امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 01:04

Afrang Khabar

1403/6/13 13:4

وزیر امور خارجه انگلیس از توقف ارسال برخی جنگ افزار‌ها را برای رژیم صهیونیستی خبر داد.

توقف ارسال جنگ افزارهای انگلیسی به رژیم صهیونیستی

به گزارش افرنگ خبر /وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی را متوقف می‌کند، زیرا این "خطر آشکار" وجود دارد که از برخی تسلیحات این کشور در نقض قوانین بین المللی استفاده شود.

دیوید لامی وزیر امور خارجه انگلیس البته تاکید کرد: این یک ممنوعیت عمومی و تحریم تسلیحاتی اسراییل نیست.
لامی افزود: این تصمیم در پی بررسی مجوز‌های صادرات تسلیحات انگلیس گرفته شده است که نشان می‌دهد «خطر آشکاری» وجود دارد که ممکن است از آنها برای «نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه» استفاده شود.
وزیر خارجه انگلیس از دولت کارگری که حدود سه ماه است بر سر کار آمده گفت: حدود ۳۰ مجوز از ۳۵۰ مجوز صادر شده برای ارسال سلاح به اسراییل تعلیق خواهد شد.
کاتز وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به این تصمیم لندن گفت: این تصمیم "پیامی بسیار مشکل ساز" به حماس و حامی آن، ایران ارسال می‌کند.
لامی همچنین گفت: دولت موظف است مجوز‌های صادرات انگلیس را در بحبوحه جنگ غزه بررسی کند.
وی در توضیح تصمیم خود به مجلس این کشور گفت: با تأسف امروز به مجلس اطلاع دادم که ارزیابی‌ای که دریافت کرده‌ام باعث شده نمی‌توانم غیر از این نتیجه‌گیری کنم که در صادرات تسلیحات بریتانیا به اسرائیل، خطر آشکاری وجود دارد که ممکن است از آنها برای ارتکاب یا تسهیل نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه استفاده شود.
وزیر خارجه انگلیس درباره شمول این تحریم اضافه کرد: این تعلیق شامل اجزایی است که در هواپیما‌های نظامی مورد استفاده در غزه استفاده می‌شود، همچنین بالگرد‌ها و پهپاد‌ها و مواردی که هدف گیری زمینی را تسهیل می‌کند.
وی گفت: البته این تصمیم شامل قطعات جت‌های جنگنده چندملیتی F-۳۵ نخواهد بود.
این بخش از تصمیم دولت جدید انگلیس موجب شد شماری از نمایندگان مخالف جنگ وسازمان‌های حقوق بشری و حامی حقوق فلسطینیان از آن انتقاد کنند.
اما دولت انگلیس ادعا کرده انجام این کار "تأثیر قابل توجهی بر ناوگان جهانی F-۳۵ با پیامد‌های جدی برای صلح و امنیت بین المللی" خواهد داشت.
برخی معتقدند با این تصمیم انگلیس به طور مستقیم اسلحه به اسرائیل نمی‌دهد، اما همچون گذشته مجوز صادرات را به شرکت‌های انگلیسی برای فروش سلاح به این کشور خواهد داد.
ماه هاست فعالان مدنی و حقوق دانان و شماری از نمایندگان مجلس انگلیس درباره مشارکت داشتن انگلیس در نسل کشی فلسطینیان و نقض آشکار قوانین بین المللی با تداوم صدور جنگ افزار به اسراییل که در حال نسل کشی فلسطینیان و نقض آشکار همه قواعد بین المللی در جنگ است هشدار دادند، اما دولت انگلیس تا کنون توجهی به این هشدار‌ها نکرده بود.
این در حالی است که بیش از ۱۱ ماه است میلیون‌ها نفر از قشر‌های مختلف مردم انگلیس از ادیان و ملیت‌های گوناگون نیز با برگزاری گسترده‌ترین تظاهرات زنجیره‌ای تاریخ این کشور از مقامات این کشور می‌خواهند صدور بمب و جنگ افزار به اسراییل را متوقف کنند.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما