امروز : سه شنبه 20 خرداد 1404 - 01:01

Afrang Khabar

1401/9/28 1:1

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ماهانه بیش از ۳ و نیم میلیارد تراکنش در بستر ابزار‌های پرداخت شبکه بانکی انجام می‌شود که ۹۹.۹ درصد خدمات بانکی امکان ارائه غیرحضوری را دارند.

امکان ارائه ۹۹.۹ درصد خدمات بانکی به صورت غیرحضوری

به گزارش افرنگ خبر /رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اهمیت تحول دیجیتال در نظام‌های مالی و بانکی عنوان کرد: برنامه بانک مرکزی بهره برداری از تحول دیجیتال در حوزه سیاستگذاری، نظارت و عملیاتی است. تحول دیجیتال صرفا ناظر بر مکانیزه کردن ابزار‌های پرداخت نیست و تحول در فرآیند‌ها را نیز شامل می‌شود.

صالح آبادی تصریح کرد: بانک مرکزی در حوزه دیجیتال دارای نقشه راه در همه بخش هاست و پروژه‌های متنوعی در حوزه کسب و کار و نظام‌های پرداخت، سیاست پولی، نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری، خدمات بانکی دولت و فناوری‌های زیرساختی را با نگاه تحول در ابزار‌ها و فرآیند‌ها در دستور کار دارد.
رئیس کل بانک مرکزی عملیاتی کردن قانون چک را یکی از پروژه‌های مهم در حوزه فناوری دیجیتال در بانک مرکزی و شبکه بانکی برشمرد و گفت: با استفاده از فناوری دیجیتال در اجرای قانون چک میزان چک‌های برگشتی به طرز محسوسی کاهش پیدا کرد و چک به عنوان یکی از ابزار‌های پرداخت اعتبار خود را بازیافت.

رئیس شورای پول و اعتبار افزود: مسدود کردن کسری چک در تمامی حساب‌های فرد صادرکننده در شبکه بانکی به میزان مبلغ چک یکی از پیچیده‌ترین فرآیند‌ها در عملیاتی کردن قانون چک بود که با کمک فناوری دیجیتال این بند قانون نیز اجرایی شده و امروز قانون جدید چک به صورت کامل در کشور اجرا می‌شود.
صالح آبادی با اشاره به نظارت بر بانک‌ها به عنوان یکی از محور‌های اصلی فعالیت بانک مرکزی تشریح کرد: برنامه بانک مرکزی استفاده از فناوری دیجیتال برای اجرایی کردن نظارت هوشمند مبتنی بر کنترل‌های پیشینی است تا از معایب نظارت پسینی برای نظارت کارا بر فعالیت شبکه بانکی برحذر باشیم.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین بر استفاده از فناوری دیجیتال در نظارت بر تسهیلات دهی و مصرف تسهیلات تاکید کرد و گفت: سامانه‌های متعددی در بانک مرکزی طراحی و عملیاتی شده که تمامی مقررات و بخشنامه‌های نظارتی در آن تعبیه شده است و امکان نظارت غیرحضوری بر تجهیز و مصرف منابع شبکه بانکی را فراهم می‌کند.
وی همچنین نظارت بر خلق پول بانک ها، پیاده سازی XPRL مبتنی بر نظارت بر اجزای صورت‌های مالی بانک‌ها را برای نظارت هوشمند را از دیگر مزایای تحول دیجیتال برشمرد.
صالح آبادی توسعه شمولیت مالی با هدف دسترسی مطلوب مشتریان به خدمات بانکی را نیز از دیگر اهداف بانک مرکزی برشمرد و عنوان کرد: ماهانه بیش از ۳ و نیم میلیارد تراکنش در بستر نظام‌های پرداخت در شبکه بانکی انجام می‌شود و در حوزه خدمات بانکی بیش از ۹۰ درصد افراد بالای ۱۸ حساب بانکی دارند که از ابزار‌های پرداخت استفاده می‌کنند و از این منظر وضعیت مطلوبی در کشور‌های منطقه داریم. همچنین ۹۹.۹ درصد خدمات بانکی امکان ارائه به صورت غیرحضوری را داراست که نشان از پیشرو بودن شبکه بانکی در سطح منطقه است.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: در حوزه پرداخت تسهیلات از حد استاندارد فاصله داریم و با پیاده سازی فناوری لندتک به دنبال گسترش شمولیت مالی در این حوزه نیز هستیم.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما