف می‌کنید از بازدهی بالایی برخوردار باشند. در مارکتینگ پلن از روش‌هایی که قرار است استفاده کنید، درصد آن‌ها، بازدهی که از هر کدام انتظار دارید، هزینه‌هایی که برای هر یک در نظر می‌گیرید و … نیز یاد کنید و برنامه‌ریزی دقیقی پس از تحقیق کافی در این زمینه داشته باشید.

۲۰- خودتان را ارزیابی کنید

بدانید با خودتان چند چندید! شما اگر اصول راه اندازی کسب و کار را انجام داده باشید، برنامه‌ای هم در دست دارید که باید طبق آن پیش بروید. این برنامه‌ها شامل هزینه، زمان کار، درصد پیشرفت کار و غیره است. نباید آن‌قدر سرگرم پیشبرد اهدافتان شوید که خودارزیابی را کنار بگذارید. در بازه‌های زمانی مشخصی برگردید و ببینید چه مقدار به برنامه‌ها و پیشرفتتان پایبند بوده‌اید.

ارزیابی‌تان از نحوه انجام کار، باعث می‌شود تا در صورت نیاز فعالیت‌های جدیدی داشته باشید یا حتی رویه کاری خود را تغییر دهید. می‌توانید بازه‌های، هفتگی، ماهانه و حتی به صورت سالانه را انتخاب کنید. این که چند وقت یک بار به پشت سر و راه رفته‌تان نگاه کنید، بستگی به وسعت کسب و کارتان دارد.

۲۱- فروش را آغاز کنید

آنچه شما را به سود می‌رساند، فروش است. اگر بهترین کسب و کار را شروع کنید؛ ولی در فروش موفق عمل نکند، انگار هیچ کاری نکرده‌اید. سعی کنید فروش را از همان ابتدا شروع کنید. برخی از صاحبان مشاغل، پیش‌فروش را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند تا مقداری از هزینه‌های راه اندازی کسب و کار را از این طریق به دست آورند. این کار می‌تواند به شما انگیزه دهد و نشان می‌دهد چقدر مردم از محصولات یا خدماتتان استقبال خواهند کرد. البته بدون شک در فروش واقعی، وضعیت بسیار بهتر از پیش‌فروش خواهد بود. پس اگر در این مواقع خیلی موفق عمل نکردید، نگران نباشید و ناامید نشوید.

۲۲- تجارتتان را توسعه دهید

حال نوبت راه‌اندازی کسب و کار شخصیتان رسیده است؛ سریع‌تر شروع کنید. اگر مراحل قبل را به درستی انجام داده باشید نیازی به نگرانی نیست. شما موفق خواهید شد. همیشه به یاد داشته باشید که موانع اول کار ممکن است ناامیدتان کند ولی از هدفتان دست نکشید و کسب و کار خودتان را راه‌اندازی کنید. تمام برندهای بزرگ و مطرح جهانی همگی از همان نقطه صفری که شما اکنون در آن هستید شروع کرده‌اند، پس شما هم می‌توانید به آن‌ها برسید.

به کم قانع نشوید! هر چند باید همیشه هوشمندانه عمل کنید، ولی زمانی‌که احساس کردید می‌توانید کسب و کارتان را به خوبی مدیریت کنید، خود را به چالش جدیدی بکشانید. تجارتتان را توسعه دهید و روی پروژه‌های جدید کار کنید. یادتان باشد هنگامی که می‌خواهید این کار را انجام دهید، باید حداکثر ۲۰ درصد به روال قبلی کسب و کارتان بیفزایید. این احتمال وجود دارد که پروژه‌های جدید موفقیت‌آمیز نباشد. در این صورت جمع و جور کردن خود و شغلتان راحت‌تر خواهد بود و به ناگاه ضررهای هنگفت و شکننده را تحمل نخواهید کرد.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما