امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 03:11

Afrang Khabar

1403/7/21 15:11

رئیس مرکز آمار ایران خبر داد: سرشماری بخش کشاورزی به طور رسمی ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.

۱۲ آبان آغاز رسمی سرشماری بخش کشاورزی

به گزارش افرنگ خبر /غلامرضا گودرزی، رئیس مرکز آمار ایران در این نشست گفت: سرشماری بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که در دنیای امروز حکمرانی بر اساس داده‌ها است. 

وی با بیان اینکه اگر داده‌ها موجود نباشد، مبدا و مقصد برنامه‌ها مشخص نخواهد بود، افزود: آمارگیری بخش کشاورزی دشواری خودش را دارد و در سایر برنامه‌های کشور تأثیر بسیار دارد.

گودرزی ادامه داد: هر ۱۰ سال یک بار، مرکز آمار ایران با همکاری سایر نهاد‌ها باید سرشماری را انجام دهند و امسال نیز نخستین فرمان رئیس جمهور، سرشماری کشاورزی بود، بنابراین از زمان فرمان، اقداماتی در نهاد‌های مرتبط چه در مرکز آمار ایران و چه در وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که نخستین آن تشکیل جلسه شورای راهبردی سرشماری کشاورزی است.

وی اضافه کرد: دومین اقدام حضور بخش خصوصی برای کمک به جمع‌آوری داده‌ها است. تقریباً پایگاه‌های داده‌ها بررسی شده و برخی همچنان در حال بررسی است تا سرشماری یک گام در داده‌ها ثبتی جلوتر حرکت کند.

رئیس مرکز آمار ایران یادآور شد: حضور دانش‌بنیان‌ها در جمع آوری و تحلیل داده‌ها از دیگر اقدامات در حال پیگیری است تا از توانمندی‌های این بخش هم استفاده شود.

آقای گودرزی با بیان اینکه از شرکت‌های دانش بنیان و ابزار‌های پیشرفته برای تحلیل داده‌ها استفاده خواهد شد، گفت:وزارت جهاد کشاورزی تا کنون حضور پر رنگی داشته است و برای انجام دقیق سرشماری نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها مانند وزرات جهاد کشاورزی، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزرات بهداشت و درمان، فراجا و قوه قضاییه است. 

به گفته رئیس مرکز آمار ایران، در سرشماری کشاورزی ۶۰ درصد کار عملیاتی و ۴۰ درصد کار پشتیبانی انجام می‌شود و ۱۹ هزار نفر از نیرو‌های ستادی و عملیاتی برای پرسش نزد بهره برداران بخش کشاورزی خواهند رفت. 

گودرزی افزود: نحوه استخراج داده‌ها به صورت میدانی، تلفنی و یا باحضور خود کشاورزان و بهره برداران انجام خواهد شد. 

رئیس مرکز آمار ایران اظهار داشت: به طور متوسط سرشماری ۴۵ روز در حوزه‌های مختلف کشاورزی شامل زراعت، دامداری و آبزیان انجام خواهد شد. 

رئیس مرکز آمار ایران خبر گفت:سرشماری بخش کشاورزی به طور رسمی ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما