امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 11:04

Afrang Khabar

1403/7/29 11:4

معاون سازمان انرژی اتمی از آمادگی این سازمان برای استفاده از فناوری‌های نوین و دانش هسته‌ای در بخش کشاورزی، به ویژه در کنترل آفات خبر داد.

دانش هسته‌ای دانشمندان ایرانی در خدمت کشاورزی

به گزارش افرنگ خبر /حمید راشدی، معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به نقش فناوری‌های نوین در ارتقاء عملکرد کشاورزی از جمله در موضوعات ایمنی مواد غذایی و کنترل آفات اعلام کرد: سازمان انرژی اتمی متعهد به استفاده از فناوری پرتو به نفع جامعه است و این هدف را از طریق بهبود ایمنی مواد غذایی، پیشرفت درمان پزشکی یا بهبود فرآیند‌های صنعتی دنبال می‌کند. 

راشدی تصریح کرد: پرتو‌های یون‌ساز مانند اشعه گاما برای از بین بردن باکتری‌ها، حشرات و عوامل بیماری‌زا در مواد غذایی استفاده می‌شود و این فرآیند به افزایش ماندگاری محصولات غذایی و اطمینان از ایمن بودن آنها کمک می‌کند.
مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتو‌های سازمان انرژی اتمی افزود: سازمان انرژی اتمی با محوریت شرکت توسعه کاربرد پرتو‌های ایران، از طریق ترویج، تحقیق و آموزش در علوم پرتویی، در زمینه اجرای راه‌حل‌های مبتنی بر پرتو که باعث افزایش کیفیت زندگی و حمایت از پیشرفت فناوری در کشور می‌شود، شعار استفاده از فناوری پرتو به نفع جامعه را دنبال می‌کند.

وی درباره کنترل آفات از طریق فناوری پرتویی نیز گفت: به کمک پرتو‌های غیریون‌ساز مانند امواج مایکروویو می‌توان راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای آفت‌کشی تولید کرد که آفات را بدون استفاده از مواد شیمیایی مضر کنترل می‌کند. فناوری‌هایی مانند رینگ‌های مایکروویو نیز برای ضدعفونی درختان نخل استفاده می‌شود و آنها را از آفات و بیماری‌ها محافظت می‌کند.

راشدی، یکی از کاربرد‌های فناوری پرتویی در بخش کشاورزی را کاهش ضایعات محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: بهره‌برداری از فناوری پرتویی در بخش کشاورزی ایران با رویکرد ارتقای کیفیت، افزایش ماندگاری و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در همکاری مشترک بین سازمان انرژی اتمی و وزارت جهاد کشاورزی گسترش پیدا می‌کند.

وی افزود: شرکت توسعه کاربرد پرتو‌های سازمان انرژی اتمی، در زمینه راهبری موضوعات تحقیقاتی و عملیاتی مورد نیاز در زمینه استفاده از فناوری پرتویی در بخش کشاورزی با رعایت استاندارد‌ها و ضوابط فنی، ملی و بین‌المللی موجود دارای آمادگی لازم است.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما