صمد حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران ازجمله کسانی بود که در نامهای به محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور مشکلات سامانه جامع تجارت را که شامل ایرادات فنی، ناپایداری و قطع مکرر بود گوشزد کرد و خواستار دستورات لازم برای رسیدگی فوری و رفع آن شد، اما همچنان در برهمان پاشنه سابق میگردد.
در بخشی از نامه حسن زاده آمده است: اختلالات فنی و قطع مکرر در سامانه جامع تجارت نظیر عدم امکان ویرایش ثبت سفارش، اختلال در اظهار کالا، توقف پروندهها در مرحله کارشناسی و استعلام، توقف کامل ترخیص کالاهای درصدی، عدم امکان رفع تعهد ارزی واردکنندگان، اختلال در اعلام ترخیص کالا و ثبت فاکتور فروش، تأخیر در تکمیل مراحل و زمانبر بودن ثبت سفارش و تخصیص ارز، خطاهای مکرر در مورد محلهای تأمین ارز و تغییر آنها، انتقال خطاهای یک مرحله به مراحل بعدی، تأخیر در فعالسازی دستورالعملها و ضوابط ابلاغ شده در سامانه و...، سبب سرگردانی فعالان اقتصادی شده و بسیاری از تولیدکنندگان، واردکنندگان و تأمینکنندگان مواد اولیه، در انجام امور جاری خود با مشکلات جدی، خطر توقف تولید و بروز حوادث جبرانناپذیر مواجه بوده و هزینههای زیادی بر آنان تحمیل شده است.
عملکرد وزارت صمت، گمرک را هم کلافه کرد
سال گذشته نیز گمرک ایران بارها اعلام کرد که بر اساس بررسیهای میدانی، برخی سرویسهای سامانه جامع تجارت به مدت یک هفته با خطاهای مختلف مواجه شده و این روند موجب شده تا علاوه بر توقف ترخیص درصدی، واحدهای تولیدی و تامین کنندگان مواد اولیه امکان خروج کالاهای ضروریشان را از گمرکات به دلیل قطعیهای مکرر سامانه جامع تجارت که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است نداشته باشند.
برخی از از واردکنندگان نیز در شبکههای اجتماعی اعلام کردهاند که حتی در زمانهایی که سامانه در ظاهر فعال است، عملکرد آن بهشدت کند شده و برخی اطلاعات بارگذاریشده با تأخیر زیاد ثبت میشود یا به کلی از بین میرود که این موضوع موجب سردرگمی کاربران و تکرار فرآیندهای ثبتنامی شده که هم وقت و هم هزینه اضافی به تجار تحمیل میکند.
اولتیماتوم مجلس به اتابک جدی شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم نسبت به عملکرد وزارت صمت گلایهمند داشته و مشکلات سامانه جامع تجارت را بارها تذکر داده است و اعضای کمسیون صنایع و معادن اولتیماتوم دادهاند که اگر وضعیت اصلاح نشود، به سمت استیضاح وزیرصمت می رویم.
سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درخصوص وضعیت بحرانی واردکنندگان، صادرکنندگان و کامیون داران ایرانی گفت: بینظمی در سامانه تجارت صادرات را مختل و کامیونداران ایرانی را گرفتار کرده است. همچنین وزارت صمت نه تنها صادرکنندگان را با مشکل مواجه کرده، بلکه موجب کاهش چشمگیر آمار صادرات شده است. برای نمونه یک صادرکننده سیم مفتول که قبلاً ۳۰ میلیون دلار صادرات داشت، امروز آمار صادرات او به صفر رسیده است که در نتیجه نقص فنی این سامانه است.
ذاکر ادامه داد: صادرکنندگان نمیتوانند ثبت سفارش کنند و پولشان بلوکه شده و این وضعیت نیازمند اصلاح فوری است به طوری که بیش از ۴ هزار کامیون ایرانی در ترکیه معطل مانده است و سامانه تجارت مدام قطع و وصل میشود و این بیثباتی موجب شده برخی بتوانند از فرصت استفاده کنند و دیگران محروم بمانند. از سویی دیگر طبق قانون کشور ترکیه کامیونها بیشتر از ۶ ماه نمیتوانند در این کشور بمانند به همین دلیل شروع به مصادره کامیونهای ایرانی کردهاند و تاکنون ۱۴۰ کامیون مصادره شده و این روند ادامه دارد.
وزارت صمت توپ را به زمین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد میاندازد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: برخی کامیون داران در گمرک و مناطق اقتصادی خودمان، مجبور به فروش کامیونهای خود به ثمن بخس (ارزان) شدهاند و در ترکیه هم گاهی برای یک لیتر گازوئیل مجبور هستند چند میلیون تومان بپردازند و دراین میان، مسئولان به جای حل مشکل، تقصیر را به گردن رانندگان میاندازند و میگویند رانندگان ثبت سفارش نکردهاند در حالی که مشکل اصلی نقص فنی سامانه و بیبرنامگی مسئولان است.
او از نامه رئیس مجلس به هیئت دولت خبر داد و گفت: آقای قالیباف متوجه موضوع شده و نامهای به هیئت دولت زده ودرخواست شد تا کامیونها به مناطق آزاد در داخل کشور منتقل شوند و نسبت به ثبت سفارش و مراحل دیگر اقدام شود، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است و وزارت صمت از پذیرش مسئولیت سرباز زده و توپ را به زمین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد میاندازد درحالیکه مجلس بارها تذکر داده که اگر وضعیت اصلاح نشود، به سمت استیضاح وزیر صمت می رویم.
به گزارش تابناک، به نظر میرسد صدور بخشنامههای خلقالساعه و استفاده بیش از ظرفیت از سامانه از جمله دلایل احتمالی اختلال دراین سامانه است که موجب تأخیر در تخصیص ارز و عدم صدور مجوزهای وارداتی در موعد مقرر میشود که زنجیره تأمین کشور را تحت تأثیر قرار داده است؛ بنابراین سامانه جامع تجارت ایران هنوز راهی طولانی تا رسیدن به کارایی مطلوب در پیش دارد و بدون رفع موانع سازمانی و فنی، نمیتواند نقش مورد انتظار در ساماندهی تجارت داخلی و خارجی کشور را ایفا کند.
همچنین وزارت صمت و آقای اتابک پاسخگو باشند که چرا باوجود مشکلات مطرح شده ازسوی گمرک، نمایندگان مجلس و اعضای اتاق بازرگانی موضوع را حل و فصل نکرده و بی اعتنا به مشکلات این سامانه و فعالان اقتصادی رد میشوید؟