امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 10:53

Afrang Khabar

1402/6/7 22:53

رئیس کل بانک مرکزی گفت : با سخت‌گیری در حوزه اضافه برداشت‌ها سعی در کاهش ناترازی بانک‌ها داشته‌ایم که نتیجه آن کاهش رشد نقدینگی به ۲۷.۵ درصد است.

نقدینگی به‌عنوان عامل اصلی تورم کنترل شد

به گزارش افرنگ خبر /محمدرضا فرزین در آیین افتتاحیه سی و سومین همایش بانکداری اسلامی با بیان اینکه استقبال زیادی از بانکداری اسلامی در کشور‌های مختلف شده است، اظهار کرد: امروزه از بانکداری اسلامی در کشور‌های مختلف استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در بانکداری اسلامی چند مسئله اساسی وجود دارد و باید برای برطرف شدن آن‌ها اقداماتی انجام شود، افزود: در تدوین قانون بانکداری اقداماتی انجام شده که در آن از اطلاعات صاحب نظران این حوزه استفاده کرده ایم برای همین شاهد تغییراتی خواهیم بود. یکی از مهمترین مسائل در حوزه بانکداری موضوع نظارت است، که در بانک‌های مختلف کشور مشاهده می‌شود. در خارج نیز بانکداری اسلامی به معنی نظارت بر اختصاص تسهیلات در محلی که به آن‌ها اختصاص داده شده وجود دارد.

فرزین تصریح کرد: مسئله بعدی کنترل مصارف است؛ گاهی اوقات منابع با استفاده از عقود اسلامی اختصاص پیدا می‌کند، اما به دلیل عدم نظارت بر محل استفاده از اعتبارات داده شده این منابع به محل دیگری می‌رود. در بانک مرکزی نیز با چالش نظارت مواجه هستیم به نوعی که در نظارت بر بانک‌ها با مسائلی مواجه هستیم که یکی از آن‌ها تخصصی نبودن بانک‌ها است.

وی افزود: اجرای همه عقود در تمام بانک‌ها به دلیل نبود امکانات، سامانه‌های مورد نیاز، مسائل نظارت و زیر ساخت‌ها در بانک‌ها اجرایی پذیر نیست. یکی از موضوعاتی که در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد، تخصصی کردن بانک‌ها است. تمام بانک‌ها نباید به هر بخشی ورود کنند، بلکه باید بر اساس حوره تخصصی خود منابع خود را تامین و آن را اختصاص دهند. همچنین نظام اعتبارسنجی مناسبی باید طراحی شود تا مشکلات حوزه تخصیص را تشخیص دهد؛ ضمن اینکه قوانین نظارتی نیز باید بر این اساس تعریف شود.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بانک‌های دولتی در قوانین انعطاف‌پذیری لازم را در اعمال تخفیف و دیگر اقدامات برای حل مشکل افرادی که توان بازپرداخت تسهیلات را نداشته در اختیار ندارند. یکی از مسائل بانک‌ها مسائل ساختاری و نهادی است که ساختار اجرای برخی مقررات را ندارند. برای مثال در حوزه قرض‌الحسنه هم منابع و هم مصارف باید قر‌ض‌الحسنه باشند. افراد حتما باید با نیت قرض الحسنه در بانک پس انداز کنند و بانک‌ها نیز باید این منابع را با نیت قرض الحسنه اختصاص دهند.

وی افزود: در شورای پول و اعتبار تلاش کردیم در مقررات تغییراتی اعمال کنیم تا این فرصت نیز به وجود آید که از تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده بیشتری شود. البته در سال‌های اخیر پرداخت تسهیلات قرض الحسنه رشد کرده است، اما همچنان نیاز زیادی در این بخش برای جامعه وجود دارد.

فرزین تصریح کرد: بانکداری اسلامی مبنای نظام بانکداری کشور است و در هیچ کشور دیگری بانکداری اسلامی نداریم و تنها بخشی از نظام بانکی مبتنی بر شریعت اسلام است، اما در کشور ما مبنای بانکداری، بانکداری اسلامی است و نهاد‌ها نیز باید مبتنی بر این بخش فعالیت کنند. نظام بانکی و همچنین علمای اسلامی هنوز از سیستم بانکداری اسلامی رضایت کافی را ندارند و نیازمند به اصلاحات و اقداماتی با استفاده از نظرات متخصصان این حوزه هستیم.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما