امروز : سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - 12:57

Afrang Khabar

1401/9/21 12:57

ما به احترام اینکه صدای تمامی بازنشستگان باشیم هم در لشگری هم کشوری و هم در تأمین اجتماعی این فراکسیون بازنشستگان را پذیرفته ایم.

مطالبات بازنشستگان

به گزارش افرنگ خبر /رادیو اقتصاد در برنامه روزی نو با جناب آقای دکتر مهدی عیسی زاده، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و رئیس فراکسیون بازنشستگان لشگری و کشوری در مورد مطالبات بازنشستگان لشگری و کشوری گفتگویی انجام داده است.

 

 مشروح گفتگو به این شرح است:

مجری: سلام عرض می‌کنم خدمت شما و وقت شما بخیر.

آقای عیسی زاده: بنده هم سلام عرض می‌کنم خدمت شما و همکاران محترمتان.

سوال: بازنشسته‌ها نگاه شان این است که اصلاً دیگر ما، چون بازنشسته شده ایم کسی ما را به حساب نمی‌آورد. در همسان سازی نگاه نمی‌کنند، حساب سن بالا و بیماری ما را نمی‌کنند خدمات ۳ دهه گذشته ما را نمی‌بینند. این  نگاه نگاهی است که متأسفانه غالب است در عزیزان بازنشسته، ضمن اینکه الان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته لشگری و کشوری حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان مطالبات شان را قاعدتاً درحال دریافت باید باشند. یک وقت‌هایی افزایش حقوق اتفاق می‌افتد اول سال به اول سال، مثلاً امسال تا تیر و مرداد اعلام کرده اند که ما این معوقات را می‌پردازیم. صدای بازنشسته‌ها را ما دائم درمی آوریم، چرا؟

آقای عیسی زاده: آمارتان را باید اصلاح کنید آمار بیشتر از این‌ها است هم بازنشستگان هم لشگری و هم کشوری و هم تأمین اجتماعی همه این آمار بالاتر از این‌ها است. عرض کنم ما فراکسیون بازنشستگان را از اول انقلاب تا الان حداقل در مجلس فراکسیون بازنشستگان نبوده است. همه فراکسیون‌ها بود الا بازنشستگان، بخاطر  سختی کار  بخاطر  مشکلات فراوانی که بازنشستگان داشتند، فراکسیون را تشکیل دادیم ما به احترام اینکه صدای تمامی بازنشستگان باشیم هم در لشگری هم کشوری و هم در تأمین اجتماعی این فراکسیون را پذیرفته ایم و اولین جلسه مان را حدوداً ماه گذشته با حضور رؤسای محترم بازنشستگان کشوری لشگری تأمین اجتماعی در مجلس برگزار شد.

سوال: در این صحبت‌ها لازم است که بگویید منتها، چون می‌خواهیم به اصل مطلب بپردازیم، از این نکاتی که مهم هم هستند نه درجه اول، بگذریم به جان کلام بپردازید.

آقای عیسی زاده: برای شما مهم نباشد برای بازنشستگان مهم است. اولین جلسه برگزار شد بازنشستگان تمامی کانون‌های بازنشستگان سراسر کشور آنجا حضور داشتند، مطالبات مشخص شد، بخاطر همین می‌گویم شما باید صبر کنید و گوش دهید.

سوال: فرصت کوتاه است می‌خواهند جان کلام را بشنوند.

آقای عیسی زاده: شما یا باید دعوت کنید یا باید مقدمه و هم متن را باید بشنوید تا نتیجه بگیرید. نمی‌شود با یک کلمه مطلب را گفت؛ لذا بازنشستگان عزیز هم مطلع هستند در صحن علنی هم من اخیراً که لایحه همسان سازی و متناسب سازی را فرستاده بودم آنجا برای تمامی بازنشستگان لشگری و کشوری ۵۰ درصد درخواست کرده بودیم که با توجه به مشکلاتی که بوده بالاخره صدای من را شنیدند و تصویر بنده را دیدند و الان هم داریم پیگیری می‌کنیم هم بازنشستگان بهداشت و درمان هم آموزش و پرورش و سایر و همه و همه که شاید مشکلاتی ایجاد شود ما یک مبلغی در اول سال بودجه اضافه کردیم یک مبلغی در متناسب سازی افزایش داشتیم یک مبلغی هم انشاالله در سال ۱۴۰۲ برای بازنشستگان اضافه خواهد شد. عدد آن با دولت است آن چیزی که نیاز بازنشستگان است، ولی دولت می‌گوید بیشتر از ۲۰ درصد نمی‌شود یعنی ۲۰ درصد اصلاً ۱ درصد مطالبات بازنشسته‌ها هم نمی‌شود. مطالبات شان را باید بدهند یعنی بدهی شان را باید بدهند الان ۲۰ سال است طرف بازنشسته شده است هنوز بدهی او را نداده است، دولت به هر طریق ممکن باید بدهی شان را بدهد.

سوال: من می‌دانم الان مطالبات شان را خود شما از دولت خواسته اید. یعنی همین گلایه‌ای را که روی آنتن می‌کنید را به دولت گفته اید. دولت چه می‌گوید؟

آقای عیسی زاده: بعضی از آقایان دولتی‌ها این را پذیرفته اند من عرضی کردم که بعد از من برای نوه هایم نمی‌خواهم این مطالبات را که بازنشستگان عمرشان طولانی باشد درد و بلای تمام بازنشستگان به جان، ولی این حق است الان بیماری دارند الان شرمنده هستند فردا نمی‌خواهند لذا من احساس ام این است که آن چیزی که دولت ۲۰  درصد گفته بالاتر از ۲۰ درصد است امسال انشاالله به لطف پروردگار ۱۴۰۲ بودجه سال آینده بیشتر ازآن چیزی که دولت مدنظرش را باید لحاظ کند هم  حضوری اعلام کرده ایم و هم مشروح گفته ایم و هم حتماً بعنوان مدافع حقوق بازنشستگان عزیز در کمیسیون اجتماعی از حق و حقوق شان هم در تلفیق و هم در برنامه دفاع خواهیم کرد حداقل حقوق هایشان را باید پرداخت کنند حداکثر نگفتیم، به صورت تورم نگفتیم به صورت اوضاعی که بدهی دارند این‌ها را نمی‌گوییم، ولی می‌گوییم حداقل‌ها را برای بازنشستگان لشگری و کشوری منظور کنند و از این حق هم حداقل ما در کمیسیون اجتماعی و فراکسیون بازنشستگان نخواهیم کرد و استان به استان بعنوان فراکسیون و کمیسیون اجتماعی می‌گردیم به لطف خدا این هفته چهارشنبه شیراز می‌رویم با بازنشستگان عزیز جلسه داریم هم در برنامه لحاظ می‌کنیم هم در بودجه سال ۱۴۰۲.

سوال: اگر قانون تکلیف کرده این افزایش‌ها به نسبت ترم باید باشد، چرا اینقدر هر سال سر آن بحث و جنجال می‌شود حتی حقوق کارگران را هم که می‌خواهیم افزایش دهیم آن نشست سه جانبه شورای عالی کار این بحث و جنجال‌ها را دارند از آذر شروع می‌شود تا اسفند برای بازنشستگان حقوق و کارمندان دولت هم این داستان است. چرا روی آن اینقدر بحث می‌شود؟

آقای عیسی زاده: از خود آقایان باید سؤال کرد، ولی ما بعنوان ناظر، من و آقایانی که بالاخره در بازنشستگی‌ها مسئولیت دارند، من انتقاد دارم حقوق انجام وظیفه نمی‌کنند ما مال داریم یعنی در واقع اموال داریم اموال بازنشستگان باید به خودشان برگردد یعنی پولی که سود حاصله را بلافاصله باید برگردد به فیش حقوق هایشان، این همه اموال داریم با این اموال تأمین اجتماعی و اموال بازنشستگی و سایرین می‌شود دولت را اداره کرد. 

سوال: واقعاً می‌شود دولت را اداره کرد؟

آقای عیسی زاده: بله.

سوال: صندوق‌های بازنشستگی ما ۱۸ تا صندوق داریم ۱۶ تای آن‌ها ورشکسته هستند. چه جوری می‌شود؟

آقای عیسی زاده: ملت عزیز ایران می‌دانند چطور این‌ها ورشکسته شده اند.

سوال: با این صندوق‌های ورشکسته چطور می‌توانند دولت را اداره کنند؟

آقای عیسی زاده: یک شبه که ورشکسته نشده است در طی یک دوره‌ای ورشکسته شده است الان یکی از صندوق‌ها که اسمش را نمی‌گویم که استرس ایجاد نشود حداقل از دوره هشتم ما می‌گوییم این صندوق دارد ورشکسته می‌شود هزار و خورده‌ای نیرو داشته است الان شده است ۲ هزار نفر نیرو درحالی که با ۱۰۰ نفر نیرو می‌شود آنجا را اداره کرد.

سوال: دولت می‌پردازد دولت نزدیک ۱۱۰ میلیارد تومان فقط برای همین صندوق‌های ورشکسته ...                                                

آقای عیسی زاده: نباید دولت بپردازد ما مال داریم مال همین بازنشسته‌ها کجا رفته است؟ یک کارخانه ورشکسته را بعنوان بدهی این عزیزان بدهد.

سوال: موقعی که دولت اعلام می‌کند مثلاً این قشر را بیمه کن من حق بیمه اش را می‌دهم آن موقع مجلس چرا سکوت می‌کنند در این زمینه...

آقای عیسی زاده: دولت تا حدودی تأمین می‌کند.

سوال: ۳۵۰ هزار میلیارد تومان فقط به تأمین اجتماعی بدهکار است کجا تأمین می‌کند؟

آقای عیسی زاده: این ۲۰۰ و خورده‌ای از ۴۰ تا شروع شده رسیده به اینجا و این ۹۰ تا را امسال شخصاً من گرفته ام برای بازنشستگان، ولی دولت یک ریال آنجا درنظر نگرفته بود من آن ۹۰ را برای این‌ها من امسال گرفته ام هم برای فولاد هم برای صندوق بازنشستگی و امسال هم به لطف خدا دفاع می‌کنیم از حقوق بازنشستگان، ولی ما هنوزم که هنوز نمی‌دانیم که واقعاً بین تأمین اجتماعی و دولت، دولت می‌گوید تمام شده است و تأمین اجتماعی به صورت ۱۸ درصدی حساب می‌کند و می‌گوید که هنوز تمام نشده است.

سوال: پس ما آنچه که به بازنسشتگان عزیز می‌توانیم بگوییم این است که برای سال آینده این افزایش ۲۰ درصدی که دولت دیده است با تلاش آقای عیسی زاده و دوستان در مجلس بیشتر خواهد شد.

 

آقای عیسی زاده: از نمایندگان مجلس بیشتر از این انتظار دارم که مطالبات شان به لطف خدا تأمین شود.

ارسال نظرات

نام

captcha

نظر شما