امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 03:11

Afrang Khabar

1401/10/21 15:11

نتایج مطالعه‌ای که روی کودکان ساکن در محله‌های شهری انجام شد، نشان داد که نزدیک به ۳۰ درصد حملات آسم غیر ویروسی مرتبط با آلاینده‌های خاص هوا و لایه اوزون هستند.

آلودگی هوا دلیل اصلی حملات آسم غیر ویروسی

به گزارش افرنگ خبر /در این مطالعات پژوهشگر و مدیر مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده گفت: ارتباط قوی بین آلاینده‌های خاص هوا در میان کودکان در جوامع شهری آلوده و حملات آسم غیر ویروسی نشان می‌دهد که کاهش آلودگی هوا سلامت انسان را بهبود می‌بخشد.

این مطالعه اولین مورد از نوع خود است که آلاینده‌های خاص هوا در مناطق شهری را به تغییرات مشخص در مجاری هوایی در طول حمله آسم مرتبط می‌کند. در این مطالعه، محققان سطوح آلودگی هوا را تا میزان شیوع حملات آسم غیر ویروسی در میان گروهی متشکل از ۲۰۸ کودک ۶ تا ۱۷ ساله که در مناطق شهری در سراسر ایالات متحده زندگی می‌کردند، بررسی کردند. همچنین گروه دیگر شامل ۴۱۹ کودک ۶ تا ۲۰ساله بود که در مناطق مشابه با آسم آلرژیک مداوم زندگی می‌کردند.
محققان این کودکان را تا ابتلا به ۲ بیماری تنفسی یا تقریباً ۶ ماه تحت نظر داشتند. پژوهشگران دریافتند؛ افزایش مقادیر شاخص کیفیت هوا، اندازه گیری شده با ذرات ریز و ازن، با افزایش حملات آسم و کاهش عملکرد ریوی، مرتبط است.
علاوه بر این، این آلاینده‌های هوا با تغییر بیان ژن در مسیر‌های التهابی هماهنگ با افزایش القای اپیتلیال کالیکرئین‌های بافتی، ترشح بیش از حد موکوس و با افزایش التهاب همراه بودند. در نتیجه، نزدیک به ۳۰ درصد از حملات آسم مشاهده شده در شرکت کنندگان غیر ویروسی مرتبط با افزایش آلاینده‌های هوا بود که ۲ تا ۳برابر نسبت مشاهده شده در کودکان ساکن در مناطق غیرشهری است.
محققان معتقدند: یافته‌های این مطالعه بینش و راهبرد‌های جدید مدیریت آسم را برای کودکان ساکن در مناطق شهری ارائه می‌کند. پژوهشگران همچنین خواستار توسعه و آزمایش در آینده شدند تا بررسی کنند که آیا پیشگیری از کاهش آلاینده‌های خاص هوا منجر به کاهش موارد حملات آسم غیر ویروسی در کودکان می‌شود یا خیر.
محققان در خاتمه یادآور شدند: نتایج مطالعات نشان می‌دهد که افزایش متوسط در آلودگی هوای محلی نسبت به استاندارد‌های ملی کیفیت، بر جمعیت‌های مستعد شهری تأثیر منفی می‌گذارد. این ارتباط نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض مخلوطی از آلاینده‌ها در طول چند روز حتی در غلظت‌های پایین می‌تواند باعث تشدید حملات آسم غیر ویروسی شود.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Lancet Planetary Health منتشر شده است.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما