امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 03:02

Afrang Khabar

1402/7/10 15:2

معاون اول رئیس جمهور، گفت: استانداران باید از محل منابع مالی در نظر گرفته شده، متعهد شوند که برنامه مدون رفع و اصلاح نقاط حادثه‌خیز را ارائه و اجرایی کنند.

استانداران برنامه رفع نقاط حادثه‌خیز را ارائه کنند

به گزارش افرنگ خبر /نشست شورای عالی حمل و نقل و ایمنی کشور، امروز دوشنبه به ریاست معاون اول رئیس جمهور، برگزار و تصمیمات و برنامه‌های عملیاتی برای کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای تا پایان دولت سیزدهم به بحث و بررسی گذاشته شد.

محمد مخبر در این نشست که با حضور وزرای راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین مسئولان دستگاه‌های مربوطه دولتی، امدادی و راهور فراجا برگزار شد، با توجه به کارهای انجام‌شده در دولت در زمینه رفع و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در کشور، بر ضرورت اتخاذ تدابیر بیشتر برای رسیدن به نقطه مطلوب در کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای تأکید کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی، باید اقدامات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای کاهش این تلفات در قالب یک برنامه و دسته‌بندی مدون، شامل وظایف دستگاه‌ها، اعتبارات و سرمایه‌گذاری‌های لازم در این زمینه را تهیه کند.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اجرای سریع‌تر کارهای نرم‌افزاری کاهش تصادفات و مصدومان جاده‌ای، از جمله آموزش و فرهنگ‌سازی برای رانندگان و اجرای سخت‌گیرانه قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به‌ویژه در حمل و نقل عمومی و ترانزیتی کشور، اظهار داشت: توسعه دوربین‌های هوشمند ثبت تخلفات و نظارتی و همچنین ارتقای واقعی استاندارد‌های عمومی خودرو و تسریع در توسعه سامانه «سپهتن» برای حمل و نقل عمومی کشور، از جمله اقدامات سخت‌افزاری است که نقش قابل توجه در کاهش تصادفات و مصدومان جاده‌ای کشور دارد.

مخبر، دستور داد با برگزاری نشست‌های منظم و مدون شورای عالی حمل و نقل و ایمنی کشور، برنامه‌ها و مصوبات این نشست‌ها، سریع‌تر اجرایی شود و همچنین گزارش عملکرد همه دستگاه‌های مسئول در حوزه حمل و نقل و ایمنی تا دو هفته آینده به سازمان برنامه و بودجه ارائه شود.

معاون اول رئیس جمهور، همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مکلف کرد که تعداد بالگرد و آمبولانس لازم اورژانس برای نوسازی ناوگان امدادی کشور در مسیر‌های درون و برون‌ شهری را به دولت ارائه کند تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی، نیاز‌های کشور در این بخش تأمین شود.

مخبر، تأکید کرد: نقاط حادثه‌خیز شناسایی شده در کشور باید در سطح استانی، مشخص و به استانداران، ابلاغ شود و از محل منابع مالی در نظر گرفته شده، آنان متعهد شوند که برنامه مدون رفع و اصلاح نقاط حادثه‌خیز را ارائه و اجرایی کنند.

وزارت راه و شهرسازی در این نشست، آخرین گزارش آماری وضعیت ایمنی و تصادفات رانندگی، از جمله آمار این تصادفات از سال ۹۰ تا شش ماه نخست سال ۱۴۰۲، آمار جان‌باختگان تصادفات سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰، شناسایی ۸۰۰۰ کیلومتر و ۸۸۷ نقطه پرحادثه در سال گذشته و آمار جان‌باختگان مسیر‌های درون شهری، برون شهری و روستایی در پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را ارائه کرد.

همچنین، وزارت راه و شهرسازی در ادامه با توجه به نقاط پرحادثه شناسایی شده، گزارشی از اصلاح نقاط پرتصادف شبکه جاده‌ای کشور در یک سال گذشته ارائه کرد که بر اساس این گزارش با همکاری پلیس راهور فراجا ۸۵ نقطه، رفع و اصلاح شده و ۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز نیز در دستور کار امسال قرار گرفته و در حال اجرایی شدن است.

در ادامه، پلیس راهور فراجا نیز گزارشی از وضعیت تصادفات و خسارات سال گذشته و پنج ماه نخست امسال و همچنین پیشنهادها درباره مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های کاهش آمار جان‌باختگان تصادفات جاده‌ای، از جمله آخرین وضعیت ناوگان‌های شخصی و عمومی بر اساس سن فرسودگی، آمار مقایسه‌ای حجم تردد برون شهری وسایل نقلیه، وضعیت تردد درون شهری و پیش‌بینی روند آن تا سال ۱۴۰۵ و وضعیت خودرو‌های نو شماره و اسقاطی خودرو، ارائه و تأکید کرد با توجه به رسیدن تعداد وسایل نقلیه در کشور به مرز ۴۰ میلیون دستگاه، باید اقدام فوری برای ساماندهی آن‌ها و خروج دستگاه‌های اسقاطی و فرسوده، انجام شود.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما