امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 01:01

Afrang Khabar

1400/4/7 13:1

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که هنوز درباره پاک شدن اطلاعات دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیمی اتخاذ نشده است.

درباره دوربین‌های آژانس تصمیمی اتخاذ نشده است

به گزارش افرنگ خبر /«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت حضوری و با رعایت فاصله‌های اجتماعی برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.


وی در ابتدا گفت: در هفته حقوق بشر آمریکایی هستیم که یادآور نقض مکرر و شرم آور حقوق بشر توسط دول مختلف آمریکا به طور متوالی بر علیه مردم منطقه و مردم ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: حقوق بشر ابزاری نیست که به صورت سیاسی در اختیار یک یا دو کشور قرار بگیرد. 

خطیب‌زاده با اشاره به مناسبت‌های این روزها بیان کرد: هفتم تیر و هشتم تیر یادآور روز دردناکی در تاریخ معاصر ایران است حمله شیمیایی سردشت و پر پر شدن مظلومانه کسانی که در آن منطقه بیگناه قربانی سلاح های شیمیایی شدند که صدام حسین با مقاومت، حمایت کشورهای اروپایی از این سلاح‌ها استفاده کرد. این روز به عنوان روز شرم آور برای منادیان دروغین حقوق بشر باقی خواهد ماند.

این دیپلمات ارشد ایرانی به سفر طاهریان فرد نماینده ویژه وزیر امور خارجه در امور افغانستان به کابل و اسلام آباد اشاره کرد و افزود: در روزهای اخیر جلسات درباره بررسی گفت‌وگوهای وین و برجام ادامه داشته است. 

* درباره پاک شدن اطلاعات تصمیمی اتخاذ نشده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و بحث تفاهم فنی با آژانس و این‌که بعد از چند روز از پایان دور ششم آیا همچنان امیدوار هستید که دور بعدی دور پایانی باشد؟ گفت:‌ قانون مجلس درباره تعهدات و وظایف دولت کاملا روشن است و در همین چارچوب حرکت شده است. موضوع توافق فنی با آژانس و ادامه و عدم ادامه آن موضوع بحثی است که همچنان تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است چه درباره ادامه یا عدم ادامه آن و همچنین درباره پاک شدن اطلاعات تصمیمی اتخاذ نشده است.

وی بیان کرد: گفت‌وگوها به جایی رسیده که همه طرف‌ها باید تصمیمات خود را بگیرند. تصمیماتی که باید اتخاذ می‌کردیم اتخاذ کردیم و منتظریم دولت‌های مقابل به شمول آمریکا تصمیمات خود را اتخاذ کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره معرفی سفیر ایران در انگلیس نیز بیان کرد: درباره تبادلات سفرا همه آن‌چه انجام شده مربوط به سال گذشته است و چندین ماه است صدور ویزا و آگرمان‌ در دستورکار بوده است و زمانی اعزام نهایی شود اطلاع رسانی می‌کنم.

خطیب‌زاده درباره اوضاع افغانستان گفت:‌با طرف‌های مختلف افغانستانی در حال گفت‌وگو هستیم و معتقدیم حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی و رعایت حقوق اقلیت‌ها و دستاوردهایی که ملت افغانستان در دو دهه گذشته به سختی به دست آورده و گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی تنها راه‌حلی است که برای افغانستان وجود دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: همواره گفتیم آماده تسهیل گفت‌وگوها هستیم.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما