امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 04:50

Afrang Khabar

1402/3/23 16:50

ساعت 18:30 امروز ایران - افغانستان

آغاز مسابقات کافا در قرقیزستان

به گزارش افرنگ خبر /

تیم ملی فوتبال کشورمان که برای حضور در تورنمنت کافا روز یکشنبه عازم قرقیزستان شد  در اولین بازی خود در این مسابقات امروز ساعت ۱۸:۳۰ به مصاف تیم فوتبال افغانستان می‌رود.  

انتقادات زیادی در روز‌های اخیر نسبت به حضور تیم ملی فوتبال در مسابقات کافا شده است و حتی مهدی طارمی مهاجم تیم ملی هم اعلام کرده که این رقابت‌ها از لحاظ فنی کمکی به تیم ملی نمی‌کند، اما برای مرور تاکتیک‌های تیم ملی این بازی‌ها می‌تواند مفید باشد.  

بازی تیم ملی فوتبال ایران برابر تیم ملی افغانستان در شرایطی برگزار می‌شود که  بعد از اتفاقات سیاسی در کشور افغانستان، تیم ملی این کشور حدود ۱۰ روز پیش با شناختن سرمربی جدید دوباره تشکیل شده و حالا اولین بازی‌اش را برابر ایران انجام می‌دهد.

جالب است بدانید که تیم‌های ملی ایران و افغانستان آخرین بار ۷۴ سال قبل رودرروی هم قرار گرفته‌اند!  در تاریخ فوتبال ایران و افغانستان تنها ۲ بار باهم بازی کردند که آن هم در قالب بازی‌های دوستانه و البته قبل از انقلاب بوده است.

اولین بازی ایران و افغانستان شهریورماه ۱۳۲۰ در کابل برگزار شده که با تساوی بدون گل خاتمه یافته است. دومین و آخرین بازی ۲ تیم هم آبان ماه ۱۳۲۸ بوده که ایران ۴ بر صفر به برد رسیده است. حالا قرار است سومین تقابل تاریخ ۲ کشور همسایه در قرقیزستان و در قالب تورنمنت کافا انجام شود.

این در حالی است که تیم‌های ملی پایه ایران و افغانستان در این سال‌ها بار‌ها با هم دیدار کردند، اما از آخرین رویارویی تیم‌های ملی بزرگسالان ۲ کشور ۷۴ سال می‌گذرد و حالا امروز  بار دیگر این تقابل تکرار می‌شود.

 تیم ملی افغانستان آخرین پیروزی‌اش در ماه مارس سال ۲۰۲۲ رقم خورد. آن‌ها موفق شدند در دیداری دوستانه تیم زیر ۲۳ سال کویت را شکست دهند و پس از آن ۶ باخت و یک تساوی در دیدار‌های مختلف را تجربه کرده‌اند.

سکاندار افغانستان در حال حاضر عبدالله المُطَیری کویتی است. این سرمربی ۴۱ ساله به تازگی سکان‌دار تیم ملی افغانستان  شده و انتصاب او به تصمیم طالبان صورت گرفت است. او اولین آزمونش در تورنمنت کافا را مقابل قرقیزستان گذراند. جایی که مطیری و شاگردانش با گل دقیقه ۹۷ ارنست باتیرکانوف به تیم میزبان باختند و زمین بازی را به نشانه اعتراض به داوری ترک کردند تا کمی زودتر از موعد مقرر داور بازی را به اتمام برساند!

 مطیری که پیش از این هدایت تیم‌های زیر ۱۶ و ۱۷ سال قرقیزستان، تیم دوم الشحانیه قطر و تیم ملی نپال را به عهده داشته؛ به خاطر اخراج در بازی قبلی امکان حضور روی نیمکت تیمش برای دیدار پیش رو مقابل ایران را ندارد.

نکته عجیب ماجرا، اما این است که افغانستان با تیم دوم خود به تورنمنت کافا آمده! لیست افغان‌ها نسبت به دیدار‌هایی که در انتخابی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۲ برگزار کرده اند تغییرات بسیار زیادی داشته و ۱۹ بازیکن این تیم که تقریبا همگی لژیونر بودند و در آن مسابقات به میدان رفتند این بار جایی در لیست نهایی ندارند!  ماجرا وقتی جالب می‌شود که بدانید پنج بازیکن از لیست کنونی بدون تیم هستند!

در لیست کنونی فرشاد نور با ۲۲ بازی ملی، پرسابقه‌ترین بازیکن تیم ملی افغانستان محسوب می‌شود و ۱۶ بازیکن از ۲۴ بازیکن دعوت شده پیش از این  تورنمنت اصلا برای تیم ملی‌شان بازی نکرده بودند و قرار است در مسابقات کافا محک بخورند.

گفتنی است؛ تیم ملی افغانستان در اولین بازی خود در تورنمنت کافا مقابل قرقیزستان با نتیجه یک بر صفر شکست خورد.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما