امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 01:06

Afrang Khabar

1402/2/19 13:6

دوره انتخابات پارلمانی در آلمان از ۴ سال به ۵ سال افزایش می‌یابد.

انتخابات پارلمانی در آلمان پنج ساله می‌شود

به گزارش افرنگ خبر /کمیسیون انتخابات درخواست کرده است تا هر دوره انتخابات که بر اساس ماده ۳۹ قانون اساسی در این کشور ۴ ساله بوده است به پنج سال افزایش یابد. این پیشنهاد با موافقت بیشتر احزاب سیاسی از جمله سه حزب حاضر در دولت و حزب اپوزیسیون همراه شده است.

التبه این طرح برای نهایی شدن باید هم در مجلس فدرال موسوم به بوندس تاگ و هم در مجلس شورای ایالتی موسوم به بوندس رات با دو سوم آرا تصویب شود.
انتخابات پارلمانی آلمان که بر اساس آن ترکیب مجلس و دولت از طریق حزب یا احزاب پیروز تعیین میشود سال ۲۰۲۵ برگزار خواهد شد و چنانچه تغییر در زمان آن تصویب شود از سال ۲۰۳۰ میلادی یعنی از دو دوره دیگر اجرایی میشود.
پیشنهاد دهندگان در بیان دلایل توجیه این پیشنهاد گفته اند، یک دوره کاری مجلس کمتر تحت تاثیر مبارزات انتخاباتی قرار می‌گیرد و صدر اعظم می‌تواند برای یک دوره پنج ساله در سمت خود باقی بماند.
پیش از این پیشنهاد کاهش سن رای دهندگان از ۱۸ به ۱۶ سال نیز مطرح شده بود که با مخالفت حزب مرکل یعنی دموکرات مسیحی مواجه و از دستور کار خارج شد چرا این حزب نگران است در صورت کاهش سن رای دهندگان، نوجوانان و جوانان کمتر به این حزب رای بدهند.
همچنین افزای سهم زنان در مجلس نیز که پیشتر برخی احزاب پیشنهاد کرده بودند با مخالفت برخی دیگر از دستور خارج شد.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما