امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 05:06

Afrang Khabar

1401/11/27 17:6

نوشیدن شیر به رفع نیاز‌های تغذیه‌ای کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند و به عنوان یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی کودکان توصیه می‌شود.

شیر؛ نوشیدنی مغذی کودکان

به گزارش افرنگ خبر /به نقل از وبدا، نوشیدن شیر به رفع نیاز‌های تغذیه‌ای کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند، نوشیدن شیر به عنوان یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی کودکان توصیه می‌شود.

دستورالعمل‌های جدید سال ۲۰۲۰ توصیه می‌کند که از شیر‌های کم چرب یا بدون چربی به عنوان نوشیدنی برای کودکان ۲ ساله و بالاتر استفاده شود.

تحقیقات نشان داده اند که مصرف شیر و لبنیات نمی‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به چاقی در کودکان و بزرگسالان شود. با توجه به اینکه شیرگاو برای کودکان زیر ۱ سال منع مصرف دارد توصیه می‌شود مقادیر کوچکی ماست و پنیر برای نوزادان ۶ تا ۱۲ ماهه فراهم شود. کودکان ۲ سال و بالاتر که مقادیر کافی لبنیات در طول روز مصرف می‌کنند دچار کمبود مواد مغذی ضروری از قبیل کلسیم، منیزیم، فسفر، پروتئین، ریبوفلاوین، ویتامین آ، ویتامین ب ۱۲، ویتامین دی، سلنیم، پتاسیم و کولین نخواهند شد.

شیر از جمله منابع اصلی تامین کلسیم، ویتامین دی و فسفر برای کودکان سنین ۲ تا ۱۸ سال است. شیر به طور متوسط ۳۵% از نیاز روزانه به ویتامین دی، ۱۹% از نیاز روزانه به کلسیم و ۹% از نیاز روزانه به فسفر برای افراد بالای ۲ سال را تامین می‌کند.

با این همه کمتر از ۱ نفر از هر ۳ کودک ۲ تا ۱۸ سال و ۱ نفر از هر ۷ بزرگسال بالای ۱۹ سال به میزان کافی در طول روز از شیر و لبنیات استفاده می‌کنند. شیر و لبنیات از جمله منابع نسبتا ارزان قیمت تامین کلسیم، ویتامین دی، پتاسیم، منیزیم، ویتامین آ، ب ۲ و ب ۱۲ هستند.

دستورالعمل‌های جدید سال ۲۰۲۰ توصیه می‌کنند که از آب و نوشیدنی‌های فاقد شکر مثل آبمیوه‌های طبیعی و شیر بدون چربی به جای نوشینی‌های برپایه شکر مثل نوشابه‌ها آبمیوه‌های صنعتی و نوشیدنی‌های انرژی زا استفاده شود.

مصرف شیر به طور قابل ملاحظه‌ای با افزایش سن کاهش می‌یابد به طوری که از حدود یک سوم (۳۲%) از نوشیدنی‌های مصرفی یک کودک ۲ تا ۵ ساله به کمتر از ۱۵% از نوشیدنی‌های مصرفی نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ ساله کاهش پیدا می‌کند.

دستورالعمل‌های جدید سال ۲۰۲۰ متذکر شدند که افزایش مصرف نوشیدنی‌های حاوی شکر و کاهش مصرف شیر و لبنیات به طور قابل ملاحظه و نگران کننده‌ای در بین جمعیت جوانان دیده می‌شود.

چهار موسسه جهانی سلامت (AHA-AAP و...) توصیه‌هایی در مورد نوشیدنی‌های سالم برای کودکان ۰-۵ سال منتشر کردند و توصیه کردند کودکان ۱۲ تا ۲۴ ماهه روزانه ۲ تا ۳ فنجان، کودکان ۲ تا ۳ ساله روزانه ۲ فنجان و کودکان ۴ تا ۵ ساله روزانه ۲.۵ فنجان شیر مصرف کنند.

همچنین موسسات جهانی توصیه می‌کنند که کودکان از مصرف شیر‌های گیاهی به جز انواع شیر سویا غنی شده اجتناب کنند، زیرا شیر‌های گیاهی که از گیاهانی به جز سویا تهیه شوند، کمبود مواد مغذی دارند و قابل جایگزینی با شیر گاو نیستند.

مطالعات انجام شده از سال ۲۰۱۵ نشان دادند که مصرف لبنیات در مقادیر توصیه شده می‌تواند تاثیر مفیدی بر نمایه توده بدنی کودکان داشته باشد. نوشیدن شیر ارتباطی با افزایش خطر ابتلا به اضافه وزن در بزرگسالان ندارد و حتی می‌تواند احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی را کاهش دهد.

یک مقاله مروری شامل ۱۶ مقاله در مورد مصرف شیر نشان داد که نوشیدن شیر خطر چاقی را در بزرگسالان تا ۲۳ درصد کاهش می‌دهد. یک متاآنالیز نشان داد که مصرف شیر و لبنیات در رژیم‌های کاهش وزن منجر به کاهش توده چربی بدن و کاهش وزن بدن می‌شود.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما