امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 03:10

Afrang Khabar

1402/4/2 15:10

عربستان سعودی اعلام کرد امسال گرم‌ترین تابستان این کشور و حج تمتع در ۲۵ سال اخیر خواهد بود.

امسال؛ گرم ترین حج تمتع در 25 سال اخیر

به گزارش افرنگ خبر /موسسه هواشناسی عربستان با اشاره به افزایش دما در مکه مکرمه، از ثبت دمای ۴۵ درجه در عرفات و مزدلفه در روز گذشته خبر داده است.

دمای هوای مکه مکرمه، هم اینک (عصر جمعه) ۴۳ درجه سانتیگراد است.

بر همین اساس، مقام‌های سعودی برای جلوگیری از گرمازدگی زائران در آستانه حج تمتع توصیه‌هایی کرده و از زائران خواسته‌اند در ساعات اوج گرما به ویژه از ساعت ۱۰ صبح تا چهار بعدازظهر در هتل‌ها و مراکز اسکان خود باقی بمانند.

مسئولان سعودی به زائران در مکه مکرمه گفته اند: اگر قصد زیارت خانه خدا را دارند، حتی الامکان در سایه حرکت کنند یا با تجهیزاتی همچون چتر و آب به طواف بپردازند تا دچار گرمازدگی نشوند.

با این وجود، با توجه به زمان محدود برای زیارت خانه خدا و نزدیک بودن ایام تشریق (هشتم تا سیزدهم ذی الحجه - ششم تا یازدهم تیر)، بسیاری از زائران حتی در اوج گرما هم به زیارت خانه خدا مشرف می‌شوند.

این امر موجب شده است روزانه بطور متوسط پنج زائر حج تمتع از کشور‌های مختلف که بیماری زمینه‌ای یا سن بالایی دارند، به دلایل مختلف در جوار خانه خدا دعوت حق را لبیک بگویند.

برخی هم با وجود گرمای شدید در مکه مکرمه، در طبقات مسجدالحرام به طواف و زیارت می‌پردازند.

مأموران سعودی در ورودی‌های مختلف مسجدالحرام، از زائران مسن می‌خواهند در طبقات مسقف مسجدالحرام زیارت کنند و از حضور در مطاف با توجه به ازدحام جمعیت و گرمای هوا بپرهیزند. 

این موضوع باعث شده است در روز‌های اخیر طبقه اول و دوم مسجدالحرام از ساعت ۱۰ صبح تا حوالی اذان مغرب مملو از جمعیت باشد.

در طبقه سوم مسجدالحرام که روباز است، شب‌ها تا حوالی بامداد زائران مشرف شده و به زیارت می‌پردازند.

مأموران سعودی نه تنها در مسجدالحرام، بلکه در ایستگاه و خروجی‌های قطار سریع السیر در مکه مکرمه، برای استقبال از زائران، در کنار توزیع آب، با دستگاه‌های آبپاش اقدام به پاشیدن گلاب معطر و آب خنک می‌کنند تا بتوانند از گرمازدگی آن‌ها جلوگیری کنند.

مسئولان کشورمان نیز از زائران حج تمتع خواسته‌اند در روز‌های اخیر که وسایل حمل و نقل عمومی در مکه فعالیت ندارد، از تردد در ساعات اوج گرما بپرهیزند و با اقامت در هتل‌ها و شرکت در جلسات معنوی آن، خود را برای انجام مناسک حج تمتع و حضور در مشاعر و منا آماده کنند.

این گزارش می‌افزاید: همزمان با افزایش جمعیت در مسجدالحرام، در برخی از ساعات روز‌های آینده، دمای هوا بیش از هشت درجه نسبت به دمای کنونی افزایش خواهد یافت.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما